1887: Registrering v/ rejse i udlandet?

Startet af Lisbeth Bonde, 30 Maj 2012 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Bonde

En slægtshistorie fortæller, at en person er død i Prag i 1887. Han er dog opført som død og begravet i kirkebogen i Saxild – og kun med en bemærkning om et udygtighedspas fra 1885.
Hvilke kilder kan der være til afdækning af en evt. rejse, og hvordan ville man blive transporteret hjem, hvis historien taler sandt. Han står som død 29.12. og begravet 5.1. så alene det sår tvivl i mit sind. Gode forslag til afdækning af sagen ??? På forhånd tak. Lisbeth

Thestrup-Bjørn

Det havde været nemmere (og hurtigere) at hjælpe, hvis du havde husket at fortælle os, hvor Saksild er - og selvfølgelig skrevet personens navn.


Saksild sogn, Hads herred, Århus amt - døde mandskøn
Jens Simonsen(?), død 29.12.1887, begr. 5.1.1888 (side 229, ao-opslag 41)

Han er død ugift i selve Saksild = "Ungkarl i Saksild",  24 år gl.

-----------------

Et udygtighedspas er ikke et rejsepas, men har noget at gøre med hans værnepligt - var måske kasseret.

Du skal derfor i lægdsrullerne for at se, hvad der er anført om ham deri.

i kirkebogen ved hans død står det angivet, hvilken lægdsrulle, du skal have fat i:

4. Udskrivningskreds, 244 Lægd, Bogstav E, nr. 2.

Alle landets lægdsruller står på Rigsarkivet, København .
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lisbeth Bonde

Undskyld - jeg opfattede det ikke relevant i denne sammenhæng, da det jeg søger er kilder til søgning af personer der foretager en rejse til udlandet - og måske dør i udlandet. Jeg var bange for, at de faktuelle data ville forvirre. Dem har jeg til gengæld brugt i en anden søgning - nemlig hvor jeg gerne vil finde Jens i lægdsrullen. Beklager, at jeg ikke har udtrykt mig klart.

Thestrup-Bjørn

Alt forladt.

Men denne Jens står altså ikke som død "i udlandet" - han er (som nævnt) bosat i Saksild ved sin død.
Men hvorfor hans soldaterpapirer er nævnt i kirkebogen, er lidt uklart
- det har jeg nemlig aldrig set i de 30 år, jeg har "vandret" i kirkebøger.


Kunne du ikke lige linke til den søgning, du har i gang andet steds?

Lidt dumt, hvis vi er flere, der bruger tid på at give dig måske de helt samme svar.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lisbeth Bonde

jo da  :) http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,37189.0.html
Jeg føler mig også overbevist om, at han er død i Saxild, men familiehistorien er bare en anden. Han er opvokset på en slægtsgaard i Saxild, hvor familien stadig bor, så det er ikke fordi de har været spredt for alle vinde. Familien var på Jens' tid meget åbne for verden uden for Saxild - eks. var storebroderen på højskole et par gange - og blev siden medlem af sognerådet. Jeg har kigget sognerådsprotokollerne igennem - hvis der nu skulle være ydet hjælp til hjemtransport - har intet fundet. Har også kigget i tyendeprotokoller for at se, om han skulle være regisreret som rejst - men heller ikke (er jo i princippet heller ikke tyende) men man må jo forsøge sig hvor muligheder viser sig. Ville det have været noteret i en skudsmålsbog? Pasprotokol har jeg ikke kunnet finde, og spørgsmålet er også, om der krævedes pas i 1887 - jeg er ikke sikker på, at der gjorde. Så jeg vrider virkelig de "små grå". Og jeg har som du - heller aldrig nogensinde set lægdsrulleoplysninger i anmærkningsfeltet - jeg har i alt fald ikke registreret det.

Thestrup-Bjørn

Øh - du har skrevet forkert, hvor du søger hjælp til opslag i lægdsrullen!

Der står tydeligt det, jeg skrev tidligere:

4. Udskrivningskreds, 244 Lægd, Bogstav E, nr. 2.

Svært for en eventuel hjælper, hvis du skriver forkert, for lægdsrullerne er ikke helt nemme at gå til.

Mon ikke du skal gå om i din anden tråd og få skrevet det rigtige, inden nogen forbarmer sig over dig og forsøger at finde ham?


Har du slet ikke mulighed for selv at tage til Rigsarkivet?


Hvis du bor i det jyske, kunne du også spørge på Landsarkivet i Viborg, om de har kopier af lægdsrullerne stående (for deres område)?

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lisbeth Bonde


Bente Wanning

 ::)
hej
Der findes lægdsruller i Viborg. Jeg har selv haft glæde af disse.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Lisbeth Bonde

Jeg prøver, om jeg kan komme på Rigsarkiv eller Landsarkiv i løbet af sommeren. Så må projektet hvile så længe :) Tak for svarene.