Christen Bertelsen, Næsbjerg sogn 1670'erne, men hvem er hvem???

Startet af Lars Krüth, 28 Maj 2012 - 08:47

Forrige emne - Næste emne

Lars Krüth

De gamle kirkebøger er noget rod, når to mænd hedder det samme, og hustruens navn ikke står med ved dåben af deres børn...

Christen Bertelsen (min 5x tipoldefar) bliver født i Næsbjerg sogn 22. februar 1761 og gift 1. gang 1783 med Mette Marie Lauridsdatter i Næsbjerg, 2. gang 1795 med Lene Thomasdatter, også i Næsbjerg. Han dør 24. oktober 1814 i Næsbjerg. Så langt så godt...

Christens far er i følge kirkebogen Bertel Christensen, og jeg tænker at det er den Bertel, der 1757 bliver gift med Anna Sofia Madsdatter i Torstrup sogn. De får 2 døtre i 1758 (Maren) og 1759 (Dorthe), og Christen bliver dermed førstfødte søn og opkaldes efter Bertels far, der må have heddet Christen.

Og så er det, at det bliver svært.

Hvilken Bertel Christensen er min 6x tipoldefar? I Næsbjerg sogn fødes 1671 Christen Bertelsen, søn af Bertel Jepsen, i 1679 fødes endnu en Christen Bertelsen, søn af Bertel Christensen. Fra 1702 og frem til 1721 fødes og dør flere børn med navnet Bertel Christensen, søn af Christen Bertelsen.

Jeg kan ikke gennemskue, hvem der er hvem. Logisk tænker jeg, at det må være den yngste Bertel (født 1721) der bliver gift med Anna Sofia, og han får så børn i slutningen af 30'erne. Men det kan jeg jo sådan set ikke vide.

Er der mon nogen, der kender noget til denne familie og selv har siddet og puslet med det, og forhåbentlig fundet ud af sammenhængen? Eller er der nogen, der har forslag til hvordan jeg kommer videre med dem, hvis det overhovedet er muligt?

Mange hilsner og glædelig Pinse.

Lars Krüth


Hans Poulsen



Hej Lars

Der skal lidt knofedt til, før du når til en afklaring.

Der er flere veje at gå, men jeg vil anbefale dig at gå ud fra en person, hvis identitet du er 100 % sikker på.

Gå derefter til vedkommendes forældre og indlem dem blandt dem med sikker identitet.

Fortsæt på den måde, indtil du rammer den rigtige ane.

Undervejs skal du lægge nøje mærke til faddere, forlovere - ja, hver en detalje, som du kan presse ud af kirkebøgerne.

Sammenhold hele tiden dine oplysninger med dem, du finder i folketællingerne - den første fandt sted i 1787.

Brug KRABSEN, så du altid kan opgive de tre væsentlige områder: amt, herred og sogn.

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Næsbjerg er, så vidt jeg erindrer, på Bornholm. Havde det bare været i Jylland, kunne Nygårds Sedler muligvis have hjulpet dig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lars Krüth

Hej Hans.

Det var lige mig, der ikke var tydelig nok. Det er i Næsbjerg sogn, Skast herred, Ribe amt. Har prøvet at kigge på Nygårds sedler, som du henviser til, men måske forstår jeg bare ikke hvad de går ud på eller hvad de kan bruges til...

Jeg må i gang med at trave kirkebøgerne igennem, og så holde øje med alle de navne, og håbe at det på en måde giver en idé om, hvem der er hvem. Der var bare pludselig så mange ens navne, at jeg håber at nogle herinde har luret sammenhængen.

Lars.

Hans Poulsen



Hej Lars

I samme øjeblik, du sætter dig ind i Nygårds Sedler og deres fremkomst på nettet, vil du tage både ham og staben, der sørgede for at få dem på nettet, med i din aftenbøn.

Nettet bugner med hjælpekilder til os slægtsforskere. Brug Google i samme øjeblik, du er i tvivl, og hav altid DIS_WiKi med i dine tanker.


http://www.historie-online.dk/nyt/nygaards-sedler-faerdig.htm

http://nygaards-sedler.dk/faq.php?cat_id=4

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag