Efterlyser Peter Andreas Pedersen dåb i Brøns sogn , Tønder Amt.

Startet af Birgit Antonette Bernhard, 27 Maj 2012 - 12:21

Forrige emne - Næste emne

Birgit Antonette Bernhard

Hej. :)
Jeg efterlyser Peter Andreas Pedersen dåb i Brøns sogn , Tønder Amt.
Han dør 7. februar 1840 64 ¼ gl. i Brøns og havde taget efternavnet Krog.
Hans børn bliver døbt Krog.  I 1769 i Brøns, bliver en døbt Peter Andreas, men hans far hedder Hans Pedersen. Opslag 97
Hvis det er ham ville hans efternavn så ikke være Hansen og ikke Pedersen?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Birgit.

Christian Konstmann Autzen

Hej Birgit

Ikke nødvendigvis, idet navneforordningen jo bliver gennemført i 1771 for hertugdømmet Slesvig.

Du bliver nok nød til at tjekke hans børns faddere for at finde frem til hans søskende.

Der synes at være flere Krog-familier i Brøns sogn, og som får børn i denne periode, hvor din Peter Andreas Pedersen bliver født (1760'erne/1770'erne). Så du bliver nok nød til at gå igang med det hårde arbejde.

Er du sikker på, at han er født i Brøns sogn ?

NB: Jeg har desværre ikke din Krog blandt mine noterede Krog'ere.

Hilsen
Christian




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Birgit Antonette Bernhard

Hej Christian.
Jeg har set siderne igennem og fandt kun en i 1769.
Han får en søn 20. nov 1804 Anders Krogh opslag 67
de 2 kvinder som er faddere med efternavnet Pedersdatter fra Synd, det kan være hans søstre.
Hvor ligger Synd?
Venlig hilsen
Birgit.

Svend Jacobsen

Hej Birgit.

Synd er en forkortelse for Syndernæs/Søndernæs, som er en landsby i Brøns Sogn, nabolandsby til Astrup.

Peter Andreas Pedersen "af Havervad" bliver gift 2/10 1801 i Brøns med Kirsten Andersdatter "af Astrup", og de får derefter 4 børn i årene 1802-1813. Om de får flere, ved jeg ikke. Fadderne til deres børn er stort set alle sammen nogle af sognets gårdmænd eller gårdmandskoner og -børn og er næppe slægtninge af forældrene. Den eneste, der ser interessant ud, er "Peter Andreas Andersen af Randerup", som er fadder til det første barn.

Ved du , hvad PAP har været ? Hvad står der ved hans død ? Har du fundet framilien i folketællingen 1835 ?

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Birgit Antonette Bernhard

Hej Svend
Jeg tror jeg har fundet Peter Andreas konfirmation – 1793 opslag 110,
Hvis det er ham, hedder hans far Peder Lauritsen.
Jeg har kigget folketællingerne i gennem, de få der er. Randerup Sogn går kirkebogen ikke længere tilbage end 1815, har kigget på folketællingen der også.
Men jeg har fundet Peder Lauritsen – folketælling 1801, han bor i Havervad Bye,


Samtlige personer i husstanden

Tønder, Hviding, Brøns (Kongerigsk), Havervad Bye, , 3, FT-1801, C0123
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Lauritzen 54  Gift Mand Inderste og gaaer i Dagleje 
Karen Pedersdatter 64  Gift hans Kone   
Hanna Cathrina Pedersd: 22  Ugift deres Datter knipler 
Rakel Olufskone 82  Enke  Inderste og nyder Almisse

Venlig hilsen
Birgit

Birgit Antonette Bernhard

Hej
Jeg har fundet Peter Andreas Pedersen dåb i Brøns, han blev født 1775.
Jeg indrømmer, at jeg har meget svært ved at læse de kragetæer i den kirkebog.
Peter Andreas far er Peder Lauritzen og hans søster Hanna Cathrine Pedersdatter, stod fadder ved hans første barn i 1802.
Venlig hilsen
Birgit.

Svend Jacobsen

Hej Birgit.

Nej, Brøns kirkebog er ikke verdens nemmeste at læse, men det er rigtigt, at Peter Andreas bliver født 6/11 1775 som søn af Peder Lauridsen i Vandborg og hustru Karen. 18/9 1779 får de tvillinger: Hanne Cathrine og Kirsten, og i april 1778 får de en søn Niels.

De bliver gift 24/6 1775 (AO239): "Peder Lauridsen af Søndernæs og Karen Pedersdatter af Vandborg". De bliver trolovet 14/3 1775 (AO 210); her præciseres det, at Peder tjener Peder Olesen i Søndernæs, og der noteres et par forlovere: Peder Olesen og Bertel Pedersen. Forloverne blev ellers normalt ikke skrevet ind i kirkebogen, og jeg mener at kunne konstatere, at det kun skete, hvis brudefolkene var udensogns fra - nogen, præsten ikke kendte.

Mvh. Svend 

Birgit Antonette Bernhard

Hej Svend.
Tusind tak for oplysningerne - men det er et stort spørgsmål i denne familie, hvorfor får Peter Andreas Pedersen børn efternavnet Krog ???
Peter´s hustru Kirstens dåb har jeg uden held ledt efter, men har fundet hendes konfirmation 1787 og død i 1845, hvor hun også hedder Krog. Ved deres børns dåb er der hellere ingen Krog med som faddere.
Venlig hilsen
Birgit.

Christian Konstmann Autzen

Hej Birgit

Hvorfor "Krog" ?

Du skal givet finde svaret i, at der i befolkningen var et større og større behov for at kunne navngive folk  på en bedre måde end hidtil, - nok specielt fordi der efterkommen blev større og større kontakt mellem folk også længere ud end lige til nabosognet.

Navneforordningen for hertugdømmet Slesvig kom i 1771, men allerede før begyndte folk at tage et eget stamnavn/familienavn - og det gjorde så også "Krog's"; og det gjorde så mange andre også. Lovgivningen var også her bagefter, så det er ikke så mærkeligt, at f.eks. Krog findes mere og mere.

At det så er et efternavn som "Krog" kan så give stof til eftertanke. Men her skal du givet langt tilbage i historien, måske helt til 1400-tallet eller før, hvor denne slægt så har brugt dette efternavn, som de så tager frem igen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

John Toft Kristensen

Hejsa

Ville lige høre om hvor langt man kom med denne tråd
- jeg ved godt at det er nogen tid siden den er startet

Men jeg kunne jo være heldig at den stadig blev fulgt  ;)

Det er meget interessant, da Peter Andreas Pedersen er min tip4 oldefar

Med venlig hilsen

John

Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej John

Det er jo altid et godt spørgsmål; - men da Svend Jacobsen har været inde over, og han ikke er kommet videre tilbage, så kan det være tvivlsomt, om du kan komme videre. En mulighed kunne være, hvis der kan findes et skifte; men hvis skiftet har været gennemført rent privat, så findes der næppe et skifte.

Tilnavnet Krog er meget gammelt - og det kunne også komme fra hustruens side.

Den ældste Krog jeg har, er Mette Hansdatter Krog (født 1730 død 1783), som var gift med Hans Jensen (Troels Winther efterkommer), gårdmand i Søndernæs i Brøns sogn. Jeg har dem fra Svend Jacobsen.

Hvis det er denne Krog, så ville Svend jo nok have din Peter Andreas Pedersen med, idet denne så ville have været efterkommer efter Troels Winther, og det ville Svend så have oplyst.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.