Kan Johan Johansen taget et andet efternavn?

Startet af Egon Johansen, 27 Nov 2010 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Egon Johansen

Jeg kan ikke finde Nogen oplysninger på ham tidligere end 1825,hvor han står i tilgangslisten for Kølstrup,Bjerge,Odense side 125 no.3
Johan Johansen, Neukirchen 24½ år f.31.12.1800, hvorfra ank. Aalykkegården nov.16. 1824 alm.reg.245,9
Men jeg finder ham ikke i kirkebogen for Neukirchen i 1800
I Lægdsrulle 1825  finder jeg ham hvor fader skulle være Johan Møller.
i opslag 50 no12 Fraugde,Aasum,Odense 1814-1830 konfirm.
Johan Jacobsen Fraugde 15 år far Jacob Møller, Fraugde 1815
( som jeg har på fornemmelsen det kunne være Johan Johansen, da der er roderi i navnene i Fraugde sogns kirkebøge i de årgange, hvor Jacob Møller's familie er omtalt)
opslag 18 Kølstrup,Bjerge Odense 1823-1836 bliver Johan Johansen's søn døbt Jacob,
blandt fadere står Anne Kirstine Jacobsdatter i Fraugde, som må være Johan Jacobsen's søster
født i Fraugde 18 aug.1808 af Jacob Møller og Margrethe Louise Johansdatter
( konen optræder med tre forskellige efternavne i kirkebøgerne)
Hvor skal jeg lede efter personer som har taget et andet efternavn?
Håber der er en der kan hjælpe mig videre.
på forhånd tak


Egon Johansen nr.10423

Hans Poulsen



Hej Egon

"Hvor skal jeg lede efter personer som har taget et andet efternavn?".

At skifte *efternavn* på den tid, den konkrete sag drejer sig om, er jeg en smule skeptisk overfor.

- Indkaldte fik sommetider et *soldaterefternavn* efter en lokalitet på hjemegnen, og i visse tilfælde hang det navn så fast ved, at det blev det fremtidige slægtsnavn

- Kvinder kan i kilderne nu og da optræde under deres patronym og nu og da under deres tilgiftede navn. Speciel ved søgningen af deres død er der relativt tit tvivl

- Optræder der en *Møller* i kilderne, kan det være mandens erhverv, der *slår igennem*, og da bliver du nødt til at kradse lidt i overfladen for at se, om du kan finde hans patronym - fx hos hans brødre, der er blevet henholdsvis bager og smed etc.

- Flere med samme patronym på samme tid i samme sogn kræver den helt store agtpågivenhed, og da er det undertiden *bipersonerne*, der hjælper til at rede trådene ud, så identitetesproblemer løses. Bipersoner er alt fra forældre, søskende. faddere, forlovere etc. - og det er med at holde tungen lige i munden

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Buchard

Jeg tror, du skal finde forklaringen i, at han kommer fra Neukirchen og er flyttet nord for Kongeåen:
I Hertugdømmerne satte 'fast efternavn' sig fast noget tidligere end i Kongeriget. Men som bosiddende i Fraugde følger han Kongerigets skik og kalder sig Johansen efter faderens fornavn Johann. Det er set før.
Hvis alt andet peger på, at du har fat i den rigtige mand, er efternavnet Johansen altså ingen hindring.

Inger

Redaktør på DIS-Wiki