Andresen i Kolding

Startet af Brit Andresen, 29 Nov 2010 - 08:21

Forrige emne - Næste emne

Brit Andresen

Jeg søger info om Andresen slægten. Jeg kan kun komme tilbage til min oldefar Søren Otto Dideriksen Andresen f. 1888. i Kolding. Hans forældre; Hans Severin Johna Peter Andresen og Birtha Kristine Dideriksen kan jeg ikke finde nogen information om, og derved ikke komme videre. Nogen der måske ved noget?

Brit Andresen

Alice Oppenheim

#1
Jeg fandt dåben på AO, Vejle, Kolding Sct Nicolai KB 1888-91; opslag 18 # 137:

Oplysningerne om hans forældre er lidt gnidrede ... men måske står der, at hans Mor er 28 år? I så fald kunne det være hende her, hvis Far hedder ....  dada!: SØREN OTTO DIDERIKSEN!

Name: Birtha Christine Dideriksen
Birth Date: 21 Jun 1860
Birthplace: Haderslev, Haderslev, Denmark
Father's Name: Sören Otto Dideriksen
Mother's Name: Marie Vestergaard



--------------------------------------
Haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, 5tes Quartier, Grosse Strasse, 382, FT-1845, C1707
Christian Juhl 42  Gift  Kaufmann Hadersleb.
Christine Auguste Schröder 39  Gift  Seine Frau Hadersleb.
[...]
Sören Otto Diedrichsen 26  Ugift  Dienstknechte Lintrup Ksp hies. Amt

— En søster til BIRTHA:

Name: Anna Cathrine Didrichsen
Birth Date: 06 Jan 1858
Birthplace: Sønder Starup, Haderslev, Denmark
Father's Name: Søren Otto Didrichsen
Mother's Name: Mariane Vestergaard




MVH
Alice Oppenheim

Alice Oppenheim

Hej igen,

1) Ved du, om Oldefar SØREN OTTO var deres ældste barn?
2) Har du kigget KB efter for andre børn?

3) Har du søgt en vielse?

4) Nogen idé om, hvor de levede? Blev de i Kolding?


MVH
Alice Oppenheim

Brit Andresen

Wow du er go! Tak

Nej har indtil videre kun fundet ud af info om min oldefar og hvem han var gift med. Gik i stå da jeg ikke kun finde min oldefars forældre i KB, Og hoppede over på min mors side hvor det gik lettere :)

Kan man søge efter vielsen, eller skal man kigge eller Kb´er igennem?

Ved de flyttede til Kbh, i 1920'erne nok. De døde begge i Kbh.

Brit Andresen

Fandt lige Søren Otto Didriksens (fra Lintrup) I KB. Hans far hed Otto Didrik Sørensen og han mor hed Karen Hans datter...

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du er så heldig, at der er et alfabetisk register i den relevante kirkebog fra Vor Frue sogn i Haderslev med vielsen, og så er det jo nemt at finde siden bagefter, da AO har været så venlig at nummere opslagene efter sidenumrene.

Du får meget mere besvær, nå du skal finde Karen Hansdatter's dåb, da hun er indført som Karen Bachmann. Hun er nemlig en halvsøster til min ane Birthe Marie Pedersdatter (døbt Bergitte Bakmann).

Du kan finde Birthe Christine Didrichsen, samt hendes søskende og ca. 20 aner til dem på min hjemmeside: http://baagoe.dyndns.dk/gvh/index.php

Du kan søge på Birthe's registreringsnummer: 11631, så kommer du direkte til hende. Så er det jo bare at kontrollere, om mine oplysninger er korrekte.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Brit Andresen

Hej Hans Chr.

Er ganske ny på slægtsforskningsområdet og spørger sikkert dumt nu, men hvad er AO en forkortelse for?

Og hvordan finder man/hvordan fandt du ud af at din ane blev døbt bachmann og at Karen Hansdatter er indført som Bachmann?

Men Mange tak for information, det er jeg glad for!

Mvh Brit

Hans Chr. Baagøe

Hej

Med AO henvises til: arkivalieronline.dk, hvor du kan finde indscannede kirkebøger og folketællinger.

Kommentaren angående Bachmann var kun møntet på, at noget af forskningen ikke altid er så nem. Når man et sted har fundet navnet på en person, så går man oftest ud fra, at det er det samme navn, man skal se efter de andre steder. I Lintrup kirkebog er der en rimelig god henvisning til Karen Hansdatters familie i Skodborg. Den modsatte vej er henvisningerne knap så gode, så jeg var gået i stå der i meget lang tid, inden jeg endeligt fik bekræftet at min ane Birthe Marie Pedersdatter, var den samme som Bergitte Bakmann. Det blev heller ikke nemmere af at aldersangivelserne i Skodborg ikke var korrekte.

Du kan lige så godt forberede dig på at en del af Søren Otto Didriksens slægt også kaldes Bjerrum/Bierrum. Der er dog også en anden slægt ved samme navn i området mellem Rødding, Holsted og Brørup, som vist kun har navnet til fælles. Begge slægter har måske navnet efter lokaliteten af samme navn ved Ribe.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Brit Andresen

Hej

Når ja selvfølgelig.. :D AO bruger jeg jo også... lidt langsom er man vel...

Ok spændende med flere navne I Søren Otto slægten...

Nu vil jeg bare rigtig gerne finde ud af den anden side altså Søren Otto Didriksen Andresens far Hans Severin Johan Peter Andresen og hans forfædre...?

Brit

Johnny Møller

Hej Brit

Jeg er også oldebarn af Søren Otto Didriksen Andresen og hans kone Sørine.
Jeg kan hele hans historie frem til hans død i Hvidovre den 07.06.1961.

Hans søn Aksel Egon er min morfar (Han er bror til Aage, Erik og Bent).
Aksels datter Grethe er min mor - Hvor hører du til i træet?

Med venlig hilsen

Johnny Møller

johnny@jomcom.dk