En to-årig efterlades i København i 1914, hvor er hun havnet?

Startet af Mette Fløjborg, 08 Apr 2012 - 00:17

Forrige emne - Næste emne

Mette Fløjborg

Hej!

Else Katrine Marie Louise Strandby er født 28.01.1912 i Skt. Mathæus sogn (KB 1911-1917, opslag 36). I 1914 flytter hendes forældre og søskende til Raus i Sverige.

Her er notater fra ankomsten i Sverige: Emanuel Hansen, arb., født 1864, Marie Kirstine Pedersen, husholderske, født 1876, Ingeborg Dorthea Pedersen, født 1902, Karl Erik Johan Strandy Pedersen, født 1903, Svend Aage Emanuel Strandby Pedersen, født 1903.

Barnet Else Katrine Marie Louise Strandby Pedersen, født 1912 flytter ikke med derover. Et par år senere - efter moderens død - hentes hun til Sverige. Men hvor bliver hun af i 1914?

Er der nogen, der har et forslag til hvilke arkivalier jeg skal lede i for at finde noget om barnet?

Iflg. Politiets registerblade er familiens sidste kendte adresse Istedgade 128, 4., Kbh.

Jeg tænker, at der må have været en socialsag af en slags - måske er hun kommet i pleje eller på børnehjem. Hvordan pejler jeg mig ind på nogle arkivalier via Daisy?

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk   www.dis-odense.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Eva Morfiadakis

Hej!

En gång sökte jag efter ett plejebörn i Kbh. Jag fick information att jag skulle söka på stadsarkivet. Jag fann inte barnet men jag fann att modern fick fattighjälp för ett annat barn som jag inte visste att hon hade.

Eva M
Eva M

Mette Fløjborg

Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk


Eva Morfiadakis

Hej!

De äldre syskonen är bara 15 år gamla när de kommer tillbaka till Kbh 1918 resp. 1917. Om jag förstår det rätt är barnet född 1912 kvar i Sverige då.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Rantzausgade 60 är typ en skole för hantverkslärlingar.

Eva M
Eva M

sara petersson

Jag som skriver i detta ämne,är den som ställt frågan om detta till Mette ,och svarar nu på detta.
Else Chaterine kommer till Sverige,efter att de andra barnen har åkt tillbaka till Köpenhamn,och hon blir kvar i Sverige resten av livet

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag såg på registerbladet att Emanuel Hansen hade varit gift tidigare. Var han änkling? Han fru hette Else. Jag har sökt efter henne om det finns ett registerblade men antagligen har hon dött. Jag tänkte att hon kanske hade tagit hand om barnet. I födelseboken står det inte att Emanuel är far till barnet. Hon har hans efternamn som egentligen är hans födelseort.

Eva M
Eva M

sara petersson

hej Ewa
Denna frun vet vi ingenting om alls,hon och Emanuel bor ihop en kort stund,men sen är hon försvunnen.
Du har helt rätt att Emanuel inte står som fader till Else Chaterine,men barnet heter samma som Emanuels mor,och hon heter även Strandby,och hon åker till Sverige till Emanuel,efter att modern dött,så att jag förutsätter att Emanuel äe hennes fader.

Anette Eriksen

Hej,

Ifølge regiserbladet er Emanuel Hansen gift med Else den 1. maj 1899. Noget tyder dog på at de stadig har været gift frem til ca. 1912. Ifølge AJ-journaler på AO 1912 - journalark 1460, bliver han tilsagt at betale sin fraskilte hustru, Else Christensen, 10 kr. om måneden fra den 27. april 1912.

Det bragte os ikke umiddelbart nærmere Else Chaterine, men man ved jo aldrig, hvad der fører frem til det ønskede resultat.

Mange hilsner
Anette Eriksen

sara petersson

hej o tack
Vilka blad menar du att denna notering finns i?

Anette Eriksen

Hej Sara,

På AO, Andre Arkvalier, Københavns Overpræsidium, AJ-Journal 1912 - løbenr. 1401- 2200,, opslag 33 - sagnr. 1460.

Spørgsmål: Hvornår er Else Chaterine kommet til Sverige. Før eller efter folketælling 1916?

Mange hilsner
Anette Eriksen

sara petersson

Hej Igen
Else kom till Sverige 1/10-1918 ,så jon borde vara med i folktellinger 1916.och jag har letat o letat men finner henne inte,jag har sökt hos släktingar,grannar mm mm.
SARA

Eva Morfiadakis

Fd hustrun finns tydligen i Thisted amt som sände sag till Kbh.

Eva M

Eva M

Anette Eriksen

Hej igen,

Fandt denne person, som er søn af Emanuel Hansen:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1766989&searchname=polit_simple

Fundet via ft 1901 (Saxogade 68 - AO opslag 196) og ft 1906 (Dannebrogsgade 46 - opslag 135).
I ft 1901 står han opgivet til at være husfaderens søn, men bor alene med sin fars "forladt kone" i ft 1906. Det fik mig til at tænke på, om Else Chatrine måske også har boet sammen med fars forladte kone? Hun hedder det samme. Er hun opkaldt efter hende?

Mange hilsner
Anette Eriksen

sara petersson

Oj vad du har hittat,det var duktigt gjort :)
Nej Else är uppkallad efter sin farmor,men jag ska absolut kolla in Else hansen och Emanuel Egon.
Tack för god hjälp
SARA

Anette Eriksen

Hej Sara,

Egon Poul Emanuel Hansen finder du på AO Skt. Matthæus 1898-1900 opslag 153. Hans mor hed Dagmar Frederikke Juliette Jensen. Ham Emanuel Hansen har sandelig været flittig  :)

Mange hilsner
Anette Eriksen

sara petersson

hej Igen
Jo Emanuel var glad för damer,men han dog också i syfilis 1927,av sitt promiskuösa leverne.
jag har letat länge efter denne son,en i folketellingen 1901 står det att han ,sonen Emanuel,var född 1900,som du säger så leder allt detta kanske fram till Else Chaterine.
tack
SARA

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag fann också sonen men hade inte tid att skriva om mitt fynd. Det här kan vara han:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1766989&searchname=polit_simple

(i någon av FT vill jag minnas att det stod f. 1899).

Emanuels födelse finns i Strandby (opslag 8 1860-1875). Mycket riktigt hette hans mor Else.

Jag tror att man ska söka hustrun Else i Thisted amt eftersom hennes "sag" hos Kbhs Overpräsidium kommer därifrån. Men det kan ju vara som att söka efter en nål i en höstack. Hon har förmodligen lämnat Kbh eftersom det inte finns ett registerblade på henne.

Du måste nog be någon göra ett opslag på Kbhs stadsarkiv i något register som finns där, men det är ju inte säkert att barnet har placerats i fosterhem genom det offentliga utan att familjen själv har ordnat saken. Min uppfattning är att du nog inte kommer att finna barnet just nu men man ska inte ge upp förrän man uttömt alla möjligheter. Du får nog vänta några år till dess FT 1916 är registrerad.

Eva M
Eva M

Anette Eriksen

#19
Hej igen,

Jeg er ret sikker på, at dette registerblad også er Poul Egon Emanuel Hansens. Det er fejltolket, hvilket også antydes ved det indtastede.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1362591&searchname=polit_simple

Jeg finder ikke umiddelvart Poul Egon Emanuel Hansen på adressen (men han ankommer nok også først efter tællingen), men der står at han ankommer fra Skive i 1916. Derfra ankommer Else Christensen også på et tidspunkt fremgår det af en af folketællignerne.

Så man kunne gætte på, at Else er flyttet (tilbage) til Skive - men hvor? Og med hvem?

Mange hilsner
Anette Eriksen

sara petersson

tack för god hjälp
Nu har jag lite spår att följa,och fortsätter jakten på Else Chaterine

Mette Fløjborg

Tak til alle jer flittige hjælpere! Selvom det egentlig er Saras 'sag', så er Emanuel min farfars bror, så jeg følger tæt med i optrævlingen af Emanuels yngel.

Han døde i øvrigt i Viborg i 1927 på et Sindssygehospital, da han fik en hjernesygdom forårsaget af Syfilis tidligere i livet. En patientjournal fra sådan et sted er en hamrende interessant kilde. Der står selvfølgelig alt om hans tilstand, som i hans tilfælde svarer til demens. Journalen indeholdt også en masse om hans livsforløb, hans job, hans tidligere sygdomme, hans nærmeste pårørende (som er hans bror = min farfar i Viborg), obduktionsrapport osv.

Og lige en lille slibrig detalje mere: Hans mor, Else Cathrine Pedersdatter (som det lille eftersøgte barn er opkaldt efter) hængte sig i cellen i Viborg arrest i 1885, hvor hun som 59-årig var havnet fordi hun havde en kriminel søn og hjalp ham lidt med at snøre en bondekone :-).

Både Emanuels far og mor er ud af rakkerslægt fra Himmerland. Herlig broget familie!

Mange hilsner Mette Fløjborg
www.flojborg.dk   www.dis-odense.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

sara petersson

Tack Mette för din hjälp att visa mig detta utomordentliga forum
jag gräver vidare i rakkersläkten och hör av mig till dig om jag hittar något intressant

Mette Strandby

God aften

Dette er næsten for surrealistisk, pludselig ser jeg min egen familie sort på hvid - "diskuteret" af mennesker, som jeg slet ikke kender.

Jeg har gennem mange år forgæves ledt efter Marie Kirstine Petersen, uden at kunne finde ud af, hvordan det var hun forsvandt ud af børnenes liv.

Emanuel Hansen f. 1864 var min oldefar og Marie Kirstine petersen f. 1876 var min oldemor. Min farfar var den ene af tvillinge drengene Karl Johan Frede Standby Petersen f.1903.

Jeg kunne i første omgang være meget interessert i at få bekræftet, at Marie Kirstien dødstidspunkt. Dette vil modtages med stor taknemlighed 
Jeg er muligvis i tidens løb blevet sendt ud på mange omveje. Bla er hun opført på min farfars lægdsrulle, og har fra LAK i sin tid fået, at vide at det ville hun ikke være, hvis hun var død. Vi taler nu 1921.

Derud over er der måske andet jeg kan være behjælpelig med.

Hvorfor Else ikke er med i Sverige ved jeg desværre ikke. Men jeg kan forstå, at hun kommer senere. Jeg ved, at de her 4 søskende har ellers kontakt til hinanden gennem voksenlivet.

Med venlig hilsen

Mette Strandby
enits66@hotmail.com

sara petersson


Mette Fløjborg

Svar til Mette Strandby: Jeg har også sendt dig en mail. Det er ret godt, at vi nu kan bidrage til at kaste lys over slægten fra tre sider :-)
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Gunna Schel Museth

#26
Hej

I min søgen efter min farfar s børn, fra sit sidste ægteskab, er jeg stødt på denne her.

Barnebarn af min farfar Gunver Else Kondrup Petersen født 1948, blev adopteret af Ella Strandby Stavnstrup, født Pedersen,

AO København, Sokkelund, fødte i Ansgarkirken Sogn, 1944-1949 opslag 260


Mvh.
Gunna Schel Museth

Mette Fløjborg

Kære Gunna!
Jeg kan desværre ikke kæde disse navne sammen med noget i min slægtsforskning. Jeg får Mette Srandsby og Sara Petersson til at kigge på, om de kan få noget af det til at give mening.

Mange tak for dit bidrag.

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Mette Strandby

Hej Gunna

Jeg ser først dit indlæg nu, jeg har ikke fået advisesring om dette indlæg
Jeg har kendskab til en Ella Strandby Pedersen, umiddelbart er det ikke helt klart for mig, hvordan det dog skulle hænge sammen :) Men alligevel er der et eller andet, der dæmrer i det fjerne. Jeg skal gerne spørge min far - men jeg får først mulighed for at tale med ham sidst på ugen.
Tak for dit input til tråden. Jeg er bare blever så beriget, siden jeg så denne efterlysning/tråd af Mette Fløjborg og Sara i Sverige.

Venlig hilsen
Mette Strandby