Mysteriummet om Lars Hansen Høegh og hans kone Abelone.

Startet af Anders Bébe Hansen, 20 Maj 2012 - 14:31

Forrige emne - Næste emne

Anders Bébe Hansen

Hej.

Jeg er stødt ind i et lille mysterium omkring Lars Hansen Høegh

Lars er født ca. 1793 ifølge FT1834

Lars Hansen            41  Gift  Fisker 
Abelone Eriksdatter 42  Gift   Kone [Lars Hansen] 
Kirsten Larsdatter   11  Ugift  Barn [Lars Hansen] 
Hans Larsen            8   Ugift  Barn [Lars Hansen] 
Elisabeth Larsdatter 4   Ugift  Barn [Lars Hansen] 
Erik Larsen               3   Ugift  Barn [Lars Hansen]

Lars dør så i d. 28 dec 1835
(Skeby, Lunde, Odense 1833-1846 opsl. 122 nr. 12)

Der står intet om hans kone Abelone

Abelone bliver gift efterfølgende ifølge FT1840 med en mand med samme navn, men ikke samme fødselsdato. Men der står der andre børn som Abelone havde med Lars Høegh, som barn af den nye Lars:

Lars Hansen            30  gift  Husmand og daglejer 
Abelone Eriksdatter 48  gift  Kone                        [Lars Hansen] 
Hans Larsen           14  ugift  Barn                       [Lars Hansen] 
Lispet Larsdatter    12  ugift  Barn                       [Lars Hansen] 
Erik Larsen              8  ugift  Barn                        [Lars Hansen] 
Anders Larsen         5  ugift  Barn                         [Lars Hansen]


Inde på myheritage har jeg downloadet progammet, så det ikke er offentligt.
Da jeg så skrev Lars ind i mit stamtræ kom der 'Match'.

Det var ham Lars jeg søger efter. Gift med Abelone, og havde et barn som hedder Kirsten Larsdatter.
Kirsten er min 2* oldemor. hun er født (Skeby, Lunde, Odense 1814-1833 opsl. 35 nr. 4)

Der kom så 3 Match, og alle havde skrevet ind af Lars dør d. 5 maj 1871. Der passer ikke med Lars som jeg fandt, men de har tilgengæld skrevet har han er født d. 11 april 1794, og det passer meget godt...

Er der nogen som kan hjælpe mig med dette lille mysterium? Jeg er helt forvirret...

Med Venlig Hilsen Anders

Ellen Marie Kaae

Vielsen mellem husenke Apelone Erichsdatter og ungkarl Lars Hansen findes i Skeby KB 1833-46, opsl. 60, nr. 6.

I FT 1855 ser du datteren Elisabeth omtalt som steddatter:
Odense, Lunde, Skeby, Lammesøe, Et Huus, 25, FT-1850, B3780
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Hansen 35  Gift  Lever af at gaae i Dagleie, Huusfader Nørre Næraa Sogn, Odense Amt
Abelone Eriksdatter 54  Gift  Hans Kone [Lars Hansen] Her i Sognet
Elisabeth Larsdatter 22  Ugift  Huusfaders Steddatter [Lars Hansen] Her i Sognet
Julius Hansen 2  Ugift  Pleiebarn [Lars Hansen] Odense

Så der er tale om 2 forskellige Lars Hansen'er
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Anders Bébe Hansen

Hvorfor står børnene så som børn af den nye Lars, i 1840-1845-1850?
Hvorfor står Lars inde på Myheritage som død i 1871, og født i 1794, hvis det ikke er den samme?
Der er Lars jo også gift med Abelone, har Kirsten som barn, har alle de omtalte børn i folketællingnen i 1834 som børn og er født i 1794?

Den ny Lars er jo ikke født i 1794, og har ikke Kirsten som barn...?

Med Venlig Hilsen Anders.

Ellen Marie Kaae

Du får lige lidt oplysninger fra KB

Abelone Eriksdatter er død den 27. nov. 1875, her er hun 80 år og enke efter husmand Lars Hansen Skeby KB 1858-91, opsl. 129.

Husmand Lars Hansen på Lammesø er død den 5. maj 1871, 61 år gammel, samme KB opsl. 106.

Du kan ikke uden videre gå du fra, at foketællingskommisærerne har været så nøjeregnende med, om børnene nu alle sammen var børn af det samme ægteskab, eller nogen af dem var født i et tidligere ægteskab eller uden for ægteskab. Der er masser af eksempler på, at alle børnene står som børn i det aktuelle ægteskab, selv om det ikke er rigtigt.

Det vil heller ikke være første gang, at nogen konstaterer en fejl i Myheritage...

Du får ét spor i vielsen, som kan føre dig til, hvem Lars nr. 2 er - nemlig hans vaccinationsdato. Jeg kan ikke tyde det hele, men det er der måske andre der kan. Vaccinationsdatoen kan være gengivet ved hans konfirmation
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anders Bébe Hansen

Ud fra folktetællingen, så skulle Abelone være 83 år ved hendes fød.
Der står jo at hun er 42 år gammel 1834. Så hun skal være født i 1792.

Inde på Myheritage, står der at hun er født i 1795, lige som du siger.
Men hvordan kan det så passe med at nye-Lars, er født i 1794?
Hvis det er den nye, så skal han jo være fra 1810, og ikke 1792.

Det kan godt være som du siger at Der er fejl, men kan det nu passer, når det er fra 3 forskellige stamtræer.

Hans Adolft Høegh, er Lars' far, men inde på Myheritage, har de Lars' far som en anden.

Måske kunne det være at de mener Lars som de har skrevet ind, som den nye. Og ikke ham som den gamle.

Så måske har jeg en konklusion:

Abelone Eriksdatter er født i 1795, og ikke i 1792, på grund af en fejl i folketællingen.
Hendes første mand Lars. er født d. 11 apr 1794 ifølge Myheritage, og han er død 28 dec 1934, og ikke i 1878.
Den nye mand hun får, er født i 1810, og er død i 1878.

Med Venlig Hilsen Anders.

Anders Bébe Hansen

Ifælge disse folketællinger er hun fra:

FT1834= 1792
FT1840=1792
FT1845=1793
FT1850=1796
FT1855=1794
FT1860=1795

Det kan jo da ikke passe at i1834-1840-1845 at hun er fra 1792-1793
Men i 1850-1855-1860 at hun er fra 1794-1795-1796?

Der må være fejl, et eller andet sted. Men hvor??..

Med Venlig Hilsen Anders.

Ellen Marie Kaae

Den nye Lars er født i omkring 1810 - det kan de se på vaccinationsdatoen, som er i 1811.

Af kirkebogstilførslen ved den første Lans død (Skeby 1833-46, opsl. 122) kan du se hans fars navn og at han er født i Mesinge. Han var knap 41 år i december 1834 og han må derfor være født i 1793 eller 1794.

Har du ledt efter hans dåb i Mesinge?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Anders Bébe Hansen

Jeg kan på ingen måde læse mig frem til hvornår at han er født, når det er før 1810.
Måske kan du?

Ellen Marie Kaae

Jeg tror, du har Abelone her

Odense, Lunde, Skeby, Ølund Bye, , F4, FT-1801, A2786
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Erich Nielsen 64  gift Husbond Bonde og gårdbeboer  
Dorthe Andersdatter 45  gift Kone  
Peder Erichsen 21  ugift Søn [Erich Nielsens 2.ægtesk.]  
Lars Erichsen 9  ugift Søn [Erich Nielsens 2.ægtesk.]  
Kirsten Erichsdatter 14  ugift Datter [Erich Nielsens 2.ægtesk.]  
Abelone Erichsdatter 6  ugift Datter [Erich Nielsens 2.ægtesk.]

Læg mærke til, at en gårdmand Peder Erichsen fra Ølund er forlover ved brylluppet i 1837. Der er med stor sandsynlighed Abelones bror.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Lars Hansen, født den 27. januar 1794 og døbt den 2. februar, søn af Hans Adolph Høg og Maren Larsdatter, findes i KB Mesinge, Bjerge Odense, 1749-1794, opsl. 280 øverst.

De er her i 1801

Odense, Bjerge, Mesinge, Midschou Bye, , 25, FT-1801, B5448
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Adolph Høeg 48  Gift Mand Fisker, huusmad med jord 
Anna Larsdatter 46  Gift Kone   
Engel Margretha Hansdatter 17  - Deres barn   
Peter Christian Hansen 14  - Deres barn   
Else Hansdatter 11  - Deres barn   
Hans Hansen 9  - Deres barn   
Lars Hansen 7  - Deres barn   
Anders Hansen 5  - Deres barn   
Lisbeth Hansdatter 2  - Deres barn
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Abelones og Lars den 1.s vielse findes i KB Skeby 1814-33, opsl. 81
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Anders Bébe Hansen

Når der i kirkebogen står at Maren er moren, hvorfor står der så i folketællingen at Anna er moren?

Ellen Marie Kaae

Tja - en skrivefejl et sted - eller et nyt ægteskab i tiden mellem 1794 og 1801?

At Lars Hansen Høg er den første ægtemand må anses for sikkert:
Se KB Skeby 1814-33, opsl. 34, nr. 8: Født 9. aug. 1823 Kirsten Larsdatter, forældre: Husmand og Fisker Lars Høegh og Apelone Erichsdatter, Lammesøe.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Anders Bébe Hansen

Okay. Men så er det sikkert at det er den rigtige Lars jeg har fundet og den forkerte de andre fra Myheritage har fundet?

Hilsen Anders.

Ellen Marie Kaae

Ifølge FT 1855 er Lars Hansen født i Nørre Nærå.

I KB Nørre Nærå 1814-42 opsl. 55 nr. 4 findes Lars Hansen konfirmeret i 1824. Hans er vaccineret den. 3. april 1811 af Jessen, hvilket svarer til oplysningen ved hans vielse med Abelone i 1837.
Lars er søn af afdøde gårdmand i Bredstrup Hans Larsen og Bodil Jensdatter og født den 19. marts 1810.

Så historien om Apelones 2 Lars-er må være denne:
1.   ægtemand født den 27. januar 1794 Mesinge, søn af Hans Adolph Høegh og Maren Larsdatter. Gift den 12. nov. 1820 i Skeby. Død den 28. december 1835 i Lammesø.
2.   ægtemand født den 19. marts 1810 i Nørre Nærå, søn af Hans Larsen og Bodil Jensdatter i Bredstrup. Gift den 10. nov. 1837 i Skeby. Død den 5. maj 1871 i Lammesø.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Anders Bébe Hansen

Mange tak for hjælpen!!!

Med Venlig Hilsen Anders.

Ellen Marie Kaae

Abelone - eller Apollonie, som hun rent faktisk er døbt - er født den 6. juni 1795 i Øelund, Skeby sogn, som datter af gårdmand Erich Nielsen og hustru Anna Dorthe Andersdatter. Se KB Skeby 1792-1814, opsl. 17
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Om Hans Adolph Høeghs kone

Familien findes ikke i DDD-FT 1787

Det første barn, som jeg finder i KB Mesinge, er datteren Else, f. 1789. Moderen er Anna Larsdatter. Mesinge KB 1749-1794, opsl. 249.

Sønnen Hans finder jeg ikke i Mesinge, men jeg kan selvfølgelig have overset ham.

Så følger som tidligere nævnt Lars, f. 16 dec 1793, moderen er Maren Larsdatter

Sønnen Anders er født den 16. dec. 1795 og døbt den 7. jan 1796. Moderen er Maren Larsdatter. Mesinge KB 1794-1814, opsl. 21.

Datteren Lisbeth er født den 30 marts 1799 og døbt den 16. juni. Moderen er Anna Larsdatter. Samme KB opsl. 55.

Hans Adolph har næppe 2 koner, så måske hedder hun i virkeligheden Anna Maren eller Anna Marie, så navnene er brugt i flæng.
Det kunne være emne for en ny tråd – jeg slutter efterforskningen her

Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ole Dorch

Super flot arbejde Ellen:-)

...der er lige den her også:

HANS ADOLF HOG
Marriages:
  Spouse:  ANNE LARSDR  Family
  Marriage:  08 DEC 1786   Viby Sogn, Odense, Denmark

..ses i Viby 1762-1798 opsl. 135, hvor Matros Hans Adolf Høg og pigen Anne Larsdatter fra Bøgebjerg copuleres. Forlovere var Peder Nielsen Møller i Kerteminde og Henrik Christophersen ibid.

Her er de i 1787: 

odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Præstegade, 183. Fam. [Et hus], 169, FT-1787, A1416
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Hansen Høgh 35  gift mand fisker 
Anne Laursdatter 30  gift hans kone husmoder 
Margrethe Hansdatter 30  ugift deres datter   
Peter Hansen 1  ugift deres søn

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anders Bébe Hansen

I skal have mange tak Ole og Ellen!

Med Venlig Hilsen Anders.

Anders Bébe Hansen

Via. jeres hjælp har jeg nu fundet denne hjemmeside:

http://arndal-familier.dk/min_slaegt/fam003xx/fam00360.htm

Det er med stor sandsynlighed dem.

Med Venlig Hilsen Anders.

Ole Dorch

Jeg ser at den ældste søn Peters fødsel ikke ses på hjemmesiden, så den får du her:


Peter Christian Hansen Hogh  Birth:  30 MAR 1787   Kerteminde, Odense, Denmark

Parents:
  Father:  Hans Adolph Hogh  Family
  Mother:  Anne Larsen 

..ses i Kerteminde 1761-1814 opsl. 147.


Det der med at udveksle oplysninger fra hjemmesider kan mange gange være en god hjælp, men også en kilde til frustration: det betyder tit at når 1 har en fejl - så der der mange der også får den samme fejl.....



mvh.
Oe Fabricius Dorch

Anders Bébe Hansen

Der er med 100% ingen fejl.

Jeg har nu fundet nogle meget fine herre, dem ved man alt om.
Prøv at se her:

http://senioren.dk/else/M0000108.HTM


Jeg tror bestemt ikke at der er fejl i det.. :)

Med Venlig Hilsen Anders.

Ellen Marie Kaae

Hej Anders

jeg vil godt tilslutte mig Oles "advarsel":

de oplysninger, der ligger på forskellige hjemmesider, er ikke "100 % rigtige". De er kun udtryk for, hvad andre har fundet ud af, og det kan sagtens indeholde større og mindre fejl, alt efter hvor grundigt forfatteren er gået til værks. Den eneste vej frem er at kontrollere de oplysninger med originale kilder: kirkebøger, folketællinger, lægdsruller, skifteprotokoller, fæsteprotokoller, mandtalslister, tingbøger, matrikelkort og meget andet. Og så skal man være åben over for, at også originalkilder kan indeholde fejl og unøjagtigheder. For de er også skabt af mennesker - og det er menneskeligt at fejle.

Undskyld, hvis du synes, mine kommentarer er lidt "tantede", men man efter min mening ikke beskæftgie sig med historie - herunder slægtsforskning - uden at forholde sig kritisk overfor sine kilder og foretage kontrol og dobbelt-kontrol. Uanset hvor "fine herrer" man finder - kan der være fejl.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae