Christen Tyeboe, udlagt barnefader til Kirsten Marie Christensdatter, Hørup

Startet af Jane Nilsson, 19 Maj 2012 - 10:07

Forrige emne - Næste emne

Jane Nilsson

Christen Tyeboe, Styrmand (tror jeg der står) i Aarhus udlagt til barnefader i Hørup, Viborg til Kirsten Marie Christensdatter, født 1808. KB Hørup  1809- 1813, opslag 9 nr. 2.

Moderen er Ane Andersdatter, født 1787 i Kjellerup.

Jeg er stødt på flere slægtstræer med samme aner, men sporet ender her.

Efter 1809 kan jeg hverken finde Ane Andersdatter eller Christen Tyeboe.

Kirsten Marie bliver i sognet, og bliver senere gift med Christen Nielsen Østergaard.

Nogen der kan hjælpe?

Hilse Jane






Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Kirsten Kjellerup

Kirsten Marie Christensdatter er min tipoldemor. Også jeg har opgivet at finde Christen Tyeboe - jeg har ikke fundet ham i nogen folketælling, og ingen af det navn har aflagt autoriseret styrmandseksamen i hele den periode, der kan være tale om. (Men måske behøvede man ikke at være eksamineret styrmand for at sejle et mindre fartøj??) Jeg har spekuleret på, at manden har løjet om navn og stilling, men har endnu ikke undersøgt, om der skulle ligge en faderskabssag med nærmere oplysninger.

Anne Andersdatter blev født 10. september 1787 i Kjellerup. Forældrene var Anders Jespersen, gårdmand, og hustru Anne Marie Jensdatter. Hun giftede sig 31. marts 1810 med Jens Knudsen. Det ser ikke ud til, at der kom flere børn. Jens Knudsen døde i 1833, og i 1834 giftede hun sig med murermester Hans Hansen (Omme), som døde i 1862. Selv døde hun i 1867, men af en eller anden grund har præsten kaldt hende Jespersdatter, så det var lidt svært at finde hende, men som 'enke efter Hans Hansen Omme' (tror jeg nok, der står, jeg har ikke tjekket igen) er der ingen tvivl om, at det er hende. Hun levede hele sit liv i Kjellerup.

Venlig hilsen

Kirsten Kjellerup

I FT 1834 bor Anne Andersdatter hos datteren og svigersønnen i Kjellerup. I 1840 bor hun der stadig sammen med sin nye mand Hans Hansen. I 1845 og frem bor parret for sig selv.

Venlig hilsen

Jane Nilsson

Hej Kirsten og Inger.

Tak for svarene.

Kirsten Marie er også min tipoldemor.  Anne Andersdatters forældre, har jeg oså fundet, men bare ikke mere om hende.

Ja, og jeg kan også have mine tvivl om Christen Tyeboe har opgivet korrekt navn og stilling.

Hvis der viser sig mere om ham vender jeg tilbage.

Kirsten Maries søn Jens Østergaard, bliver forøvrigt også udlagt til barnefader for min oldemor Pouline Jensen. Hun bliver senere gift med Thomas Christensen Krogsgaard i Hørup.



Hilsen Jane

Kirsten Kjellerup

Hej Jane,

Sjovt at 'møde' en med samme aner. Jeg er efterkommer af Kirsten Maries mellemste barn, Christian Christensen, der endte som gårdmand i Finderup sogn. Det var her, han fik tilnavnet 'Kjellerup', som hans søn, min farfar, senere købte som efternavn.

Du må endelig vende tilbage, hvis du finder ud af noget om Christen Tyeboe - det samme vil jeg gøre.

Venlig hilsen