Hvem var Christian Schrøder, død 1807?

Startet af Per Andersen, 16 Maj 2012 - 21:43

Forrige emne - Næste emne

Per Andersen

Ifølge kirkebogen for Tårnby, Københavns amt, blev barnet Peter Ludvig Schrøder (senere bager i Tårnby og Norge, hvor han fik en stor efterslægt) født den 16. september og døbt den 27. september 1807 i Tårnby på Amager. Faderen er oplyst til at være Christian Schrøder, og det står oplyst at han er død i Aalborg, og Cathrine (Thomachitz?), der er kommet til Kastrup. Barnet blev båret af moderen og fadderne var Jens og Simon, bryggerkarle på Kastrupgård samt Christen Kudsk sammesteds.

Jeg leder derfor efter denne Christian Schrøder, der angiveligt skulle være død i Ålborg i 1807.

Jeg har checket alle kirkebøger for Ålborg og nærmeste omegn uden at finde hans dødsfald - dog er der to druknede i starten af 1807, hvor der ikke er oplyst navne. Jeg har også søgt Nygaards sedler, ancestry.com, familysearch.com, Schrøders familiehjemmeside m.v. uden at finde den rigtige Christian Schrøder.

Der er FT1801, hvor der optræder adskillige med navnet Christian Schrøder, flere ved militæret, en bager i København mv. men er ikke i stand til at fastslå, om en af disse er den korrekte.

Så hvis du har en ide til videre efterforskning bliver jeg rigtig glad. Tak.

MVH Per

Bente Aaris

Du kan jo prøve og se hvad der står i lægdsrullen for Tårnby ved sønnen, på den tid skulle han indskrives fra fødslen af, hvis han er født udenfor ægteskab vil kun moderens navn stå der.
Har du fundet hans konfirmation om der kan stå noget mere der ?
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Per Andersen

Hej Bente,

Tak for gode tips.

Det er en god ide med konfirmationen, men jeg har været alle sogne på Amager og København inden for voldene rundt uden at finde hans konfirmation.

Til gengæld fandt jeg nu hans bryllup i Tårnby den 12.02.1832 til Ane Elisabeth Theresia Schubert. Der står der pudsigt nok, at Peter Ludvig Schrøder er vaccineret i Aalborg den 31.12.1810, altså da han var 3 år. Så der må være mere forbindelse til Aalborg end bare faderens død der i 1807. Så tænkte jeg, at han var konfirmeret i Aalborg, men det har jeg nu heller ikke kunne finde.

Lægsrullen er sikkert en anden god mulighed for at komme det nærmere.

Andre ideer er stadig meget velkomne :-)

Med venlig hilsen,
Per, Vanløse

Bente Aaris

Der kan være en logisk forklaring på hvorfor han blev vacineret i Ålborg.

Hvis moderen opholdte sig i Ålborg på den såkaldte 10 mndrs. dag før barnet blev født havde barnet hjemstavnsret i Ålborg d.v.s. barnet havde forsørgelsesret i Ålborg!

Noget kan tyde derhen enten kunne moderen ikke forsørge ham eller så døde hun!

Da er der muligheder for at kunne finde en sag/korrespondance mellem Københavns Amtstue og Ålborg Amtstue tror jeg det er (ellers må du spørge) på Rigsarkivet ant. er det så blevet vedtaget drengen udpladseret i Ålborg, hun kan også ha søgt om støtte Fattighjælp da er det vel Stadsarkivet/Rådhuset, men der er nok ikke så meget fra den tid som er bevaret.

Så har du også Bagerlavets arkiv om du kan finde ham i nogle av protokollerne der på Stadsarkivet/Rådhuset i København, hvis han havde taget svendeprøve et andet sted vil han jo f.eks stå i Tilrejsende svende:

http://www.starbas.net/arkiv.php?arkiv_id=878

Der var nogle børn i FT:1834 har du tjekket om der nogle af fadderne som er med til børnenes dåb der kan belyse noget:

København, Sokkelund, Taarnby, et Huus, Taarnbye, 16, FT-1834, C2583
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Ludvig Skrøder 27  Gift  Bager 
Ane Elisabeth Schubart 31  Gift  hans Kone 
Rasmine Marie 7  Ugift  deres Barn 
Conrad Wilhelm 2  Ugift  deres Barn 
Carl Ludvig 2  Ugift  deres Barn 
Johan Ferdinant 1  Ugift  deres Barn
Christian Bruun 21  Ugift  Svend 
Henrich Berg 12  Ugift  Dreng 
Bendt Svendsen 20  Ugift  Tjenestekarl 
Jens Jeppesen 64  Gift  Inderste og Dagleier 
Karen Sørensen 67  Gift  hans Kone
--------------------------------------------------------------------------------
 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net