Dorte Pedersdatter Stilling Sogn

Startet af Gurli Vibeke, 18 Apr 2013 - 18:49

Forrige emne - Næste emne

Gurli Vibeke

Dorte Pedersdatter er født i1699 i Mesing sogn og gift 1719 med Mikkel Pedersen.de får 3 børn, bliver enke i 1736 gifter sig med Knud Justensen (Jostsen ) i 1737 i Stilling Kirke, ingen børn sammen.det jeg søger er hvornår de er døde. jeg har ledt efter dem i Stilling Kirke, og om der er nogen der kender denne familie.
Med venlig hilsen Gurli Vibeke

Jane Valkær

Hej
Er Dorte døbt i Mesinge sogn i Odense amt?
Blev hun senere gift i Stilling sogn i Skanderborg amt?

Mvh
jane

Vivi Winther

Hej lidt hjælp måske, vi bliver i Jylland,

Skanderborg   Hjelmslev   Mjesing

og så til mit forslag om at finde dem døde

Skanderborg   Hjelmslev   Skanderup

Held og lykke, mine øjne klare ikke lige de "kragetæer" nu  :)

Mvh

Vivi    
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jane Valkær

Hej
Så er der blevet kigget i KB Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg/Stilling/Skanderup sogn 1723-1760.
Her er hvad jeg umiddlebart fik øje på (mest kigget efter begravelse) opslag 240-495:

Opslag 254 - Langfredag blev Knud J... barn fra ...W
opslag 274 - D. 19. juli blev Knud J... barn Niels  ... begravet
Opslag 348 - Dom. 23. Trin. blev en Dorthe ... begravet
Opslag 359 - Dom. 7p Trin blev Knud J... begravet æt 2 år
Opslag 406 - Dom. 13. T. blev Knud J... barn i Wroed begravet æt. 8 dage
Opslag 406 - ... Knud Bondis kone... (anden sidst på siden)
Opslag 432 - Samme dag (8. aug.) blev Knud J...s barn....
Opslag 432 - D. 15. aug. blev Knud J..s ... begravet
Opslag 436 - D. 4. nov. blev Dorethe ... fra ... begravet; gudskelov! som ...

Jeg tror, at omtalte Knud på diverse opslag, at han hed Knud Jensen, men desværre ikke sikker.

Præsten var så flink at skrive begivenheden i margen, men absolut meget sparsom med oplysninger om personerne - f.eks. smedens barn, møllerens kone, en gammel fattig kone, en taters barn.

Mvh
Jane

Ruth Neumeister

Hej Gurli.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med Dorthe Pedersdatter og Knud Justesens dødsfald, og jeg selv forgæves har ledt efter dem.

Men:
Peder Michelsen og Dorthe Pedersdatter havde ikke kun 3 børn, men 4 børn:

Erik Brejl. Skanderborg rytterdistrikt

1729 Mikkel Pedersen i Stilling. 10.9.1736, fol.158.
E: Dorthe Pedersdatter. LV: Anders Sørensen i Kolt. B:
   Peder 11,    (ikke indskrevet i Mesing eller Stilling kgb.)
   Kirsten 7,
   Niels 5,
   Gertrud 2.
FM: farbrødre Niels Pedersen i Mesing, Peder Pedersen i Stilling.

Jeg ved ikke hvor mange oplysninger du ligger inde med, men Knud Justesen lever endnu i sommeren 1747.

Kurt Kermit: 
(Selvejere)
Ekstrakt af samtlige adkomster for Selvejere under Skanderborg Rytterdistrikt.
Forevist ved dets salg i 1767.

No 44:
Søren Jacobsen - For gaarden No 4: og et Huus. -
   Reg 1:
Tingswidne Skiøde af 11 April 1737: hworwed Mikel Pedersens Enke Skiøder til hendes fæste Mand Knud Justsen, Selw Eier Rættigheden i hendes paaboende gaard i Stilling. -
   Sag 1:
Johannes Snell af Høwer Birke Dommer og Ludwig Georg v Cølle af Schanderborg Birkeskriwer Giør Witterligt:
Anno 1737 Torsdagen den 11 Aprill war tilstæde for Retten afgangne Mickel Pedersens Enke af Stilling Dorthe Pedersdaatter med Broder og Laugwærge Søren Pedersen af Fruering, som i Haand tog Knud Justensen hendes fæste mand til hannem og hands arwinger med frie willige og Welberaad hue skiøder og sælger etc. SelwEjer Rettigheden i den gaard i Stilling som hun nu iboer og hende tilhører efter i hænde hawende Auctions Skiøde af 24de Nowembr 1724, og som bewiise med Lowbuds Tingswidne her af Retten udstædt den 14de Martii sidst. Samme SelfEjer Rettighed med Gade huuse han maa hawe, nyde o. s. v. som han hende har fornøyelig betalt med Reede Penge eller dets wærd, saa hun takker hannem got, og har ingen ydermeere Lod eller Ret i samme. Det er ellers for Retten aftalt at Knud Justsen skal wære forpligtet at sware Sal Michel Pedersens Børns arweparter som de efter Skiftebrew af 10 Decbr 1736 er tilfalden, hwilken aftale skeede imellem Enken med Laugwærge, og Knud Justsen i owerwærelse af Børnenes formynder, og paa Knud Justsens side hans Stif Fader Jørgen Nielsen af Sveistrup og hans Broder Laurs Justsen af Haarbye. Actum Anno Die et Loco ut Supra. Forewist paa Schanderborg Birketing den 22de Julii 1745.
   Reg 2:
dito af 22 July 1745: hworwed Knud Justsen af Pinds Mølle, afhænder Selw Eier Rættigheden i den gaard og tilliggende Huuse, som Michel Pedersen war fradød, til Søren Jacobsen af Stilling. -   
   Sag 2:
Johannes Snell af Høwer Birke Dommer og Ludwig Georg v Cølle af Schanderborg Birkeskriwer Giør Witterligt:
Anno 1745 Torsdagen den 22 Juli war til stæde for Retten Knud Justsen af Pinds Mølle som i haand toeg Søren Jacobsen af Stilling, til hannem Skiødte og Solte den gaard i Stilling, Sal Mickel Pedersen forhen beboede og fra døde, SelfEjer Rættigheden som han bewiste med Laugbuds-Tingswidne, her af Rætten udstæd den 15de Julii sidst, og med Skiøde den 11 April 1737. Og som Knud Justsen paa egne wegne, Niels Pedersen af Miesing og Peder Pedersen af Stilling, som formynder for Mickel Pedersens Børn til Staaer, at de af Søren Jacobsen har annammet fyldest og fuld wærd, Saa at de takker got for god, reedelig og fornøyelig Betaling. Og kiendes Efter dags ingen ydermeere Lod, Del, Ræt udi samme, Mens det skal tilhøre Søren Jacobsen hans hustrue Wolborg Rasmusdaatter til Ewindelig Arw og Eyendom. Actum, Die et Loco ut supra.
Læst paa Schanderborg Birketing den 26d februarii 1767 og i Justits Protocollen antegnet.


Kolt kirkebog har en lakune for årene 1757-1764, så muligheden foreligger, at både Knud og Dorthe kan være døde i sognet i disse år. Dorthe ville da have haft en alder omkring  58-65 år.
Hvad Knud laver eller hvorfor han befinder sig i Pinds Mølle kender jeg ikke årsagen til. Det burde der måske kigges nærmere på.

Kan vi evt. få brygget noget mere sammen?
Hilsen Ruth



Gurli Vibeke

Hej.efter jeg havde  søgt på Dorthe Pedersdatter og Knud Justesen ,har fundet Dorthe Pedersdatter død i den 15 trinitatis 1747 i Mjesing kirkebog 1690-1758 opsl 231
Knud Justesen død 24/4 1769 i Veng kirkebog 1692-1791 opsl 414
MVH Gurli Vibeke

Ruth Neumeister

Tak for dine informationer Gurli, det hjalp en hel del.
Men jeg har lidt problemer med at tyde hvad der står ved Knud Justsens begravelsesindførsel. Har du/I et bedre bud end mit?:

AO, Veng sogn, Hjelmslev herred, Skanderborg amt 1692-1791, opslag 414
1769
Samme dag (24. april) blev begravet Knud Justsen og af Haarbÿe som (var til sin Ophold Kostspringer?) fra Randers Hospital i mange Aar, gamel 59 Aar og nogle Dage.

Hvis min tydning er rigtig, og Knud er "kostspringer", så læser jeg det som om han er på omgang i sognet = han arbejder på skift i sognet for kost og logi, men jeg kan tage fejl?

Ved du hvorfor Knud opholder sig i Veng ved sin død?

Hilsen
Ruth

Jane Valkær

Hej
Jeg er ikke nogen ørn til tydning, men jeg foreslår, at der i stedet for kostspringer står kostpenge.
Det giver en anden betydning.
Mvh
Jane

Ruth Neumeister

Tak Gurli, så fik jeg med din hjælp stykket det rigtig sammen:

Samme dag (24. april) blev begravet Knud Justsen og af Haarbÿe som nød
til sin Ophold Kostpenge fra Randers Hospital i mange Aar, gamel 59 Aar og nogle Dage.

Hilsen
Ruth