finns inte där hon ska vara

Startet af sara petersson, 10 Maj 2012 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

sara petersson

Hej ni duktiga släktforskare.
jag letar efter Ingeborg Dorthea Pedersen 12/1-1902 .på moderns politikort står det att hon bor på Valdemarsgade 30,vid tiden barnets föddes.men jag har letat och letat men finner henne inte,har ni några tips        http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2318249&backside=1&searchname=polit_adv
Tacksam för hjälp


Vivi Winther

Hej Sara, ved ikke om du har dette opslag på Ingeborg´s  fødsel

1902-1903 Den Kgl. Fødselsstiftelse, Sokkelund, København opslag 206

Jeg kan ikke finde moderen i de nævnte gader omkring Ingeborgs fødsel.

Mvh

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Eva Morfiadakis

Hej Sara!

I Danmark hittar man folk i folkräkningar som hölls vart 5:e och/eller vart 10:e år, ofta den 1 feb. I Köpenhamn finns den här fantatiska databasen Politiets registerblade. Den skulle uppdateras 1 maj och 1 nov. Det var vicevärdarna som lämnade uppgifter till polisen om hyresgästerna i fastigheterna.
Mamman till flickan finns inte på någon av adresserna som skulle kunna passa med FT 1901. Säkerligen finns hon på en annan adress som aldrig har anmälts till polisen, och därför finner du henne inte.

Det du kan göra är att gå in på AO "andre arkivalier" och söka henne t ex i 1902 års AJ journal som finns under Kbh Overpräsidium. Det finns ett namnregister upplagt på efternamnet. Hon kan ha begärt underhåll från fadern till barnet.

Eva M
Eva M

sara petersson

Ni är så duktiga
Jag är så nöjd att ni hittade var Ingeborg var född.
Tac

Vivi Winther

Hej Sara, du skal lige have hendes konfirmation med  ;),

Ingeborg Dorthea konfirmation den 8 oktober 1916
1912-1925 Skt Matthæus, Sokkelund, København opslag 221 nr 13
- Hos Mary Petersen, der er også en adresse -
Hvem er Mary??  ;)

Mvh

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

sara petersson

tack för konfirmationen :D
Men nu har jag ännu en gåta att lösa,vem är Mary?
Sökte på Oehlenschlagersgaden 22,men där var hon inte,eftersom jag egentligen letar efter Ingeborgs lilla syster Else Chaterine f.1912,så är det intressant med denna Mary,jag letar vidare.
Tack igen
SARA

sara petersson

Nu har jag sökt efter denne Mary Petersen,hon fanns inte på Oehlenshlaegersgade 22.
På politiregisterbladen finn MÅNGA Mary Petersen,men ingen som har bott på denna adress....
Har ni kloka människor något tips på att gå vidare,Mary är viktig,eftersom hon kanske kan leda mig till Else Chaterine,Ingeborg försvunna lillasyster
Tack
SARA

Eva Morfiadakis


Sara, i din gamla tråd så vill jag minnas att ullhandlarens ena dotter hette Mary?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2012880&searchname=polit_simple

Titta i din mejlkontakt med mig. Där gav jag dig information om Mary. Hon hade också varit i Sverige. I någon FT 1921? så stod det plötsligt att hon var född i Sverige.

Eva M
Eva M


Eva Morfiadakis

Mitt tips är fortfarande är att kontakta stadsarkivet i Köpenhamn. På ett registerblade, om det är moderns,  står det en hänvisning med ett datum till magistraten III avdelning (eller om det är II). Det är på stadsarkivet handlingarna finns.
Där finns det namnregister över folk som fått understöd/hjälp. Jag tror inte att du kommer vidare med hjälp av kyrkböcker. Möjligtvis om du finner personen som hade hand om barnet i FT 1916. Den enda FT hon kan finnas i.


Eva M
Eva M

sara petersson

Hej Ewa
Jag har varit på Stadsarkivet i Köpenhamn,noteringen på politibladet betydde att Nu ville Köpenhamns kommun inte betala för Else Chaterine som är i Sverige.
Jag har också tänkt på att det kunde vara samma Mary,och nystar nu i den tråden.
Tack för hjälp
SARA

Eva Morfiadakis

#13
Men fanns det inget om utbetalningar för tiden innan hon kom till Sverige? Kolla i andra arkivalier om det finns något ärende Kbh:s Overpräsidium som handlar om "vaerge" = förmyndare för barnet. Sök på Mary Petersen t ex. Glöm det OJ sagerna är bara fram till 1858.

Eva M
Eva M