Hvor er Jep Jepsen

Startet af Birgit Martinussen, 11 Maj 2012 - 08:43

Forrige emne - Næste emne

Birgit Martinussen

Er der nogen kan hjælpe mig med at finde Jep Jepsen, han er født 9. februar 1793 i Burkal. I 1815 blev han gift med Maria Catharina Johansen. I 1816 fik de sønnen Hans Jepsen og i 1820 datteren Mett Lena Jepsen som døde 14 dage gammel. Derefter er det som om Jep Jepsen er forsvundet. Jeg har prøvet omkring liggende sogne uden resultat.
Birgit Martinussen

Gurli Kristensen

Hej Birgit

Hvor er Burkal?

Skriv gerne amt, herred og sogn, kirkebog og opslagsnr, så er det meget nemmere for dem der gerne vil hjælpe.

hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Thestrup-Bjørn

Hej Birgit!

Burkal sogn, Slogs Herred, Tønder Amt.



Når du søger efter en Jep Jepsen, skal du være opmærksom på, at navnet kan skrives på utrolig mange måder
- bl.a. Jeppe - Ib - Ip - og faktisk også som Jacob.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Winnie Jepsen

Det er rigtig Gurli. Jeg måtte også have atlasset frem for at finde det. Det er i Tønder amt, Slogs herred.

Men jeg kan ikke få nogen Jep Jepsen på ca. 8 år frem ved folketællingen i 1801, så det er ikke nemt at komme videre. Var han allerede på dette tidspunkt flyttet ud af amtet? (Ibsen og Ipsen giver slet ingen svar).

Konens og sønnens (1834) navne er heller ikke til at spore.

Opdager nu, at Burkal sogn er optalt i 1803. Spørgsmålet lyder så, kan det være denne familie?

Tønder, Slogs, Burkal, Dorfs Renz, , 24, FT-1803, C2037
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jepsen 55  Enkemand Hausvater Käthner mit Land  
Ingeburg Jepsen 13   dessen Kinder  
Jess Jepsen 10   dessen Kinder  
Margaretha Jepsen 9   dessen Kinder  
Anna Maria Jepsen 6   dessen Kinder  
Caren Jessen 66  Enke Haushalterin

Dåben er på opslag 195 i KB 1761-1821. Ikke så nemt at læse, men jeg tror dog nok, at faren står til at hedde Jens. Så måske er jeg allerede på vildspor.

Vielsen er rigtig nok i Burkal sogn, opslag 89, KB 1761-1828. Så er vi tilbage på sikker vej.

Det bragte os dog på ingen måder i nærheden af det, du spurgte til Birgit. Burkal ligger på grænsen til Tyskland. Husk på, at i starten af 1800'tallet lå grænsen noget længere syd på, så han kunne nemt være flyttet ind i nabosognet, der nu ligger udenfor Danmark.

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Måske nogle af de andre har adgang til dette?

Thestrup-Bjørn

#4
Han synes ikke at være døbt ikke Jep Jepsen - men Jes Jepsen (han lige tjekket dåben).
Men det kan jo være sjusket skrevet.

Faderen hedder så absolut Hans Jepsen (ikke Jens Jepsen).


Ved vielsen står han som Jep Jepsen fra Renz - hans forældre er anført som Hans Jepsen og Ellen (Hanses kone, som man jo altid skriver i det sønderjyske)

Så den FT1803, som Winnie fandt (med enkemanden Hans Jepsen) er den rigtige familie.

- og "systemet" passer.
Jep Jepsen opkalder sin søn Hans Jepsen efter sin far.


Men vi skulle jo faktisk hjælpe med at finde Jep Jepsen efter 1820.

Faktisk lever han også i hvert fald i 1822.
Får en dødfødt dreng 17 AUG 1823 Burkal, Tonder, Denmark (iflg. FS)



Birgit, har du tjekket, om han skulle være død FØR FT1834?
- og hvad står der ved sønnens konfirmation?

- og ved sønnens vielse 19 OCT 1845 Burkal, Tonder, Denmark (iflg. FS)?

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998