snedker niels jensen schou og maren esbensdatter i skanderborg amt..

Startet af lis teilmann, 10 Maj 2012 - 17:11

Forrige emne - Næste emne

lis teilmann

Nu har jeg ledt efter disse to menneskers vielse på alle måder, måske nogen kan hjælpe...
Jeg ved flg :

Niels Jensen Schou ( flere stavemåder..) er snedker og bliver i gift med Maren Esbensdatter, Jeg ved ikke Hvor eller hvornår, men de får deres første barn Else i 1748  , de får i alt 6 børn og det er ikke lykkedes mig at finde et eneste født nogen steder....

Jeg ved, at Niels er af Skanderborg,hans ægteskab kender jeg kun fra dette skifte,det samme gælder børnenes alder. :


Maren Espensdatter, Skanderborg 10 N0vb 1777. E: Snedker Niels Jensen Schow. 6B: Espen 19 aar, Ulla 5 aar, Hans Peter 14 aar, alle hos faderen, Else g Skrædder Søren Loemann, Skbg, Marie Magrethe g Søren Jensen, Fregerslev, Catharina Kirstine Nilesdatter Schov 10 aar, hos faderen  Bevilling til uskiftet bo fol 203 samfrændeskifte. 7 Marts 1778. Forsamlet  Niels Schou, Grdm. Peder Espensen, Gosmer, Rasmus Schade og Ulrich Christan Tolstrup. Boets gaard ligger paa den store gade imellem Seig Foghs og Jens Munches gaard.


Marens død har jeg fundet i KB Stilling, Hjelmslev,Skanderborg 1760-1791 opsl 197

Jeg har fulgt datteren Maria Margreta og ved en del om hende, ligeledes om Else, der bliver gift med skrædder Søren Lohmann. Jeg ved også at Esben Nielsen Schou overtager gården efter sin far.

Jeg ved ikke hvor og hvornår Niels er født/død eller om han bliver gift igen !
Og hvor kommer Maren fra ?
Er der nogen der kan hjælpe mig videre ? Jeg er løbet tør for ideer.
MVh lis.

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej

dene vielse passer med navnene


Groom's Name:

Niels Jensen

Bride's Name:

Maren Espensdr

Marriage Date:

10 Jun 1731



Marriage Place:

Otting, Viborg, Denmark
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

lis teilmann

Ja navnene passer fint, men de får deres første barn i 1748 og den sidste i 1772, så jeg tror desværre ikke at det er dem.
Maren er 52 år ved sin død i 1777.
Men tak for forsøget, de er simpelthen som sunket i jorden..
Mvh Lis.

Else Skovbo Jensen

http://www.skanderborgleksikon.dk/index.php?title=Skr%C3%A6dderne_i_Den_liden_Gade

har du prøvet at kontakte lokalhistorisk arkiv i Skanderborg? I ovennævnte link er skrædder Søren Loumann og hans kone Else Nielsdatter Schouv nævnt.

mvh
Else

lis teilmann

Hej Else !
Det har jeg ikke prøvet, jeg har læst artiklen om "den liden gade" og læst om gården hvor familien boede
og som sønnen Esben Nielsen Schou overtog efter faderen.
Desværre  har jeg ikke fundet mere i den forbindelse.
Tak for hjælpen  :)
Mvh Lis.

Jette Mejnertsen

#5
 nn

lis teilmann

Hej Jette !
Hvad mener du mon med nn ? Det var lidt sparsomt måske...
Mvh
Lis.