Fejl af aflæsere på ddd.dda.dk

Startet af Kim Gade, 22 Maj 2012 - 17:29

Forrige emne - Næste emne

Kim Gade

Løber ind i mellem ind i aflæsningsfejl på ddd.dda.dk. Og her mener jeg aflæsningsfejl og ikke fejl lavet af personen selv eller folketælleren (altså forkert stavet navn eller forkert alder). Skal/bør disse indberettes til ddd.dda og bliver disse så ændret.

Fandt f.eks. denne understående i går. Niels er født 1811 (hans fødsel/dåb er i Gudbjerg kirkebog 1752-1847 opslag 271) og han er altså 78 år i 1890. Jeg kan ikke forestille mig, at han har fortalt tælleren, at han var 18. Det skal dog siges, at jeg ikke har tjekket originalen. Men går da ud fra, at 7-tallet er læst som et 1-tal.

Svendborg, Sunds, Lunde, Høie, hus, 23, FT-1890, B0704


Navn:                Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Hansen             18     Gift       husfader       tømrer       Ellerup, Gudbjerg
Mette Kirstine født Rasmussen       50     Gift       husmoder              V. Aaby
Marie Kirstine Hansen            6     Ugift       plejedatter              do [V. Aaby]

Naturligvis skal tællingerne indskrives. som de står i originalen med fejl og alt. Men de skal altså også være rigtige. Ligeledes kan man løbe ind i et spørgsmålstegn. Bør man her henvende sig, hvis man ved, hvad der står?
Mvh.
Kim Gade

Bent Mortensen

ja i den orginale FT er Niels Hansen 78 år det er en fejl man kan komme til at lave.
Se i opslag 67
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Kirsten Andersen

Hej.

Jeg opdagede på et tidspunkt, at efternavnet på en af mine aner var
forkert afskrevet. Jeg skrev til DDA med nøjagtig angivelse af Amt,
Herred, Sogn, FT, udskrift fra folketællingen samt reference til den
originale side på AO. DDA svarede, at de ville rette og takkede for
de nøjagtige oplysninger.
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Kim Gade

Tak til Bente og Kirsten

Problemet er jo, at Niels Hansen ikke er verdens sjældneste navn. Hvis man så for at eliminere nogen indtaster en alder på 70-79 år, vil han jo ikke dukke op. Men vidste ikke, om DDD rettede det, hvis de fik henvendelser. Men hvis de retter, vil jeg da kontakte dem. Jeg skrev til et fynsk arkiv, der havde afskrevne kirkebøger på deres side. Her var et efternavn forkert. De skrev her Nielsdatter, men i kirkebogen står der Hansdatter. Navnet var fint læseligt, så det var nok bare en tanketorsk. Deres svar til mig lød ikke, som de ønskede at rette det. De skrev blot, at alle oplysninger skal man selv tjekke på arkivalieronline.

Det med forkert læste navne har jeg også oplevet flere gange. Bl.a. er Stoiberg aflæst som Hoiberg.
Mvh.
Kim Gade