Hvor langt kan man mon komme tilbage i sin slægt?

Startet af Andreas Persson, 04 Maj 2012 - 21:50

Forrige emne - Næste emne

Andreas Persson

Goddag allesammen!

Jeg sad bare lige og undrede mig over, hvor langt det egentlig er muligt at gå tilbage i sin slægt. Jeg har hørt historier om nogle i England, der har været i stand til at komme tilbage til 1100-tallet. Men så vidt jeg er informeret, så har man (i hvert fald i Danmark), ikke kirkebøger fra så langt tilbage. Jeg er nemlig gået død og ved ikke, hvordan jeg skal finde min 9 gange tipoldefar, Peter Kock, født 1622 og død 1711 i Hørup. Hvordan finder man arkiver og andet godt fra 1600-tallet og årene før det?


Egon Hansen

Hvis du er heldig at der findes lensarkiver for det område er der en chance.
Een af mine aner, Hans Jensen står sammen med tre andre somn fæster af en part af en større hård, under Riberhus Len i 1598. I 1627 står hans yngste søn, Søren Hansen som fæster.
Alle fæstere I lensjordebogen 1563, er efterfulgt af (formentligt!) af deres sønner, undtagen een, den gårdspart som Hans Jensen har. Hans Jensens ældste sønner hedder Jens og Laurits, sidstnævnte har samme navn som fæsteren på den gårdspart som ikke er gået i arv til en søn.
Jeg vover et gæt! Hans Jensen er blevet gift med Laurits datter!
Alle Hans Jensens børn, som har døtre, har een som heder Johanne!,, og da Hans Jensen bliver gift anden gang (hans første kone bliver "forgjort!" af en heks i 1612) bliver en datter i det nye ægteskab i 1615 døbt Johanne!
Min "påstand" er nu at Hans Jensens første kone hed Johanne Lauritsdatter.
Til støtte for min påstand har jeg en lang række skifter i Skads herreds tingbog, hvor Hans Jensens sønner og svigersønner optræder som værger,hhv. formyndere for søskendebørn og svigerender/søstre.
Der er ingen kirkebog for Jerne sogn for den periode,derfor kan min påstand ikke bevises, men heller ikke modbevises!
Når bare man gør opmærksom på kilderne mener jeg godt at man kan være lidt "kreativ"
Bare en ide, hvis du ikke "løber" ind i en præste eller herredsfogedslægt, eller noget med "blåt blod"
Mvh Egon

Simon Rix Holländer Jensen

Dem du sikkert har hørt om i England kunne være Rix-slægten. Det er blevet et kæmpe netværk, som kalder sig Rix-Alliance, hvor de indbyder folk som hedder Rix til at tage en DNA-test hvorfra de kan bevise slægtsskab langt bag ud. I den engelske Rix-slægt er der lidt blåt blod i årene, men de er kun kommet så langt tilbage ved at se i gamle skrifter og historier, hvor der heldigvis er bevaret en hel masse. Tillige er de også rigtig mange til at læse disse skrifter.
De 99% af de danske Rix'er har ingen forbindelse med den engelske Rix-slægt.

Hvis du vil længere tilbage end kirkebøgerne kræver det snilde, tid og held!