Hvor blev dødsfald fra Fødselsstiftelsen begravet ?

Startet af Laila Olsen, 01 Maj 2012 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Laila Olsen


Hej,

Når en kvinde i 1813 døde på Fødselsstiftelsen, hvor blev hun så begravet henne?
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Hans Poulsen



Hej Laila

"..hvor blev hun så begravet henne?"

Svaret må vel blive: Hvor som helst i Danmark, nærmere betregnet den kirkegård, hvor hendes nærmeste familie var blevet begravet.

Tænker du mere på, i hvilket sogns kirkebog du kan finde hendes død indført?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Georg Brandt Christensen

Hej Laila
Hans har selvfølgelig ret, men dødsfaldet er højst sandsynligt registreret i det sogn som den aktuelle fødselsstiftelse ligger - for Århus - Sankt Johannes.

Sognet, hvor begravelsen sker, vil ofte sørge for at underrette dødssognet om begravelsesdato og sted og det vil så stå i dødssognets kirkebog såvel som begravelsessognets kirkebog.

Dog er der nogle begravelsessogne som ikke skriver begravelsen i kirkebogen men kun i kirkegårdsprotokollen. Hvis det er tilfældet, skal du have fat i kirkegårdskontoret for at høre om hvad de har gjort i det aktuelle tilfælde.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Laila Olsen

Tak begge to

Det kan nemlig meget vel tænkes, at hun kun står i begravelsesprotokollen - som jeg ikkke havde skænket en tanke.

Sagen er den spegede, at der i et skifte findes anført, at datteren er død på Fødselsstiftelsen - uvist om det er i København eller i Aarhus - i 1813.

Ingen af hendes navn er død på Fødselsstiftelsen i København - og hun er ikke begravet i sit hjemsogn Køge. Men eet eller andet sted må hun jo være blevet af - endnu har døde (uden kiste) vist ikke fået lov at stå oven jorden ret længe.

Kan hun være begravet anonymt, såfremt hun var anonymt fødende ?
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Georg Brandt Christensen

Hej Laila
Har du set efter i Sankt Johannes sogn for Århus.

Du kan jo, på Daisy, bestille patientjournalerne for fødselsstiftelserne både i Århus og i København hvis det er mere end 75 år siden hun blev behandlet. Fødselsstiftelsen i Århus er registreret under navnet fødselsanstalten i Daisy.

Jeg tror ikke at nogen bliver begravet eller behandlet anonymt - måske bortset for spioner ;)
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Jørgen Green


Hej Laila
Der kan kun være tale om fødselsstiftelsen i København. Fødselsanstalten i Århus var slet ikke oprettet på dette tidspunkt. Endvidere gjaldt der specielle regler for fødselsstiftelsen, som ikke gjaldt for Fødselsanstalten i Århus.

Hvis der er tale om en anonym fødsel på fødselsstiftelsen, hvor moderen dør omkring ca. 1812, så kan der være mulighed for:

1. at familien henvender sig og beder om at få den afdøde udleveret til begravelse og selv afgør, hvor hun skal begraves.

2. at den afdøde begraves ved Fødselsstiftelsens foranstaltning, men på alm. hospitals regning og på dette tidspunkt (omkring 1812) via Garnisons kirke. Her vil vedkommende kun blive indført som en barselskvinde, som er død på fødselsstiftelsen eller på Frederiks Hospital uden navns nævnelse.

3. at familien henvender sig for at få udleveret hendes ejendele, men overlader begravelsen til Fødselsstiftelsen, hvorefter hun vil blive begravet via Garnisonskirken med eller uden navn.

Jeg har tidligere lagt en artikel ud om de kvinder, som døde på Fødselsstiftelsen i forbindelse med fødslen, som du kan finde på dette link.
http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=873

Jeg har også henvist i artiklen til nogle arkivalier, som man kan kigge i for evt. at finde oplysninger om den afdøde.






Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Laila Olsen

Tak til Georg og til Jørgen Green for "kogebogen"

Jeg vil nu kigge på bøgerne for de døde kvinder - måske finder jeg hende. Der må jo være tilgået familienbesked- ellers kunne de jo ikke vide, at hun var død. Så måske hendes navn står i bøgerne.

Og så ellers videre derfra - så er jeg s'mænd godt beskæftiget i et pænt stykke tid.

1000 tak igen

Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300