Mads Mikkelsen i Bedholm, Jetsmark sogn, Hvetbo, Hjørring

Startet af Erling Agesen, 30 Apr 2012 - 00:52

Forrige emne - Næste emne

Erling Agesen

Jeg arbejder med Mads Mikkelsen og hans ægtefælle(r) og formodede børn, og søger kontakt med  andre, som kender denne familie.

Med uddrag af Hvetbo Herreds tingbog som udgangspunkt har jeg følgende arbejdsteori.
Der findes ingen kb. før 1646, og jeg er noget usikker på, om alle mine antagelser holder.


Mads Mikkelsen ~ Johanne Sørensdatter, Bedholm

Mads Mikkelsen antages død senest 1631, hvor flere børn giver afkald på arv.
Uvist, om han var gift 1 eller flere gange, men senest var han sikkert gift med Johanne Sørensdatter.

Johanne Sørensdatter dødsår er ukendt  -   det er også uvist om hun har været gift igen.

I årene 1631 til 1653 gives flere afkald på arv fra (sandsynlige) efterkommere af Mads Mikkelsen.
Alle afkald gives til Søren Christensen i Bedholm, hvorfor jeg formoder, at han har været gift med enten Mads Mikkelsens enke Johanne Sørensdatter - eller evt. en datter.
Hvis det var enken, som Søren Christensen blev gift med, må hun være død før 1646,  hvor Søren Christensen var gift med Maren Knudsdatter, Knud Degns datter.

Mulige børn (i tilfældig rækkefølge):
1. Anne Madsdatter, g.m. Steffen Hansen i Vrensted  -
-  (1631 afkald på arv efter far MM og brødre Poul og Jens Madsen)
2. Poul Madsen
3. Jens Madsen i Kaas (1642 afkald på arv efter sl. MM i Bedholm)
4. Mikkel Madsen i Sundsted (1631) og i Aastrup (1653)
- 1631 afkald på arv efter fader og begge brødre
5. Johanne Madsdatter  (død i Kaas før 1631)
6. Gjertrud Madsdatter, gift med Anders Nielsen i Nørhalne (1636), i Sulsted 1653
-(1636 afkald på arv efter MM i Bedholm)
7. Birgitte Madsdatter, gift med Peder Knudsen i Pandrup (1647 afk. på arv efter far MM og brødre Poul og Anders)
8. Maren Madsdatter, gift med Knud Pedersen Degn  (1653 afkald på arv efter Johanne Sørensdatter)
6. ? (Gjertrud) Madsdatter, gift med Anders Nielsen i Sulsted  (1653 afkald på arv efter Johanne Sørensdatter)
9. ?..... Madsdatter, gift med Christen Christensen, Rævhede (1653 afkald på arv efter Johanne Sørensdatter)
evt. 10. ?....  Madsdatter, gift med Søren Christensen i Bedholm

Med venlig hilsen
Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen