Kongelig beviling til at blive gift selvom man ikke var fraskildt fra forste aeg

Startet af Kim Melchior, 08 Mar 2012 - 20:44

Forrige emne - Næste emne

Kim Melchior

Her er noget jeg aldrig har set for.

Et aegteskab hvor der i bemaerkningerne staar at dette par har faaet kongelig bevilling til at indgaa aegteskab da de har haft 4 born fodt udenfor aegteskab selvom manden ikke var fraskildt fra sin forste kone.

Jeg var ikke klar over at man kunne faa kongelig tilladelse til at blive bigamist i Danmark.

Dette kan findes i kirkebogen fra Magleby i Vester Vester Flakkebjerg Herred, Soro Amt 1818-1850 opslag nummer 390 og det er vielsen af Tjenestekarl Soren Michelsen og Fruentimmeret Anna Sophie Nielsdatter.

Jeg finder ogsaa at det er intersant at han bare staar som Tjenestekarl mens hun staar som fruentimmer. Som vi ved saa har de begge vaeret involveret i forbindelse med de 4 born de har sammen uden for aegteskabet.

Er der nogen der kender til andre eksempler paa at der blev givet tilladelse eller kongelig bevilling til at gore noget som ellers var ulovligt som i dette tilfaelde at blive gift mens han stadigvaek var gift med en anden?

mvh,

Kim Melchior (USA)

Ole Munk

Hej Kim

Nej, jeg har aldrig hørt om nogen, der har fået kongelig tilladelse til at blive bigamist. Men er du nu helt sikker på, at det er tilfældet?

Mon ikke blot børnene er kommet til verden mens manden stadig var gift?

Han kan nu være blevet skilt (eller enkemand) og skal derfor have tilladelse til at indgå nyt ægteskab?

mvh Ole

Lis B. Jensen

Hej Ole

Det kommer an på hvordan man tolker teksten i Anmærkningen.
Jeg har læst det på samme måde som Kim.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Dana Pernille Watsham Hansen

Dether er min 3xtipoldefar - og I vil få et svar efter mit næste besøg på RA, for det er præcis samme spørgsmål jeg gerne vil have besvaret  ...

Dana

Dana Pernille Watsham Hansen

Så lykkedes det at finde hans første ægteskab.

KB Sandby, Tybjerg herred, Præstø amt, 1791 - 1815, opslag 98 nederst:

Trolovelse mellem ungkarl Søren Michelsen og Marie Johansdatter 26 februar 1796, med vielsesdato angivet som 25 marts 1797.

Desværre er kopien utydelig og skriften gnidret, så jeg har svært ved at tyde ret meget andet end navnene - men de er der.

Næste trin (som jeg gruer for) er at pløje videre i samme bog og se om de nåede at få børn inden han endte som artillerist på Stigsnæs og begyndte at lave børn på min 3xtipoldemor ...


Dana Pernille Watsham Hansen

Så er der klarhed over sagen, Kim - det var et interessant besøg på RA:

Der foreligger en separation i 1803 (formedelst stor Uenighed udi Egteskabet og for at forebygge et ulykkeligt Liv), med stemplet kongelig tilladelse og det hele.
Derefter, fra 1812, tiltagende desperate breve til amtmanden med anmodning om skilsmisse, hvoraf fire er bevaret, men ingen kan finde den første kone! Hun dukker først op igen i 1818, hvorefter der udfærdiges en foreløbig skilsmisseerklæring fra amtmanden i Sorø samt en kongelig tilladelse til nyt ægteskab.

Bigami er det altså ikke, blot en ualmindelig rodet affære ...

Kim Melchior

Hej Dana,

Jeg siger mange tak for de yderligere oplysninger.

mvh,

Kim Melchior (USA)