Skovrider Hans Olsen i Vordingborg omkring 1800

Startet af Lars Skovvang Larsen, 22 Nov 2010 - 12:25

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Er der nogen der kender noget til Skovrider (lidt forskellige skov-titler) Hans Olsen, der ved folketællingen 1787 boede i Algade, Vordingborg købstad og i 1801 lige udenfor Vordingborg (i landsognet) i Vintersbølle.
Han døde i 1803, 62 år gammel. Han var måske lidt ældre - jvf. folketællingerne.
Han var gift med en Catharine Dorthea Loef/Loff/Löff?, der formentlig var født i slutningen af 1750´erne (meget forskellige angivelser).

Grunden til min interesse er en mistanke om at han kan være søn af Ole Hansen, der var skovfoged, boende i Stensbjerg, Kastrup sogn, Bårse herred. I den familien var der flere der havde bibeskæftigelse som skovfogeder.
Ole Hansen i Stensbjerg fik døbt en søn Hans Olsen i 1736. Denne var sandsynligvis i live i 1771, hvor hans mor var enke og havde 3 "uforsørgede børn".

MVH
Lars Skovvang Larsen, Faxe
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bente Aaris

Hej Lars,

Der skal være skifte efter ham her:

Hans Olsen skovrider i Vintersbolle Skovhus           23 Aug 1803    pg 176
WIFE:    (dod)
[Vordingborg-Tryggevaelde amt; Book 4 1790-1808 forseglings & Registreringsprot; FHL film 50899]

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lars Skovvang Larsen

Hej Bente.

Det havde jeg også fået mig googlet frem til.
I første omgang har hans ophav den største interesse.
Ved børnenes dåbe i Vordingborg er det de "fine" i Vordingborg der er faddere. Så ingen clous til hans forældre at hente der.

Hyg dig i kulden - ser at I kan vente ned i nærheden af 15 graders frost om dagen i Oslo.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bente Aaris

Nå ja  det anede jeg jo nok at du havde, måske du må få fat i det for at komme videre!

Det er rart lige at se hvem det drejer sig om så jeg sætter lige familien ind her - hvis der er andre som ved noget:

Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Wordingborg, Ahlgaden 64, , FT-1787, C6786
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Olsen 54  Gift Huusbonde Skovbetient 
Catrine Dorothe A Lof 29  Gift hans Kone   
Ane Christine Olsen 4  Ugift deres Datter   
Christiane Olsen 2  Ugift deres Datter   
Elsebeth Johans Datter 19  Ugift Tienestefolk Tienestepige 
Friderich Olsen 25  Gift Huusbonde Esqv.Chir.ved S.Dr.Regiment 
Marie Nagel 20  Gift hans Kone 
--------------------------------------------------------------------------------

Præstø, Baarse, Vordingborg Landsogn, Winthersbölle, husmænd, 12.fam., FT-1801, B2147
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Olsen 69  Gift manden skovmand 
Catharine Loefs 55  Gift hans kone   
Christian Olsen 13  Ugift deres børn   
Carl Olsen 11  Ugift deres børn   
Christine Olsen 15  Ugift deres børn   
Fredericha Olsen 9  Ugift deres børn   
Ellen Olsen 7  Ugift deres børn   
Hans Jörgensen 19  Ugift tienestefolk   
Maria Klaus Datter 20  Ugift tienestefolk   
--------------------------------------------------------------------------------
 
Ja vi hutrer med god ild i pelletsen - gr. kryper nedover- men det er bare begyndelsen - nordøsten er den værste lige nu, den uler, hyler og bider som en ulv, i er jo heller ikke sparet dernede for vintervejret kan jeg se.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bodil Madsen

#4
Hej Lars!

Holger Munk skriver om Hans Olsen i sit skrift om "Vintersbølles Historie". Da det ikke er nogen bog, må du se det på Lokalhistorisk Arkiv i Vordingborg. Jeg kan ikke genkende ret meget i forhold til folketællingerne. Ved at kigge på folketællingen på AO i 180l, kan jeg se, at der faktisk er 2 Hans Olsen i Vintersbølle. Jeg ved at den ene var på en gård i landsbyen Vintersbølle. Denne gård blev omkring 1800 nedlagt og erstattet med et husmandssted på det nuværende Nyråd Hovedgade. Hvor den anden Hans Olsen var, kan jeg kun gætte på. Måske i skovfogedhuset, som ligger på Vintersbølle Skovvej. Omkring det tidspunkt var der en skovrider Givskov. Lige nu kan jeg ikke huske nærmere om Givskov.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Steen Thomsen

Der er skrevet solide stater over skovriderne, spørg på biblioteket.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Lars Skovvang Larsen

Tak til både Bodil og Steen.

Ja, jeg må en tur på havnen i Vordingborg og på biblioteket.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk