Iver Nielsen og Kirsten Jensdt. i Grindsted i 16- og 1700-tallet tilbage i tiden

Startet af Anne Marie Hvid, 01 Maj 2012 - 10:50

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Hvid

Det følgende er udelukkende nedfældet ifølge min bedste overbevisning - så slå selv efter! Ovennævnte ægtepar har nogle forfædre tilfælles. 

En fælles ane, som man ved en smule om, er NN (dog ukendt navn), men hendes døds- ell. begravelsesdag  er kendt. (opslag 81: Jens Madsens moder i Sønderby).

Denne NN var gift 2 gange:
1. med Søren Thomsen Degn (se Slavs herreds tingbog,  6. april 1672, side 28 b., og 'Nygårds sedler' - 4. feb. 1654, edsaflæggelse).
   
1. ægteskab, der slutter i 1672: NN med Søren Thomsen Degn:
her er der 2 døtre, Maren og Anne Sørensdatter; den sidste er (min) ane.

næste generation:
Anne Sørensdatter  (død 1736) og Niels Blytækker (leder efter dødsdag) får 2 børn:
(opslag 37) 1693 , d. 2 eller 21. maj: Bodil, som dog ikke er (min) ane. (opslag 11 viser fam.relationen).
og (opslag  39) 1698, 20. marts. Niels - uægte ligesom vist også Bodil er.

følgende generation:
Niels Nielsen - senere kaldet Blytækker og Anna Hansdatter- muligvis er hun datter af Hans Grindsted. Han har faktisk en datter Anna - (opslag 45: 1708, 22. juli.)
4 børn: Maren (1720), Iver (1722), Niels (1725) og Anna (1730).

efterfølgende generation:
Iver Nielsen og Kirsten Jensdatter gift 16. feb. 1742.
Iver født 22. feb. 1722. -   Kirsten- født omk. 1706. Faderen må være Jens Madsen; (Kirsten nævnt i opslag 27: 1741, Fest Purificat. Mariæ.)

Se hendes anelinie nedenunder:  .

2. ægteskab, der starter i 1672: NN med Mads Nielsen (Slavs hrd. tingb. 1672):
I dette ægteskab er der i hvert fald Jens Madsen og sikkert også Mette og Ellen Madsdøtre. Mads Nielsen dør i 1713. Han står ofte som  forlover.

næste generation:
Jens Madsen (død 1744) af Sønderby (ikke af Urup!) og Maren Christensdatter, død jan. 1758. Ægteskabet d. 28. dec. 1705 er anført i Hoven kirkebog fol. 75.

Af deres mange børn er den ældstfødte, Kirsten Jensdatter, min ane, der bliver gift med Iver Nielsen.
            ----------------
ad Anne Sørensdatter: hendes tilknytning til Blytækkers - opslag 18: Dom. 1 post Trin. 1730.
Hun gifter hun sig iøvrigt 6. juli 1702 (opslag 69) med Peder Iversen - vist en enkemand. I hvert fald 1 barn, Maren, f. 1707.


Anne Marie Hvid


Ja, det er da helt rigtigt, Henning Jensen, - jeg glemte det i skyndingen eller fortabte mig i alle opslagshenvisningerne:

Så: Dersom nogen ligger inde med informationer om den Niels Blytækker / Blytecher, der i 1693 og 1698 avlede børn i Grindsted, ville jeg meget gerne høre derom. Faktisk er jeg ikke klar over, om han i det hele taget havde bopæl i Grindsted. Han optræder kun sporadisk igennem nogle år og er tilsyneladende ikke rigtig knyttet til nogen bestemt.

mvh
Anne Marie Hvid

Henning Jensen