Viels mellem Hans Pedersen og Maren andersdatter, Buderup, Aalborg ca. 1763

Startet af Monika Andersen, 25 Apr 2012 - 15:35

Forrige emne - Næste emne

Monika Andersen

Hejsa.
Jeg søger hjælp til vielsen mellem Hans og Maren.

Mit problem er, at kirkebogen for Buderup, Aalborg mangler årene 1755-1760, og parret får deres første barn, Hans Pedersen i 1763 (AO 1733-1813, Buderup, Hornum Aalborg, opslag 26), så vielsen skal ligge før.

Jeg kan finde en vielse, jeg kan få til at passe, AO 1733-1813, Buderup, Aalborg, opslag 99, 17. februar 1762, trolovede Hans Pedersen og Anne Andersdatter af Søegaard. Forlovere Christen Pedersen og Niels Thomasen af Støvring. Navnet Søegaard gives også til sønnen født i 1763.

Parret får 8 børn mellem 1763-1774 og alle har moderen Maren.

Kan præsten have skrevet forkert navn ved vielsen, eller skal vielsen findes i de manglende sider. Og hvordan finder jeg den så.

På forhånd mange tak

Hilsen Monika Andersen

Monika Andersen

Hej.
Jeg prøver og rykke dette spørgsmål frem, da jeg stadig ikke kan finde vielsen.
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Hilsen Monika

Hans Poulsen



Hej Monika

"..parret får deres første barn, Hans Pedersen i 1763 (AO 1733-1813, Buderup, Hornum Aalborg, opslag 26)..".

Da faderens fornavn er Hans, bliver Peders patronym Hansen, så sønnen er Peder Hansen



Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hornum, Buderup, Søegaard, , 47, FT-1787, A0673
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jesper Boesen 47  Gift hosbonde bonde og gaardbeboer 
Maren Andersdatter 45  Gift madmoder   
Peder Hansen 24  Ugift barn af 1. ægteskab svag af helbred 
Karen Hansdatter 14  Ugift barn af 1. ægteskab   
Maren Hansdatter 12  Ugift barn af 1. ægteskab   
Boe Jespersen 8  Ugift barn af 2. ægteskab   
Christen Jespersen 4  Ugift barn af 2. ægteskab   
Hans Jespersen 2  Ugift barn af 2. ægteskab   
Anne Jespersdatter 6  Ugift barn af 2. ægteskab   
 
Lidt groft regnet: 45 år fra 1787 betyder, at Maren Andersdatter skulle være født omkr. 1742.

Gift som 18-årig?

Maren bliver åbenbart tidligt alene - sandsynligvis enke, men skilsmisse kan ikke udelukkes, og hun gifter sig igen - denne gang med Jesper Boesen.

"..så vielsen skal ligge før..".

Det lyder rigtigt, og er det sansynligvis også, men strengt taget kan du jo ikke vide, om Hans og Maren kom til Aalborg amt som gift par i slutningen af 1750'erne fra Døllefjældemusse, Klitmøller, Tønder eller Frederiksberg.

Prøv at gå alle dåbene i Buderup sogn fra fx 1750 til 1755 igennem og se, om du kan finde faddere angivet som ungkarl Hans Pedersen og ung pige eller jomfru Maren Andersdatter blandt dem.

De navne, der er nævnt i dit indlæg, er så almindelige, at du skal passe morderlig meget på ikke at ryge ind i idenditetsproblemer og dermed spile tid på personer, der slet ikke er dine aner.

Gå stille og roligt alle dine navne igennem og gennemtjek dem, hvor det er muligt i kirkebøger, folketællinger og Nyaårds Sedler.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Monika Andersen

Hej Hans.

Maren er født den 17. marts 1742 (AO 1733-1813 Buderup, Hornum, Aalborg opslag 9).
Og hun bliver enke tidligt. Hans dør den 17. marts 1775, kun 48 år gammel.
Og derefter bliver hun gift med Jesper Boesen den 30. maj 1775 (AO 1733-1713, Buderup, opslag 102).

Jeg prøver og følge dit råd :-) og se hvad jeg finder.
For du har fuldstændig ret, jeg vil ikke bruge unødvendig tid på en forkert familie, hvis jeg kan undgå det.

Venlig hilsen
Monika Andersen