Hvor finder jeg et skifte fra Hemmershøj, Sorø Amt?

Startet af Inge-Lise Høring, 01 Maj 2012 - 20:45

Forrige emne - Næste emne

Inge-Lise Høring

Er der nogen som kan fortælle mig, hvor jeg finder et skifte efter fæstegårdmand Rasmus Gregorius Rasmussen, død d. 19. dec- 1828, Vaarby Mark, Hemmershøj Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt.
Iflg. bogen "Sognenøgle til skifteprotokoller", skal jeg lede under Hemmershøj, Taarnholm. Når jeg går ind på Arkivalier Online under skifter, kan jeg ikke finde Slagelse Herred under Herredsfogeder eller  Birkedommere. Kan nogen fortælle, hvor jeg skal lede?

MVH
Inge-Lise Høring

Else Skovbo Jensen

Du skriver Tårnholm under arkivskaber og skifteprotokol ved arkivserie. 


  For den periode du søger er der tale om QA 149 , løbenr. 392

med venlig hilsen
Else     
 

Inge-Lise Høring

Hej Else.

Mange tak for dit svar.
Den anvisning du giver mig, er det ikke, hvis man kommer ind på Landsarkivet? Jeg har kun mulighed for at lede på nettet.

MVH

Inge-Lise


Else Skovbo Jensen

Hej Inge-Lise

Du har ret. Det er vejledning til at finde skifteprotokollen via Daisy, så du kan finde det rigtige på Rigsarkivet, men du kan godt få materialet til fjernlån til et større bibliotek/arkiv i din nærhed, læs evt. herom i den bog  Sognenøgle til skifteprotokoller som du nævner.
Den bog giver vejledning til skifter fra private godser m.v..Derfor var jeg sikker på det var det du mente, da du nævnte Taarnholm
Jeg er ikke vant til at bruge skifter på Sjælland og ved ikke, om du kan finde noget på nettet udover

http://aurelia-clemons.dk/probate.htm

På AO er der skiftearkivalier for Sorø amt, men så vidt jeg kan se ikke for Taarnholm gods.

Ved at google på skifteprotokol og taarnborg har jeg fundet, at Slagelse bibliotekerne har en del
http://www.slagelsebib.dk/ooizzCMS/DA/slagelsearkiverne/korsoerlokalarkiv/arkivetsmaterialer_2



med venlig hilsen
Else

Inge-Lise Høring

Hej Else.

Mange tak for dit svar. Nu har jeg noget at arbejde videre med. Det var rigtig dejligt. :)

MVH

Inge-Lise