Niels Korneliussen

Startet af Søren Breum Hansen, 24 Apr 2012 - 15:13

Forrige emne - Næste emne

Søren Breum Hansen



Hej

Jeg vil godt bede om hjælp til at finde ud af hvornår min tipoldefader Niels Corneliussen døde. Han er født 24 marts 1843 Frederiksborg, holbo Esbønderup  1841-1851 opslag 7 nr 4.
Han Blev konfirmeret 12 april 1857. 1852-1867,Esbønderup,holbo, fredriksborg opslag 107
Den 9 juli 1865 bliver han gift med maren Kirstine Hansen,Esbønderup,holbo, fredriksborg 1862-1867 opslag 162  og de får 8 børn sammen. Mellem 1880-1890 skulle de være separeret og det har jeg ikke kunne finde. Men i FT 1890 Esbønderup,holbo, fredriksborg står han som separeret, Mens han i FT 1880 ikke gør det. Den 31 december 1901 dør Maren kirstine Korneliussen på Esbønderup sygehus 59 år gammel og der står i Kirkebogen enke efter fisker Niels Korneliussen. Sidste fælles bopæl Willingebæk( Esbønderup) Jeg håber nogle kan give mig et råd hvordan jeg kan komme videre.
På forhånd tak Hilsen Søren Breum Hansen

Peter Kristiansen

Her er FT 1880:

Frederiksborg, Holbo, Esbønderup, Villingerbæk By, 1 (20), Et Hus, 265-F2, FT-1880, C6980

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Korneliusen   35   Gift   Husfader og Fiskehandler      Her i Sognet
Maren Kirstine Korneliusen født Hansen   36   Gift   Hans Hustru      Oppesundby Sogn Frederiksborg Amt
Ana Kamille Korneliusen   9   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Ernestine Loise Korneliusen   6   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Karl Peter Korneliusen   4   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Johan Valdemar Korneliusen   2   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet
Ingeborg Martine Korneliusen   1   Ugift   Deres Barn      Her i Sognet

FT 1890 i HORNBÆK - han bor ikke i Esbønderup, som du skriver:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hornbæk, Sophiendal By, , 9, FT-1890, C5948

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Korneliussen   46   Separeret   Husfader   Hjulmager   Esbønderup Sogn
Karl Peter Korneliussen   14   Ugift   Barn   Hjulmagerlærling   Esbønderup Sogn


Konen er død, som enke efter Niels Korneliussen i Esbønderup 1901-19, opsl. 228, nr. 15 - 61 år gammel (ikke 59).

Så Niels Korneliussen er altså død inden 1901 - og efter 1890.

De to mest oplagte steder vil være Hornbæk eller Esbønderup sogne.

Man kan så undre sig over, at man ved konens død i 1901, omtaler hende som enke, for så må man have været klar over, at manden var død. Og hvordan var man det, hvis de var skilt??
M.v.h. Peter Kristiansen

Søren Breum Hansen

Tak for hjælpen peter.
Hvis jeg skal finde eks vis et skifte for hans tidligere kone maren kirstine Korneliussen som hun hed ved sin død og som er begravet på esbønderup kirkegård, hvor skal jeg så gå ind. På forhånd tak. Hilsen Søren

Anette Eriksen

Hej,

Vær opmærksom på, at en del fraskilte kvinder kaldte sig enker.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Søren Breum Hansen

Hej .
Tak for oplysningen. Hilsen Søren

Thestrup-Bjørn

#5
Vil lige indskyde en bemærkning.

Hvis parret kun var separeret (og ikke nåede at blive skilt), var de faktisk stadig gift ved hendes død - derfor vil hun naturligt nok stå som enke efter Niels Korneliussen.


En separation betyder blot en adskillelse (= "adskillelse fra bord og seng").

--------

Her er konen - også som separeret:

Frederiksborg, Holbo, Esbønderup, Haregabshuse By, Hus No. 7, 9, FT-1890, C5791
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Maria Kirstine Hansen 45  Separeret Husmoder Under Fattigforsørgelse Oppesundby Sogn Frederiksborg Amt
Valdemar Korneliussen 12  Ugift Barn Under Fattigforsørgelse Esbønderup Sogn Frederiksborg Amt
Ingeborg Martine Korneliussen 10  Ugift Barn Under Fattigforsørgelse Esbønderup Sogn Frederiksborg Amt
Daniel Sophus Korneliussen 8  Ugift Barn Under Fattigforsørgelse Esbønderup Sogn Frederiksborg Amt

----------------

Han ses IKKE død i Hornbæk sogn 1890-1904.

Hvad siger FT1901 i henholdsvis Esbønderup og i Hornbæk sogne?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Konen ses anført som g (= gift) i FT 1901 Esbønderup sogn, Haregabshuse ao-opslag 462

Bor sammen med en søn.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998