Hjælp med hjælp til begyndere

Startet af Carsten R. Nielsen, 24 Apr 2012 - 10:58

Forrige emne - Næste emne

Sanne Stengaard

Ja, tak!

Men derfor kan jeg godt ind i mellem sidde og være ved at rive håret af hovedet, fordi jeg bare ikke kan komme videre eller ikke kan finde det jeg leder efter. Ved godt jeg bare skal blive ved, men jeg er også glad for at gå på hold og får de små skub, når det hele ikke vil som jeg vil!

I øvrigt nævner du ikke Brothers Keeper, som et slægtsforskningsprogram. Jeg synes det er nemmere at overskue og bruge end Legacy og så er det MEGET nemmere at downloade!!

Venlig hilsen
Sanne C

Finn Hansen

Hej Sanne

Nu blev jeg ikke klar over, om det var mig eller en af de andre i tråden, men jeg svarer dig, sådan lidt diskret.

JA, man kan blive lidt træt af at rode efter anerne, men så læg det fra dig et stykke tid og vend tilbage. Det at sidde og hænge ved projektet (slægtsforskningen) i uger, måneder og år, uden at holde pause, giver sommetider nogle gevaldige bagslag.
Jeg finder lidt nye opgaver og rode med, både historiske og ind i mellem slægtsforsknings relaterede samt andre edb/teknik opgaver, så jeg ikke bliver helt rundforvirret i hovedet.

Når jeg så vender til slægtsforskningen igen, måske efter 1/4. ½, 3/4 eller et helt år, så dukker der pludseligt nye vinkler op på de ting jeg har rodet med eller er kørt fast i. Det er sket ikke så sjældent, at jeg så har fået hul på en gammel byld, som bare ikke lod sig løse. Eller jeg graver lidt på det lokale arkiv eller taler med nogle af de ældre og mere erfarende forsker både her i min omgangskreds eller via internettet (det opbyggede netværk).

At jeg ikke taler om programmer, det er fordi programmer er moderne nu, og om 2 dag er de oldnordiske... Teknik så som EDB udvikler sig hele tiden, og tro det eller lad være, jeg har nu efterhånden arbejdet elektronisk med slægtsforskning i omkring 10 år, men har endnu ikke skrevet noget ind i et slægtsforskningsprogram, men derimod har jeg lavet det så det tilhver en tid kan printes ud i bogform. Det er så mit valg, at der findes utroligt mange andre valg, er op til den enkelte at afgører. Jeg kan naturligvis ikke bare lægge  mit forskningsresultat online hvorefter det med et forkromet program kan læses af alle, lige her og nu. Når og hvis det bliver aktuelt, da træffer jeg valget til den tid. Lige dette mener jeg også alle andre skal gøre, nemlig forsk, forsk og forsk - og når tid er, da find ud af, hvilket program du vil bruge til at opbevarer dine aner i, du kan naturligvis også gøre det med det samme, men hvad så, hvis du bliver klogere undervejs, så skal du måske gøre hele dit projekt om... igen det drejer sig om personlige valg.

Grundlæggende forskning er bestemt ikke svært - da  man i dag kan se kirkebøger fra ca. 1962 tilbage til omkring 1650 altså ca. 350 år, og folketællinger tja, jeg ved ikke fra hvornår i nutid, men tilbage til i alle fald 1787.
Hvis man sammenholder sine oplysninger med disse to kilder, så kan man nå ret lagt, og hvis man derefter også kikker i skifteprotokoller (igen grundforskning), så kan man nå længere tilbage i sine aner. Kunsten er så at finde ud af, i hvilke landsdel den aktuelle indbygger boede, det er her man måske skal lege ikke så lidt med sin fantasi, for at prøve at tænke sig frem til, hvor vedkommende mon blev af.

Et af de, mener jeg, værste problemer er "navne sammenfald", altså Rasmus Rasmussen og Rasmus Rasmussen bor i samme by, bliver født med et par dages mellemrum, bliver gift og bor i samme by, og får børn og naturligvis dør, men ikke samtidig... Hvem er hvem i kirkebogen, det kan i den grad volde problemer, problemer som jeg kæmpede næsten 3 år med, før jeg via hjælp af en aldrende dame fik et hint med en vognstang. Løsningen lå lige for - den anden Rasmus Rasmussen døde som 7 årig og derfor måtte den anden Rasmus Rasmussen være væsentligt ældre, da de to jeg kæmpede med i voksenlivet døde med ca. 15 års mellemrum, derfor afgang til skifteprotokollerne og vupti, der var svaret.

Fælder kan vi alle falde i - nemlig at få fat i den forkerte person og først opdage ret sent, at dette arbejde skal slettes fra anetavlen og omskrives helt.

Men i øvrigt til forfatteren af denne tråd - det er et udmærket stykke arbejde og en udmærket ide, du er gået i gang med. og undskyld jeg blandede mig...

Venligst
Finn Hansen