Kirsten Jensdatter vielse med Thorkild Jensen i 1690 i Gettrup

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 23 Apr 2012 - 16:26

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Kirsten Jensdatter var født i Gettrup, Refs, Thisted i 1670 (opslag 215) til Jens Christensen og Ane Mogensdatter.

Kirsten Jensdatter viede Thorkild Jensen den 18 Jan. 1690 i Gettrup ... ifølge http://www.familysearch.org  men jeg kan ikke finde vielsen.

Jeg vil gerne få hjælp til at finde vielsen.  Jeg havde lavet et emne i Ane Efterlysning men var henvist til at lave et emne her i Hjælp til Tydning.

Med venlig hilsen
Birgit

Terkild Jensen Pedigree
Male   Family
 --------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
 Birth: 
 Christening:  07 APR 1664   Gettrup, Thisted, Denmark
 Death: 
 Burial:  20 NOV 1746   Gettrup, Thisted, Denmark
 --------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Jens Terkildsen  Family
  Mother:  Maren Madsen     
 --------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  Kirsten Jensen  Family
  Marriage:  19 JAN 1690    Gettrup, Thisted, Denmark

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

1646 – 1771 Opslag 256 mener jeg at læse:

Den 19 (må være januar?)  Sammen Vied Jeg i Ægteskab Thorchild Jensøn af N. Skovgaard? med ........
.... Jensen Skovgaard? Datter af Giettrup Kirsten Jens ........
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Inge-Lise Nielsen

Hej.

Jeg læser teksten i opslag 256 således:

19 Sammen Vied Jeg i Echteskab Therchild Jensen af Kobberoegaard med Sl (Salig) Jens Christensen Skomagers Datter af Giettrup Kirsten Jensdatter.

Venlig hilsen
Inge-Lise Nielsen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Jens og Inge-Lise for jeres hjælp.

Med jeres hjælp har jeg fået oplysninger om mine aner til at hænge sammen.  Jeg vil gerne høre hvad i tænker om hvad jeg har sammenlagt.

Med venlig hilsen
Birgit

Jens Christensen Skomager (gift med Ane Mogensdatter) var far til Kirsten Jensdatter. 
Kirsten Jensdatters brødre var:
     Mogens Jensen født 3 Jan. 1675 i Gettrup - opslag 214 ... død 4 Aug. 1748 i Gettrup -opslag 382
     Thomas Jensen født 21 Marts 1680 i Gettrup - opslag 235
     Christen Jensen født 27 Dec. 1677 i Gettrup - opslag 230

Mogens Jensen, søn af Jens Christensen Skomager og Ane Mogensdatter, giftede sig med Else Christensdatter den 2 April 1709 i Gettrup - opslag 286

Mogens Jensen gift med Else Christensdatters børn er:
     Anne født 17 Juli 1718 i Gettrup - opslag 299
     Ole født 3 Sept 1719 i Gettrup - opslag 301
     Christian født 6 Sept. 1717 i Gettrup - opslag 293
    Jens født 8 Dec. 1715 i Gettrup ... opslag 296 ... kun et J af navnet ses i kirkebogen
En Kirsten Jensdatter af Gettrup er med til dåb af børnene Ole, Christian og Jens.

Jens Mogensen, søn af Mogens Jensen og Else Christensdatter, giftede sig med Maren Nielsdatter.
Thomas Jensen af Kobberø er en af forloverne.  Thomas Jensen og Kirsten Jensen (Jens Mogensens fars broder og søster) er også med til dåb af nogle af deres børn.   Ole Mogensen af Kobberöegaard, broder til Jens er med til dåb af børnene.

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

Det ser tilforladeligt ud.
Men jeg har en enkelt ting, jeg undres over, og det kommer af:
Mogens Jensen gift med Else Christensdatters børn er:
     Anne født 17 Juli 1718 i Gettrup - opslag 299
     Ole født 3 Sept 1719 i Gettrup - opslag 301
     Christian født 6 Sept. 1717 i Gettrup - opslag 293
    Jens født 8 Dec. 1715 i Gettrup ... opslag 296 ... kun et J af navnet ses i kirkebogen
En Kirsten Jensdatter af Gettrup er med til dåb af børnene Ole, Christian og Jens.


Er Anne mon med i børneflokken? Der er 10 måneder mellem Christian og Anne, og 13½ måned mellem Anne og Ole. Er Christian død kort efter fødslen, så de her valgt at få et barn hurtigst muligt? 10 måneder er vel biologisk muligt, men højst usædvanligt. Og sammenholdt med, at Kirsten Jensdatter ikke er med til dåben af Anne. Det kunne give anledning til at checke Annes fødsel en gang ekstra.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Jens.

Tak for at se på mit sammenlæg og for at sige din mening om det.  Her er mit svar.  Igen jeg holder stor værdi i at høre hvad du og andre tænker.

Med venlig hilsen
Birgit

Jeg har set på Annes fødsel en gang igen. (født 17 Juli 1718 i Gettrup - opslag 299).  Kirsten Jensdatter var ikke med til dåb men en Frederik Pedersen var og han var også med til all de andre børns dåb så jeg tror at Anne er med i børneflokken af Mogens Jensen gift med Else Christensdatter.

Christen født 6 Sept. 1717 i Gettrup - opslag 293 døde ikke efter fødslen.  Han giftede sig i 1732 med Maren Pedersdatter - opslag 399.  I vielsen er en af forloveren Therkild Jensen som var gift med Kirsten Jensdatter søster til Mogens Jensen født 3 Jan. 1675 i Gettrup - opslag 214 ... død 4 Aug. 1748 i Gettrup -opslag 382.

At Else Christensdatter fødte børnene så tæt ved hinanden er måske anleding til at jeg ikke har fundet andre børn født efter 1719 men jeg har altså ikke heller fundet Else Christensdatters død.  Hendes mand Mogens Jensen var omkring 44 år gammel da Ole var født i 1719 ... måske var Else Christensdatter omkring den samme alder også måske anleding til at der ikke kom andre børn.  Jeg har ikke fundet Mogens Jensen eller Else Christensdatter gift med andre.  Mogens Jensen gift med Else Christensdatter døde ikke indtil 1748 da han var 73 år så det kan ikke være fordi Else Christensdatter var enke at der kom ikke andre børn.

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg har ikke fundet Mogens Jensen eller Else Christensdatter gift med andre.  Mogens Jensen gift med Else Christensdatter døde ikke indtil 1748 da han var 73 år så det kan ikke være fordi Else Christensdatter var enke at der kom ikke andre børn efter 1719 så vidt jeg kan se.

I vielsen af Mogens Jensen med Else Christensdatter står der at Else kom til Kobberö at bo.  Måske har Mogens og Else flyttet men hvor?

Mogens Jensen døde i Kobberöegaard i Gettrup opslag 382.

Måske en af i dygtige DIS folk kan finde døden af Else Christensdatter gift med Mogens Jensen.

Jeg vil gerne få hjælp med jagten.

Med venlig hilsen
Birgit