Var Ane Christine Lund f. ca. 1785 fra Randers, Viborg eller?

Startet af Per Duelund, 22 Apr 2012 - 22:48

Forrige emne - Næste emne

Per Duelund

Hej!

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at finde Ane Christine Lund, som iflg. KB 1798 - 1814 Randers Amt, Støvring, Skt. Morten Sogn, s. 101, opsl. 205, blev gift med Peter Petersen Duelund, min 2 X tipoldefar.

I 1814 rejste hun - iflg. afgangsliste KB 1814 -1817 Randers Amt, Støvring Skt. Morten Sogn, s. 170 nr. 27/28 opsl. 150 - med sin mand og førstefødte søn til København.

Her fik hun på fødselsstiftelsen 1 barn mere og i Vor Frelser Sogn yderligere 3 børn. Hun døde iflg. KB 1824 - 1845 Alm. Hospital s. 345, opsl. 340, den 28. januar 1841, 56 år gammel.

Hun blev altså gift med en mand, som kom fra Vindum Sogn i Viborg Amt og viet i Skt. Morten Sogn i Randers Amt, men hvor kom hun selv fra og hvornår blev hun født?

Jeg har uden held søgt hende i diverse nabosogne og håber nu en af jer kender hende, eller kan give mig et skub i den rigtige retning.

Med venlig hilsen

Per Duelund 9459




Lars Find-Andersen

så det her må være manden:
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, det Kongelige Frederiks Hospital, Amaliegade 142, L.N.149, FT-1834, C6406
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Pedersen Duelund 57  Gift  Patient.Arbeidsmand Lille Torvegade N.131
nden ...
Han må således være blevet gift igen.

Lars Find-Andersen

Nå den lukkede lige. Der er flere Peter Pedersen Duelund i kbh uden konen nævnes. 1840 til 1885, så det er måske ikke din Duelund.
Peter Petersen Duelund 61  Separeret  Fabriksarbeider under Kjøbenhavns fattigvæsens forsørgelse -
Peter Petersen Duelund 64  Enkemand Afsk. Militær  Kjøbenh.
Peter Petersen Duelund 45  Ugift Forsørges af Fattigvæsenet  København
Peter Petersen Duelund 69  Enkemand Forsørges f.T.af Kjøbenhavns Fattigvæsen i Arbejdsanstalten Arbejdsmand Kjøbenhavn
Der er flere Ane Christine Lund i Kbh. - passer bare ikke med alderen, men det ved du nok allerede.
Har du evt. nogle erhvervsbeskrivelser på de to?

Per Duelund

Hej Lars,

Jeg måtte lige en tur til Lissabon. Derfor det sene svar.

Mange tak for dit svar og din interesse.

Ja, du har fat i hendes mand (f. 20. maj 1782 i Vindum Sogn) og hans søn nr. 2 (f. 1815), som også kalder sig eller hedder Peter Petersen Duelund. Det er Ane Christine Lund (formentlig født mellem 1781-1885), det kniber med.

"Anne Kristine Duelund" har jeg i FT1840, København, Staden, Christianshavns Kvarter, Amagergade, Huset No. 317B, baghus 1. sal, hvor hun bor med sin datter Anne Kirstine Duelund (22 år) (= Christine Elisabeth Duelund f. 27. okt. 1817 Vor Frelser). Her står moderen som "Enke" (på trods af, at jeg ved, at hendes mand ikke er død i 1841 - men jeg ved, at de levede adskilt på det tidspunkt). Hendes erhverv er "Haandarbejde".

Håber dette kan bringe sagen videre.

med venlig hilsen

Per Duelund

Per Duelund

Hej Lars,

Ane Christine Lund er iflg. folketællingen jeg har citeret ovenfor født ca. 1781, men iflg. ovenst afgangsliste 29 år i 1814 (altså født ca. 1785 - ikke 1885).
Jeg er ikke klar over, hvor stor usikkerhed for fødselsåret det er rimeligt at arbejde med i den periode?

med venlig hilsen

Per Duelund

Per Duelund

Hej,
Jeg har nu måske fundet min 2xtipoldemor Anna Christine Lund (gift Duelund) og hendes mor:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 225, 1284, FT-1787, C1746
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Johan Hendrich Andersen    30    Gift    Til leye boende    Skoeflikker    
Ana Liese Hans Datter    34    Gift    Hans Kone       
Anna Christine Hans Datter    28    Gift    Logerende    Hendes Mand er Under Jæger    
Anna Christine Lund    2    Ugift    Hendes Datter    

Jeg har Anne Christine Lunds (Duelunds) død 28. januar 1841 på Alm. Hospital:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=203115#203115,38523142

Jeg har forgæves været samtlige kirkebøger igennem i København for at finde enten et bryllup mellem Underjæger Lund og moderen, Anna Christine Hans Datter eller datteren, Anna Christine Lunds dåb omkring 1785.

Kan man finde frem til en underjæger Lund bare med de få oplysninger?

Jeg har tænkt muligheden af, at hendes udlejers kone, Ana Liese Hans Datter kunne være hendes søster, fordi de nu hedder Hans Datter og har samme bolig? Men hun er heller ikke nem at finde.

Kan nogen give et lille skub i den rigtige retning?
med venlig hilsen
Per Duelund