Hjælp til tydning: Stadager Kirkebog, fødte kvindekøn 1840-1891, Opslag 24

Startet af Susanne Skaaning, 22 Apr 2012 - 20:54

Forrige emne - Næste emne

Susanne Skaaning

Karen Marie Rasmussen blev født 30.08.1847 og døbt 03.10.1847, jeg kan dog ikke tyde stednavnet hvor dåben finder sted. Jeg tror det er Erslev eller Serslev, men det virker ikke logisk med stedbetegnelserne i Falster Nørre.

Jeg har et tilsvarende problem med hendes forældre, jeg har dem noteret som Rasmus Hansen og Ane Nielsdatter af Sundby.

Sidst men ikke mindst, så kan jeg ikke se hvad der står i anmærkningerne udover 31 oktober.

Er der nogen der kan hjælpe med at tyde det skrevne korrekt?

På forhånd mange tak :)
Mvh. Susanne S.

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Susanne.

Jeg læser:

1847 d. 30te
August

Karen Marie Ras-
mussen

1847 den 3die
October døbt i
Kirken

Indsidder Rasmus
Adsersen og Hustru
Ane Nielsdatter
af Sundby*

Baaret af Pigen Karen Marie Nielsen i
Bruuntofte**. Hos stod Pigen Ane Marie Nielsen
Faddere Hmd Jørgen Njelsen af Sundby*. ...........
Jens Njelsen og Peder Njelsen.

Moderen introd. D. 3die
October.

* Sundby ligger 1½ km vest for Stadager kirke.
** 5-6 km sydøst for Stadager kirke.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Susanne Skaaning

1000 tak Jens, havde aldrig fået tolket det som "kirken".

Er ikke sikker på at det er Adsersen der står - har lige lavet en hurtig søgning via DDD og der er ingen af det navn i Sundby/Stadager i FT. Men jeg kom videre med Karen Marie og der er pt. det vigtigste - så tak igen :)
Mvh. Susanne S.

John Hauerberg

Hej

Det kunne være familien i FT-1850.

Maribo, Falsters Nørre, Stadager, Sundby Bye, et Huus, 45, FT-1850, B8935
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Pedersen 29  Gift  Huusmand, Huusfader, fraværende i Krigstjeneste Magleby Sogn, Præstøe Amt
Ane Nielsdatter 34  Gift  hans Kone [Rasmus Pedersen] Maibølle Sogn
Cathrine Rasmussen 5  -  deres Børn [Rasmus Pedersen og Ane Nielsdatter] Stadager Sogn
Karen Rasmussen 3  -  deres Børn [Rasmus Pedersen og Ane Nielsdatter] ligl [Stadager Sogn]
Niels Rasmussen 1  -  deres Børn [Rasmus Pedersen og Ane Nielsdatter] ligl [Stadager Sogn]
Hans Rasmussen 1  -  deres Børn [Rasmus Pedersen og Ane Nielsdatter] ligl [Stadager Sogn]
Ane Abrahamsdatter 58  Enke  hans Moder, der af ham forsørges [Rasmus Pedersen og Ane Nielsdatter] Magleby Sogn, Præstøe Amt

Vh
John


Susanne Skaaning

Det passer med Rasmus Pedersen (f. 01.03.1821 i Magleby, Mønbo, Præstø Amt, Danmark) og gift med Ane Nielsdatter (f. 14 jun. 1815, Majbølle sogn, Musse Herred, Maribo Amt, Danmark). De blev gift 02.11.1845 i Stadager Kirke, Falsters Nørre Herred, Maribo Amt, Danmark.

De er også i FT-1855 og selv om det ikke passer 100 % med Karen Marie's fødsel, så er det tæt nok til at det er vejen jeg følger når man tager de sædvanlige FT-dato fejl i betragtning.

Takker endnu engang for hjælpen, sætter stor pris på input - nogle gange sidder man bare fast :)
Mvh. Susanne S.