Johannes Laurits Marius Madsen født 3. okt. 1886

Startet af Malene Kort, 22 Apr 2012 - 19:00

Forrige emne - Næste emne

Malene Kort

Jeg har nogle huller i min farfars livsoplevelse, som jeg er nysgerrig efter at få stoppet.

Johannes Laurits Marius Madsen er født d. 3. okt. 1886 i Kirkeby, Sunds Herred, Svendborg Amt.

Jeg har fundet ham i folketællingen (Odense, Odense, Dalum, Hjallese, hus, 19, FT-1890, B0286) men så "forsvinder" han. Historien i familien er, at han kom ud og tjene som syvårig. Er der mon nogen som helst måde at finde ud af, hvor han tjente?

Familien - Laura Kristine Louise (Koch) Madsen (født København 14. juni 1861) og Rasmus Madsen (født Lunde 30. sep. 1863) flytter fra Kirkeby til Dalum i 1889. Rasmus får arbejde på Dalum Papirfabrik.
I denne folketælling (Odense, Odense, Dalum, Dalum, 15ad, 15ae, 193c F11, FT-1901, C4180) finder jeg ikke Johannes - han er 14½, så han er vel nok ude at tjene efter at være blive konfirmeret. Problemet er, at han ikke er konfirmeret i Dalum Kirke - og jeg aner ikke, hvor jeg skal lede efter hans konfirmation.
Han burde vel optræde i folketællingen 1901 det sted han tjente!?

Jeg mangler ligeledes at finde ud af om, hvor han aftjente værnepligt (det antager jeg han gjorde, da han var sund og rask) men det er vel lægd-ruller. 

Han kommer til København 9. aug. 1910 som 24-årig men jeg mangler hans gøren og laden fra 1890 og til 1910.

Nogle ideer til hvor jeg kan lede.

Allervenligst
Malene Kort

Mette R Francke

#1
Hei

Kanskje ikke den store hjelpen , men på hans re,blade står det at han kommer fra Odense

Johannes Marius Lauritz Madsen
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2097080&searchname=polit_adv

Har du funnet vielsen til Johannes L.M. Madsen ?

Ved noen vielser står det hvor man er konfirmert.

Mette
Mette R Francke

Gitte Johansen

Han er Viet i Odense Ansgar, 1902-1920, opslag 174, nr. 60, men der står ikke noget om konfirmation.


Men læs, hvad der står om hans mor. (forladt hustru)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Malene Kort

Hej Gitte og Mette

Ja det er noget værre noget. Hun blev forladt - Johannes far - Rasmus Madsen stak af i 1903 til Amerika 9 måneder efter min oldemor havde født barn nr. 14. Der var vist noget med at min oldefar slog et af børnene så meget at det døde og jorden begyndte at brænde under ham. Det har altid heddet sig at han stak af med bagerens kone, men det har jeg ikke kunne finde bevis for endnu.

Jeg har alt på ham efter han er kommet til København, men det er hans færden på Fyn der driller mig ;-))

Hilsen
Malene