Selsøgaard ved Selsø, Horns Herred, Frederiksborg Amt

Startet af Helle Jespersen, 06 Jul 2012 - 07:33

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Min morfar er født på Selsøgaard i 1912. Nærmere betegnet Havehuset ved Selsøgaard som der står i kirkebogen.

Jeg ved at min oldefar var daglejre på gaarden.
Ved min oldemor Sofie Vilhelmine Knudsen f. Nielsen står der ligeledes havehuset ved Selsøgaard ved hendes navn på min morfars indføring i kirkebogen.

Jeg har søgt på gaarden og også fundet den. Dog er der nogle ting jeg ikke kan forstå og som jeg ikke kan finde belysning af.

Jeg kan se, at gaarden var ubeboet fra 1829-1972. Men det stemmer jo ikke overens med, at min oldefar var daglejre der.

Ligeledes så kan jeg ikke finde havehuset som omtales i kirkebogen. På de billeder jeg har fundet af gaarden kan jeg heller ikke se den.

Nogen der kan hjælpe
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Anne Mortensen

Oplys navnet på din oldefar ?

Har du søgt i FT 1911 og FT 1916 ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Helle Jespersen

Min oldefar hed Karl Valdemar Knudsen. Han var gift med Sofie Vilhelmine Knudsen f. Jensen.

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mike Lyng

Citat fra: Helle Jespersen Dato 06 Jul 2012 - 07:33
Min morfar er født på Selsøgaard i 1912. Nærmere betegnet Havehuset ved Selsøgaard som der står i kirkebogen.

Jeg ved at min oldefar var daglejre på gaarden.
Ved min oldemor Sofie Vilhelmine Knudsen f. Nielsen står der ligeledes havehuset ved Selsøgaard ved hendes navn på min morfars indføring i kirkebogen.

Jeg har søgt på gaarden og også fundet den. Dog er der nogle ting jeg ikke kan forstå og som jeg ikke kan finde belysning af.

Jeg kan se, at gaarden var ubeboet fra 1829-1972. Men det stemmer jo ikke overens med, at min oldefar var daglejre der.

Ligeledes så kan jeg ikke finde havehuset som omtales i kirkebogen. På de billeder jeg har fundet af gaarden kan jeg heller ikke se den.

Nogen der kan hjælpe
Jeg tror, du skal lede efter et hus, som hørte under Selsø Gods og som blev kaldt Havehuset. Det er ikke sikkert, det har ligget lige ved hovedgården.

Jeg kan oplyse, at der har været mejeri på Selsø i første halvdel af forrige århundrede mens hovedbygningen har stået ubeboet.

Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Jens Jørgen Christensen

Hej Helle

Lige til generel orientering.

Selsøgaard er så Selsø - en gammel hovedgård. Og det er korrekt, at Selsø i mange generationer ikke har været beboet. Når Selsø hovedbyning/slot ikke har været beboet, så skyldes det familien von Plessen har boet på den nærliggende hovedgård Lindholm. Disse to hovedgårde/godser ejers stadigvæk af von Plessen.

Hilsen Jens-Jørgen

kirsten wiberg

Hej Helle
Er din Mormor født 4.juli 1891 ? og havde hun en søster der hed Sara
Marie Nielsen ?
venlig hilsen
Kirsten Wiberg
Jeg vil også lige fortælle dig, at havehuset ligger der endnu, det er ikke noget lille hus, men en stor rød kasse, hvor der boede flere familier.

kirsten wiberg

Vil også lige fortælle, at det ligger bag ved gården, ned mod fjorden, og fra stuevinduerne kan man se Gershøj kirke
Kirsten Wiberg

kirsten wiberg

Det undrer mig meget, at du ikke svarer på mit indlæg, jeg kan se du har lukket det op.
Kirsten Wiberg

Helle Jespersen

Heldigvis fik du mig via mail Kirsten. Har ikke været herinde længe, da jeg holdt ferie lidt med mine børn. Og ja, synes vejret var for godt til at sidde ved computeren.

Jeg er enormt glad for de oplysninger I har kunne give mig. Og jeg ved, at jeg vil få brug for siden her langt mere i fremtiden.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.