Jeres mening/erfaring med PHPGedView

Startet af Simon Rix Holländer Jensen, 20 Apr 2012 - 21:55

Forrige emne - Næste emne

Simon Rix Holländer Jensen

Hej

Eftersom at flere familiemedlemmer gerne vil følge med og se træet, leger jeg lidt med tanken om at lave en hjemmeside med mit træ og side træer. Jeg regner dog med at købe eget domæne.
Efter min søgning på slægtsskabeloner, faldt jeg over PHPGedView, som jeg kan se at mange bruger.
Hvad er jeres erfaring med dette? Er det nemt at uploade/synkronisere GEDCOM-filer? Kan man selv vælge, hvordan informationerne skal vises? Hvad hvis jeg ønsker at vise informationer udover det som er er i min GEDCOM-fil? Bliver disse ekstra informationer slettet, hvis jeg uploader en ny GEDCOM-fil?
Er det nemt at sætte op?

Jeg spørger, da jeg ikke synes at deres Wiki svarer på disse spørgsmål, hverken på dansk eller engelsk...

Simon Rix Holländer Jensen

Måden, som jeg gerne vil have at min indtastning skal foregå på, er at jeg indtaster mine data'er i FTM, hvor jeg så eksporterer en GEDCOM-fil, som jeg så uploader på min hjemmeside.

Ole Laursen-W.

Hej Simon,

Jeg har brugt PHPGedview i en del år. Selve opsætningen, især første gang, kan være besværlig. Men systemet kompenserer godt ved at give utroligt mange muligheder. Jeg har ingen erfaringer med at flere kan tilføje informationer online.

Jeg kender ikke FTM, men antager at når du eksporterer til gedcom kan du vælge hvilke informationer der skal med (den mulighed har Legacy ihvertfald) og således er det kun disse informationer som kommer med i PHPGedview.

Hvis det vægter meget højt for dig at andre kan tilføje oplysninger var Geni.com måske et alternativ. Så slipper du også for at skulle købe hjemmesideplads mv.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Simon Rix Holländer Jensen

Det skal helst kun være mig, som tilføjer oplysninger da jeg stort set kun laver det her for de ældre i familien så de har en nem tilgang til vores fælles slægtstræ. De ældre har tit en sjov tilbøjelighed til at klikke på alt muligt ;)

Jeg læste lige mit spørgsmål igen og jeg omformulerer det lige:
Med hvilke informationer jeg gerne vil vise, mener jeg at jeg gerne vil have et lille google maps kort, som jeg har set andre også har, så jeg geografisk kan bestemme, hvor de boede/døde. Jeg har også i tankerne at en gang at finde billeder, og lægge dem ved. Jeg vil derfor gerne vide, om disse informationer forsvinder eller bliver der, når jeg opdaterer/synkroniserer GEDCOM-filen?

Jørgen Bodholdt

#4
Jeg har også brugt PHPGedview i en del år. Jeg synes det er blevet mere besværlig, så nu har jeg skiftet til TNG "The Next Generation" Programmet købes online ca. 29,99 $. Efter betaling modtages en e-mail med kodeord til downloadsiden, hvorfra det kan hentes ubegrænset, der er 11 skabeloner at vælge imellem. Jeg bruger også  Legacy som indtastnings program og upload GED fil til TNG, men man kan saksen bruge TNG alene.

Jørgen

73 de oz3jbp Jørgen
http://www.oz7aik.dk/

Legacy 7,5,0,208 Deluxe + Win 7
TNG 'The Next Generation' v.9.1.0

Simon Rix Holländer Jensen

Hvordan er det blevet mere besværligt Jørgen?
Indtil videre har jeg sat mig for at det skal være en lowbudget hjemmeside, altså jeg kun betaler for domæne og hosting.

Torben Grover Eriksen

Jeg vil råde dig til at se lidt på Webtrees http://webtrees.net/ i stedet for PhpGedView.
Webtrees er en videreudvikling af PhpGedView. PhpGedView er ikke blevet opdateret siden 2009.
Folkene bag Webtrees er udbrydere fra PhpGedView og de har gjort et stort arbejde og kommer med opdateringer. Jeg brugte PhpGedView før og har testet Webtrees siden det kom frem og syntes ikke det er svært, men der er mange muligheder man lige skal sætte sig ind i. Du kan sagtens lave så det kun er dig som må rette og oprette i programmet. Jeg har prøvet at synkroniser mellem Webtrees og Legacy ved at kopier Gedcom og billeder, det virker fint begge veje.

Så jeg vil klart anbefale dig Webtrees, som også er gratis.
Der er også mulighed for at koble CMS Joomla og Webtrees sammen med en "bro" så man kun skal logge ind en gang, men det er en anden snak.

Mvh. Torben

Simon Rix Holländer Jensen

Torben >
Jeg kan godt lide den demo, som de har derinde. Den er meget tiltalende og faktisk sådan jeg regnede med at PHPGedView ville virke.
Laver Webtrees selv statistikken, anetavler osv. eller er det noget, jeg selv skal stykke sammen?

Jeg har googlet CMS Joomla. Det virker som at det er et program, hvori jeg kan opbygge hjemmesider?

Torben Grover Eriksen

Webtrees laver selv anetavle og statistik.
Det er også PHPGedview de har arbejdet videre med, men med en anden "motor", jeg syntes klart at Webtrees kører bedre end PHPGedview.

Joomla er, som du skriver, et hjemmeside program. Du kan opbygge en hjemmeside i Joomla og lade Webtrees blive en integreret del af din hjemmeside. Du kan så installer en udvidelse "bro" i Joomla, som kobler de to programmer sammen, så dine besøgende kun skal logge ind en gang.

Men Webtrees er et selvstændigt program, som sagtens kan bruges som det er, uden Joomla.

Mvh. Torben

Simon Rix Holländer Jensen

Okey! Jeg ved nemlig at der, hvor jeg køber mit webhotel har de nemlig deres eget hjemmesideprogram, så det regner jeg med at bruge :) - Hvis det ikke virker sammen, må jeg så bare i gang med html og css programmering ;S

Dog regner jeg med at mit træ skal være offentligt for alle og derfor regner jeg ikke med at login skal være nødvendigt. Jeg regner med at det er muligt at opdatere træet uden at være på hjemmesiden for ellers skal jeg jo have et login?

Flemming Kristensen

Jeg vil også gerne have min egen hjemmeside som Simon bruger jeg også FTM.
Har prøvet flere forskellige programmer, men vil gerne have et, som kan det hele. Derfor er jeg klar til at droppe FTM, som ikke virker med Windows 7 100%. Det skal være på dansk således f.eks dato og data er på dansk.

Har downloadet programmet http://webtrees.net/ . Kan det køre selvstændigt?
Der er ingen install fil.

Jeg har over 30.000 personer i min databaser, som er fordelt på flere filer. Kan man samle dem til een, uden problemer?
Der er gengangere i de forskellige databaser.

Forsker i:
Børglum området hvor jeg har flest personer
Langeland Nørre, Ærø
Åbenrå
Århus
Fyn syd
og de omkringliggende sogne

Jeg vil gerne have at andre kan skrive beskeder, som alle kan læse, men ikke ændre data.

Kunne der ikke laves en artikkel i vores blad. Således man nærmest havde en at holde i hånden under processen.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Simon Rix Holländer Jensen

Flemming > Hvilken version af FTM bruger du da?
Har du ændret - holder tungen lige i munden her - kompabilitetsindstillingerne til at køre FTM i en ældre version af Windows som f.eks. XP SP3?

Jeg tror Webtrees er et sådan program, som skal køres i et HTML dokument, derfor tror jeg ikke du kan bruge det som "selvstændigt" program uden at have det på en hjemmeside.

Flemming Kristensen

Hej Simon

Jeg bruger FTM 2006 v 16, Det er den sidste på Dansk. Jeg har også købt de nyrere udgaver. Men selvom jeg er god til Engelsk, vil jeg have dato mm på Dansk. Jeg værner lidt om det danske sprog.

Før FTM 2006 havde jeg andre ikke så gode programmer. Nu vil jeg gerne have et program med bedre søgefunktion. Bruger FTM 2009 en gang i mellem til det. Der har før været andre som har forsøgt at løse problemet med FTM 2006, men de er lidt bøvlet de løsninger. Det er især PDF funktionen jeg mangler en god løsning på. Der har tidligere været skrevet om emnet. Jeg bruger en gammel XP computer og har alle data gemt på Nas, til at løse det problem.

Har arbejdet med computer siden 1973, så jeg har været lidt omkring i PC verden.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Simon Rix Holländer Jensen

Det er jo en smagssag, hvad man lige er til der ;) Jeg bruger selv FTM 2010, dog på engelsk, men for mig er det ingen hindring. Jeg synes at programmet er genialt og let overskueligt! Dog er det lidt træls at man skal ind i "Places" for at søge personer på lokaliteter og man ikke bare kan søge lokaliteter i menuen til venstre!

Jeg tænkte om det var muligt at prøve Webtrees af på computeren, om det var muligt at sætte sådan et miljø op? Jeg har en XP maskine.

Torben Grover Eriksen

Webtrees er programmeret i PHP og bruger en MySql database. Det er som navnet antyder lavet til web brug. Man kan dog godt kører det lokalt på sin pc, men det kræver at man installere en Apache server og en MySQL database på sin pc først. Der findes heldigvis en pakkeløsning til dette, Xampp http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
Der er flere vejledninger på nettet om opsætning af Xampp, det er som ikke så svært, se f.eks. http://www.alt-om-webdesign.dk/programmer/12-webdesign/4-opsaetning-af-testwebserver-xampp.html
Prøv selv at Google flere vejledninger.
Når man har fået Xampp op at kører, oploader man alle mapper og filer med FTP, FileZilla som også ligger i Xampp, så kører man installationen i sin webbrowser. Herefter arbejder man med Webtrees i webbrowseren. Når man har fået det hele til at køre i Webtrees og er klar til at lægge det ud på nettet, kan man flytte alle mapper, filer og database over på sit domæne.

Hvis man kun vil kører det lokalt, så ville jeg vælge et andet program
Man kan også bare købe et domænenavn og et webhotel, det koster jo ikke alverden.

Webtrees kan godt "flette" flere Gedcom filer til en fil. Der er instillingsmuligheder for hvad man vil gøre med dubletter osv.

Simon Rix Holländer Jensen

Jeg siger tak for dit svar Torben :)

Der er lidt jeg skal prøve at lege lidt med :)

Henrik Fabritius

Jeg har udmærket brugererfaring med PHPGedview gennem ca. 1 år på en database der er oprettet af en slægtsforening, hvor jeg har administratorrettigheder til at skrive, rette, tilføje mv. Så langt så godt - der er virkelig mange muligheder for at tilføje oplysninger af forskellig karakter.
Men nu prøver jeg for 1. gang at installere min egen version på min PC/localhost. Det er noget indviklet, men jeg bliver klogere!
Dog har jeg nu det problem, at programmet/databasen osv. er på plads, men når jeg vil "Create a new Gedcom" kommer der intet frem - kun en blank side  - er der nogen der ved hvad man skal gøre ved det ?

mvh
Henrik F.

Karsten Damén

Du skriver ikke om du har prøvet at importere en GEDCOM fil for at teste din opsætning ?

hilsen Karsten

Henrik Fabritius

Det er ligegyldigt, om jeg prøver add gedcom, upload gedcom eller create new gedcom, alle sider er blanke, - det må være noget i en fil der skal rettes, men jeg er ikke helt fortrolig med dette. Jeg har prøvet i nogle dage at søge på nettet uden at finde et konkret tiltag, så viden/løsninger er velkomne :)

Henrik

Henrik Fabritius

Jeg har lige været inde og se  Karstens blog fra 2010 ang. Webtree.
På Webtree's hjemmeside ligger pt. ver. 1.2.7 fra febr. 2012
Jeg kunne godt tænke mig at vide om Karsten har fået sine ønsker opfyldt mht. de fejl/mangler der er omtalt i bloggen fra 2010 - og om Webtrees findes på dansk. - Men jeg kunne stadig godt tænke mig at få løst problemet med PGV først (da jeg har erfaring som bruger med dette program) inden jeg kaster mig ud i andre prograamer

Henrik

Karsten Damén

#20
hej Henrik

Vedr. PGV kan jeg komme i tanke om følgende fejlmuligheder:

- en fil mangler eller er fejlbehæftet
- du har lavet et eller andet kiks i linket til ell. opsætningen af den lokale database
- du har ikke fået startet den lokale databaseserver op
- "et eller andet" med manglende rettigheder

Jeg har selv prøvet øvelsen med PGV oven på XAMPP på Windows XP.  Nu kører jeg kun på serverne på mit webhotel.

I det hele taget er en lokal installation mere besværlig end en installation på en webserver.


Vedr. Webtrees så har jeg stadig et test-site kørende.

Webtrees er såmænd ikke hverken værre eller bedre en PGV med hensyn til administration - blot anderledes.  Mine forbehold gik meget på den dårlige grafik i de forskellige temaer.  Det er ikke blevet meget bedre, så nu har jeg valgt et tema i Webtrees (cloud), hvor jeg kan leve med sideopstillingen, menuerne og ikonerne.  Jeg er så gået i gang med at skifte farverne ved at rette i det style sheet som meget betegnende hedder "style.css".  De seneste versioner af Webtrees er iøvrigt blevet lidt mere TNG-lignende i sideopsætningen (ment som en ros).
Webtrees 1.2.7 har imidlertid en irriterende fejl i visningen, når man skal se et diagram over slægtstræet (anetavle eller timeglas).  Og det er netop min foretrukne måde at navigere rundt på.  Og nogle af fontene i disse diagrammer er helt forfærdeligt dårlige, når de vises i Internet Explorer (som nogle af mine "kunder" bruger).
Så indtil det engang kommer i orden skifter jeg ikke mine aktive sites ud.

hilsen Karsten

Henrik Fabritius

Hej Karsten

Jeg har installeret WAMP-pakken 2.3 beta udgaven, som indeholder Apache 2.3.14, MySQL 5.5.16 og
PHP 5.4 - (på Localhost) og det er lykkedes vældigt godt (da jeg først fik det lært).
Så har jeg downloadet PGV -pakken her via Slægt og Data Programmer (som er ver. 4.2.4) og installeret den, hvilket også gik fint (med afsluttende admin. navn og login) og forsiden lukker fint op.
Der skrives godtnok, at jeg skal sætte config.php-filen tilbage til Read Only, men det kan jeg ikke finde ud af. Når jeg åbner den, står der TRUE til slut i filen, og der er tilsyneladende intet med CHMOD instillinger i filen, - så mon ikke det er iorden med diverse indstillinger i denne nye udgave, (på nær altså Read Only problemet)
På forsiden står der også noget med cookies, men da jeg kører på localhost har det vist ikke nogen betydning.
Kan det være read-only i config.php der blokerer for at starte menuerne? - eller er der også noget med andre systemfilers indstilling.
Jeg har kigget grundigt på PGVwiki's configurations-site, medens jeg konfigurerede installationen,
selvom den ikke helt svarer til den nyeste PGV, så var jeg lidt mere sikker på, at jeg var på rett spor.
Jeg er vældig glad for din velvilje/erfaring til at prøve at løse mit problem.

Mvh.
Henrik :) 

Karsten Damén

Henrik

Du kommer nok til at vente, indtil en eller anden som har prøvet at afvikle PGV på en WAMP installation bider på krogen her :D

config.php skal ikke stilles til read only, så længe du er i gang med at sætte PGV op.   Og på en lokal installation kan du bare lade den stå, så du har fuld adgang.

Du skal så vidt jeg husker acceptere cookies i din browser, også selv om du kører på localhost!

Hvilken browser bruger du iøvrigt?  Jeg kan huske noget om, at Firefox så sent som i 2010 ikke uden lidt fiflen ville acceptere cookies fra localhost.

hilsen Karsten

Henrik Fabritius

Hej Karsten

Jeg kører på alm Internet explorer 8.

Jeg prøver at tillade cookie på localhost, men den siger at det er en ugyldig adresse.

Tror du det hjælper at installere hele historien på Xampp istedet for Wamp?

:)Henrik

Karsten Damén

hej Henrik

Ærgerligt at ingen andre går ind i tråden, men det skyldes måske, at vi kører videre på en tråd, som var startet med et andet formål.

Jeg tror du skal prøve en ny tråd med en overskrift, der gør det tydeligt, at du ønsker støtte til at lave en lokal installation af PGV på WAMP.  Du kan jo henvise beskrivelsen af problemet til det, der er skrevet i denne tråd.  Måske give det nogle indlæg fra andre, som har erfaring med WAMP server.

Mine egne erfaringer med WAMP er lig nul, og mine erfaringer med XAMPP er tre år gamle, så der er fare for, at jeg vil spilde både din og min tid ved at lege "supporter".

hilsen Karsten

Henrik Fabritius

Hej Karsten

Det er nok en god ide at starte en ny tråd.
Du skal have mange tak for din velvillige indstilling og hjælp.

Mvh
Henrik :)