Niels Schade fra Schieldgaard

Startet af Lotte Bjørn Aagesen, 18 Apr 2012 - 22:40

Forrige emne - Næste emne

Lotte Bjørn Aagesen

Hjørring amt, Dronninglund Sogn 1808-13 opsl 92.

Niels Schade af Schildgaard (læser jeg rigtigt?) vies til J. M. Bering af Dronninglund.

Denne 'Schieldgaard' har jeg forsøgt at finde. Er der nogen, der ved noget om den? Den eksisterer vel ikke mere.

Håber det bedste,

Lotte Aagesen

Inge Hedal

Hej
Nygårds sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=330826&sort=e

Nygård kalder den Skeldgård, nu hedder den nok Skelgård. Prøv at søge den på http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/dkfoerognu.htm. Husk at klikke på Stednavn, før du skriver gårdnavnet.
Mvh. Inge

Hans Chr. Baagøe

Hej

"Det levende Danmarkskort" har 4 gårde af det navn. Den ene ved vejen fra Dronninglund mod Agersted. De øvrige er nok for langt væk, med mindre Niels Schade hører til den slægt, der kommer fra Svendborg-området, for ligger der også en mellem Jordløse og Vester Hæsinge.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Lotte Bjørn Aagesen

Tusind tak for svarene.
Det var godt at få oplysning om Nygårds sedler.

Jeg kan ikke komme ind på 'det levende Danmarkskort'. Det lyder spændende.

Jeg går ud fra, at det må være den Skelgård i Dronninglund. Gad vide, om han ejede den. Han var befalingsmand og skovrider - ikke landmand.

mvh, Lotte

Hans Chr. Baagøe

Hej

Hvis du skal ind på 'det levende Danmarkskort', skal du have CD'en i din PC eller også have lavet en fuld installation af programmet inklusive kortene. Det var en CD, som Kort & Matrikelstyrelsen udgav omkring årsskiftet 2000/2001.

Det kan kun være den Skelgård i Dronninglund sogn, når du ser på en af de andre sedler i Nygaards kartotek. Der står navne og datoer på 5 børn. Han har nok haft en tjenestebolig, der var tilknyttet gården. Sådan var det med "min" Schade på Hessel og Mejlgård.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Lotte Bjørn Aagesen

Hej

Tak for oplysningerne. Hvordan får man så fat i den CD, hvis det stadig er muligt?

Nå, du har osse Schader blandt dine aner?

Jeg tror osse, det er den Skelgård i Dr.lund.
Gad vide hvad det var for en skov, han var skovrider i? Og befalingsmand - for hvad? Det lyder militært.
Var der nogen kaserner deroppe, mon?

VH, Lotte Aagesen