Hans Lund, sognefoged og lægdsmand i Barrit.

Startet af Poul Erik Pallesen, 18 Apr 2012 - 22:08

Forrige emne - Næste emne

Poul Erik Pallesen

Hans Nielsen Lund og Ane Rasmusdatter i Barrit Sogn er mine 4-tipoldeforældre. Den 7.08 2003 skriver Frede Binderup her i forum til Lasse Skov, at han, Frede Binderup, har nærmere  data om Hans Lund. Han henviser til en bog, "Slægten Lund af Stoubylund" af Erik Hauberg Lund. Bogen er udsolgt fra forlag. Jeg har googlet mig frem til indlægget, men kan ikke finde det ved søgning her i forum. Jeg håber nogen kan hjælpe. Min 4-tipoldemor Margrethe Elisabeth Hansdatter og 2 andre børn er født i Barrit sogn. De to ældste børn kan jeg ikke finde døbt i Barrit KB. M.v.h. Poul Erik Pallesen

Hanne Bjørn

Bogen må kunne lånes på et bibliotek. Her i horsens har de nok stadig et eksemplar ellers har Vejle bibliotek sikkert bogen. De står på side 100 i denne bog.

Hans Nielsen Lund  13 Nov 1751, Barrit,  20 Mar 1803, Barrit,  (~ 06 Dec 1776, Barrit, Anne Rasmusdatter * 1749,  30 Mar 1803, Barrit,  Husholderske på Barritskov, )
Fæstegårdsmand, sognefoged og lægdsmand. Boede på Enemærkegaarden.
Børn :
        I    Iver Hansen  20 Mar 1778, Barrit,
        II    Iver Hansen  27 Jun 1779, Barrit,
       III    Rasmus Hansen * 1781, Enemerkegaarden, Barrit,



Der er så for nogen få år siden lavet en ny udgave
Slægten Lund af Stoubylund 2

Udgivet 2002

1. udgave, 1. oplag

ISBN   87-987813-2-4

Eget forlag

Tryk: Grønager`s Grafisk Produktion, Roskilde

Printed in Denmark 2002

Hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

Poul Erik Pallesen

Rigtig mange tak for det Hanne Bjørn. Jeg har stirret mig blind på at finde Jens fra FT  1787 herunder under fødte i kirkebogen. Han er 9 år og skulle være født 1777 eller1778 ligesom dine 2 Ivere.
Tilbøjelig til at tro at der er skrevet galt ved folketællingen, enten med navnet Jens eller alderen 9 år.
Parret får en datter Anna Sophie i 1788. Jeg søger videre.

Tak for oplysningerne om bogen "Slægten Lund af Stoubylund". Går udfra, at den giver oplysninger om Hans Lunds aner? Ved fællesbegravelsen i 1803 opsl. 16 har præsten noteret hvad de dør af. "Spinkeren" eller noget derhen af. Hvad står der? Tak for hjælpen m.v.h. Poul Erik.


Samtlige personer i husstanden
Vejle, Bjerre, Barrit, Over Barrit, , 26 Familie, FT 1787, A1861
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Nielsen Lund   37    gift   mand   Gaardbeboer   
Ane Rasmusdatter   39    gift   hustru      
Jens   9    -   en søn      
Rasmus   7    -   en søn      
Magrethe Elisabeth   5    -   en datter      
Niels   2    -   en søn      
Niels Hansen   27    ugift   en karl   Nat. Sold.   
Birthe Mikkelsdater   23    ugift   en pige      
Inger Marie Mortensdatter   13    -   en pige      
Niels Jensen   15    -   en dreng      


Egon Hansen

Sprinken, eller noget lignende, var vidst nok det vi idag ville kalde "blodstyrtning", altså en fremskreden lungetuberkulose, patienten spytter meget blod i forbindelse  med hoste.
Mvh Egon

Poul Erik Pallesen

Tak til Egon.

Et andet bud på sprinken er plettyfus har jeg lige erfaret. Men blodstyrtning beskriver vel under alle omstændigheder tilstanden.

Problemet med Jens eller Iver menes opklaret. Et skifte efter parrets bortgang fastslår, at det var Iver. FT 1787 var altså ikke korrekt:

371. Hans Nielsen Lund og hustru Anne Rasmusdatter i Barrit Enemærke 25-4-1803, s. 689. B: Iver 24, Rasmus 22, Niels 17, Margrethe Elsebeth 20, Sophie 14. FM: [HALV]FARBROR: Frands Hansen, [Over] Vrigsted, MORBROR: Peder Rasmussen, Nebsager

Hilsen Poul Erik.

Ole Dorch

Du skrev: "FT 1787 var altså ikke korrekt"

I originalen på AO (Barrit 1787 opsl. 6) står der Iwer.
Misforståelsen opstår nok ved at den originale skrivers J og I er ens.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Poul Erik Pallesen

Du har nok ret Ole. Men jeg kan nu godt forstå at oversætteren af originalteksten har ment at der står Jens. Den ene af teksterne er i det mindste ukorrekt.  Korrekt? M.v.h. Poul Erik.

Ole Dorch


Du skrev: "Korrekt?"

Ft 1787 fra DDD er jo kun en sekundær kilde - dvs. en afskrift af den originale tekst - og der kan der selvfølgelig ind imellem opstå fejltolkninger/fejlskrivninger .

I primærkilden - eller rettere sagt i scanningen af den originale tekst står der altså ikke Jens - men Iwer. (Hvis du sammenligner med original-skriverens andre tekster og de "tegn" han bruger der, kan du bl.a se at navnet i kilden ikke ender med et s).

Så hvis du med det du skriver, mener at det er korrekt at han hedder Iwer i  (den originale) ft 1787 - så ja:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Poul Erik Pallesen

Jeg mener drengen hedder Iver og at en af teksterne derfor må være forkert.  Skiftet fra 1803 overbeviser mig og ikke originalteksten. Jeg er nok ikke trænet nok i skrifttydningen. Håber det kommer. Men på opfordring vil jeg forsøge igen. Jeg tror jo du har ret. Tak for indsatsen. M.v.h. Poul Erik.

Poul Erik Pallesen

Ok Ole. Du har ret. Kan slet ikke længere begribe at oversætteren har taget fejl. M.v.h. Poul Erik.

Hans Mikkelsen

Jeg har bogen som WORD fil, så hvis du ønsker nogle sider kan jeg sende dem til dig.

Hans Mikkelsen

Poul Erik Pallesen

Det lyder rigtig smukt. Men jeg er blevet hjulpet m.h.t til bogen allerede. Det har jeg klarhed over en af de nærmeste dag. Men tak for venligheden.

Heidi Larsen

Hej.

Jeg kan se at det er en gammel tråd, men jeg prøver lige alligevel.

Jeg leder efter samme personer og 'slægten Lund af Stoubylund'. Jeg kan ikke finde bogen, så jeg vil meget gerne have den som word-fil.

Står der noget i bogen, om deres ophav?

Mvh Heidi

Hans Mikkelsen

Jeg har sendt det ønskede.

Hans Mikkelsen

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Hans
Lånte bøgerne for nogle år siden (1. og 2. udgave), men jeg kunne også godt bruge en tekst-fil!

Til Heidi
Hans og Anna's datter Margrethe Elisabeth er min tip3, hvem af børnene er din ane?

Kender du til afskriften af Barrit kirkebøger https://www.slaegtogdata.dk/kilder/afskrevne-kilder/vejle-amt/kirkeboeger-mv-fra-vejle-amt
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Hans Mikkelsen

Det er en bror til Hans Nielsen Lund's far. Jeg sender dig en WORD fil med Lund bogen.

Venlig hilsen

Hans Mikkelsen

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Hans
Filerne er modtaget, mange tusind tak!
Det jeg søger, er oplysninger om Hans Nielsen Lunds børn (og efterkommere), især mangler jeg at finde Margrethe Elisabeths vielse imellem 1803 og 1810 med Jens Christian Nielsen, fra Give (tip3).
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Heidi Larsen

Mange tak, har modtaget den :)

Til Lindy:
Jeg stammer fra en uægte datter Anne Cathrine f. 1805 i Barrit af Rasmus Hansen (Lund) og Kirsten Jørgensdatter. Hun blev gift med Thomas Jørgensen og fik mindst 3 børn.

Mette Bundgaard

Spændende, jeg leder også efter aner i denne slægt og hvordan det hele hænger sammen.
Måske nogen kan hjælpe...
Har brug for noget på Jørgen Hansen Lund og Maren Pedersdatter (gift 1695 til 1742) det er hvad jeg har.

Mvh Mette

dmmorehous

Hello all,

Forgive me for writing in English; I am just beginning to learn Danish. My mother's family (Birkebak) emigrated to the United States from Vejle amt in 1874.

I am a descendant of this Hans Lund through his daughter, Margrethe Elsebeth Hansdatter (born about 1784), who married Jens Christian Nielsen.

I have heard about the book 'slægten Lund af Stoubylund', which I understand is about the descendants of Jørgen Hansen Lund (this Hans Lund's grandfather). I see here that a copy of the book is available in a Word file. I have been unable to find the book in the United States. Would anyone be willing to share the Word file with me?

Also, I see that FamilySearch has a profile for Jørgen Hansen Lund which indicates he was the son of a Hans Olufsen, but does not offer any sources to support this identification. See:

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LSS9-TZ2

Does anyone know if there is any evidence for this connection?

Thank you,

David Morehouse
Hopkins, Minnesota USA