Johan Frederich Ungers Snoldelev

Startet af Jette Frederiksen, 17 Apr 2012 - 15:31

Forrige emne - Næste emne

Jette Frederiksen

Jeg har fået stor og uvurderlig hjælp til at finde Johan Frederich Unger og Margrethe Jensdatters vigelse i Snoldelev 1775.
KB 1697-1776. Tune, Tune, Roskilde opslag 23 og 36 begge i højer side.


Johan og Margrethe havde (til min viden) tre børn: Johanne, Fridrich Hansen  og Anne Marie Johansdatter. Anne Marie, har jeg ingen problemer med, hun er min tiptip Oldemor.
KB 1759-1814 Syv, Ramsø, Roskilde opslag 23, barn nummer 3

Nu spekulere jeg lidt over hvorfor Johan Ungers søn får navnet Frederich Hansen,
KB 1759-1814 Syv, Ramsø, Roskilde, Opslag 20 i højre side , nummer 6.  Bør det ikke være Johansen? Barnet bliver kun 15 uger og blev begravet 2 januar 1778.

Et andet problem er, jeg kan ikke finde ud af  hvor Johan Unger kommer fra ... i en side på internettet http://bransholm.homepage.dk/Filer/Syv% 201 717-1836. xls
finder jeg over døde  i 1816 en mand ved navn Hans Johansen 88 år gl .. og hvor han står som far til  Johan Smed, så selvfølgelig tænker jeg:
mon det er min Johan Ungers far .. da Johans søn får navnet Hansen, men det er nok ikke sandsynligt, bare et ønske, da jeg har svært at finde Johans Aner.


Johanne, kan jeg slet ikke finde mere end i en FT - 1787 Roskilde, Sømme, Glim. Der er hun 11 år ,bor med sin mor og lillesøster Anne Marie, der står Margrethe Jensdatter som Enke. Der må Johan så være død før 1787, jeg har dog ikke fundet disse oplysninger.

Hvor finder jeg Johannes dåb og konfirmation ,de var ikke KB for Snoldelev eller Syv, hun bør være født 1775 eller 1776, fordi forældrene blev gift 1775. Er der nogen der har en idé eller kan hjælpe med at finde hende, er jeg taknemmelig.

Med venlig Hilsen Jette Frederiksen

Jette Frederiksen

Jeg har fundet en del af Johanne. Jeg fandt hendes bopœl 1834. Hun boede på Ledreborg Huse, hos svogeren Willum Hansen på Ledreborg død 1845. Jeg finder hende efterfølgende død i 1850 hos Hans Willumsen i Lejre , måske en nevø. Johanne var 73,5 år da hun døde. Hendes nøjagtige fødsel og hvor har jeg ikke fundet så jeg håber stadig på at få hjælp med det.

Johan Frederich Ungers liv og levende, har jeg meget svært ved at finde så om nogen møder ham på sin vej så husk mig  ;D

Tak og en god dag til jer alle.
MVH
Jette Frederiksen
Sverige

Judith Olsen

Hej Jette

Lidt har jeg fundet til dig:

Navn: Magrethe Johanne Ungers Køn: K Alder: 46 Civilstand: Gift
Erhverv: nyder Almisse
Kilde: FT-1801 Amt: Roskilde Herred: Voldborg Sogn: Allerslev Stednavn: Allislev Bye
Husstands-/familienr: 18de Familie Indtastningsnr: B6476 Løbenr.: 108
Kommentarer: "givt første gang, men Manden er rømt"

Død:
KB Allerslev, Roskilde Amt, 1814-1843, opslag 343 - almisselem, 74 år.
Her står ganske vist, at hun er død hos sin søn Willum Hansen, men mon ikke der skulle have stået "svigersøn".

Og se også KB Tune, Roskilde Amt, 1697-1776, opslag 139, højre side, nederst - her døbes smeden Ungers datter, Ellen, 23 post Trin. 1775.

Johanne har jeg ikke kunnet finde.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jette Frederiksen

Hej Judith.Tusind tak.

Margrethe Johanne Jensdatter havde jeg også fundet i FT 1801 men var lidt osikker på om det var samme kvinde da navnet Johanne pludsligt var med . I i en FT - 1787 Roskilde, Sømme, Glim står hun som enke..har hun sagt hun var enke i 1787, fordi det var flovt at manden var stukket af!? eller det er en helt anden person?

Margrethes død har jeg også fundet og Willum Hansen er hendes svigersøn som var gift med Anne Marie Johansdatter død : KB 1844-1873 Allerslev, Voldborg, Roskilde opslag 234.
"Ane Marie Johansen, enke efter vægter Villum Hansen paa Ledreborg, boende i Leire, 81 11/12 Aar gl. Blev fundet druknet i Vandløbet mellem Blæsenborg og Styrtedam"


Johanne Johansdatter må være den jeg har fundet død i KB :1844-1873 Allerslev, Voldborg, Roskilde opslag 228 (nummer 1)
og i en FT 1834 bor Johanne i Ledreborg, Lejre,Ledreborg Huse, hos svogeren Willum Hansen. Underholdt af grev Holstein paa Ledreborg.



Ellen var noget nyt, kan det være Johanne? Johanne skulle være født omkring 1775 .Eller er det to forskellige børn , så har han da haft travlt.  ::)


Med venlige hilsner Jette

Judith Olsen

Hej Jette

Jeg tror, at der i FT 1801 skulle have stået: Margrethe, Johan Ungers, men jeg har ikke tjekket den originale folketælling.

Det var helt almindeligt, at forladte koner kaldte sig enke - som Margrethe gør i FT 1787.

Jeg tror ikke, at Ellen er den samme som Johanne, for så ville hun vel være døbt Ellen Johanne ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jette Frederiksen

Hej Judith..

I den originale folketælling står der det samme , Margrethe Johanne Ungers , men jeg tror du har ret, det menes nok Margrethe , Johan Ungers .

Jeg må undersøge Ellen lidt nærmare..i FT 1787 står Margrethe bare med Johanne 11 år og Anne Marie 7 år..

Tak  :D