Hjælp til en lokalitet "Rampen"

Startet af Kirsten Brodersen Cox, 13 Apr 2012 - 21:01

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Brodersen Cox

Kender nogen Rampen? Navnet fremgår af en avisnotits hvor der står at P. Vissing allerede som 2-årig kom til Rampen, hvor han i en snes år kørte fragt. Der er tale om en person, som har boet i Stjær, Storring, Galten-området. Han er født i Stjær i 1878 og jeg kan finde ham i folketællingerne i Galten i 1906, 1911 og 1916 hvorefter familien flytter til Voldby. Jeg har aldrig før hørt navnet og kan heller ikke google noget. Kan nogen hjælpe?

Eli Lothardt Dahl

Hej Kirsten

kunne det være Ramten ved Ørum (Djurs Nørre)?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Bettina Bendix Andresen

Hej Kirsten,

hvilken avis?

Vh
Bettina

Bettina Bendix Andresen

Hej Kirsten,

hvis der er skrevet forkert i notitsen, så kunne det være Hampen mlm Nørre-Snede og Hjøllund.

Vh
Bettina

Gitte Johansen

#4
Før Harlev station passeredes så Gl. Stillingvej
(Lokalhistorisk Samling, Århus),
hvor der blev opsat advarselsblink, men først i 1936. Ved Harlev station var der kun nogle få bebyggelser, da banen blev åbnet, men det ændrede sig hurtigt. Stationen fungerede som brevsamlingssted og var normeret til en forstander, som frem til 1928 tillige var bane- mester. Allerede i 1904 kom der en bager og i de nærmest følgende år 2 købmandsforret- ninger , mejeri (1909 flyttet fra Labing Lande- vej), slagterbutik, foderstofforretning, afholds- restauration, brugsforening (1917), vandværk (1924) og desuden naturligvis private beboel- ser.
I Lillering var der indtil 1913 kun billetsalgs- sted (i folkemunde konestation), men da der var større trafik herfra end ventet - op til 10.000 rejsende årligt - og Hammelbanen indtil 1950 havde lejet et areal sydøst for byen til grusgravning, blev salgsstedet ophøjet til station, dog stadig med betjening af en ekspeditrice.
Fra Lillering skov transporteredes i nogle år sten til forarbejdning i Århus. Rampen, hvor- fra de læssedes på toget findes endnu på Arne Hegelunds mark (den tidligere banelin- je) mellem skoven og resterne af en frugtha- ve, som hørte til stationen.
Efter stationen skulle toget krydse ikke min dre end tre veje - først Lillering-Stjær (nu
Lægehuset Harlev
Bøgebakken), så Storringvej og endelig Silkeborgvej, før det fortsatte ind i Skovby sogn. Overskæringen ved Silkeborgvej gav anled- ning til flere ulykker, men den alvorligste havde dog ingen forbindelse med lande- vejstrafikken. Den skete i januar 1948, da toget blev afsporet, antagelig p.g.a. is og jord på skinnerne. Lokomotivet væltede ned af dæmningen, og to af de fire efterfølgende personvogne blev afsporet.
Bortset fra en flænge i lokomotivførerens ene hånd og knubs på enkelte passagerer skete der heldigvis ingen personskade, men der gik 6 døgn, før det 30 tons tunge lokomotiv blev "fisket op" igen.
(Arkiv, Ejnar Holm Christensen) Afsluttende skal berettes en tildragelse fra år 1900, som har tilknytning til Lillering. Som nævnt skulle banen have været klar 1. okto- ber dette år, og den entreprenør, der havde arbejdet på strækningen Hammel-Lillering, ville vise offentligheden, at han havde opfyldt sin kontrakt. Derfor arrangerede han dagen før en tur i åbne godsvogne fra Hammel til Lillering skov, hvor der blev budt på forfrisk- ninger inden hjemrejsen. Kildematerialet til foranstående beretning er "Hammelbanen" udgivet af forlaget Banebøger, 1996. Bogen er på 160 sider med mange illustrationer og kan lånes gen- nem biblioteket.
Anders Vestergaard Harlev-Framlev Lokalhistoriske Arkiv


Måske denne Rampen


www.harlevfr.dk/Paraply%2024.pdf
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Brodersen Cox

Jeg tror det er fra Århus Stiftstidende, men det er et gammelt udklip fra 1958. Det er hverken Ramten eller Hampen og navnet Rampen er nævnt 2 gange. Jeg tror det måske er en "lokal" betegnelse for en lokalitet ved Galten.

Knud Hansen

Hej Kirsten.
Prøv at søge på Rampen Mølle, det ligger syd for Hammel, og jeg mener, at hvis man kører mod syd i Svendstrup, kommer man til Rampen
venligst Knd 8600

Egon Sørensen

Hej!


Nygaards sedler Rampen mølle, så er det med at finde stedet.

Gitte det du beskriver er vist en rampe til pålæsning, eller tager jeg fejl.


Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

Jo, det er det, men han kører vel heller ikke fragt som to-årig.

Det kunne jo være, det var et sted, hvor de legede??

Han bliver jo boende i Stjær i en årrække.

Eller også misforstår jeg det bare.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Brodersen Cox

Nej Gitte, jeg tror ikke du misforstår noget, det er bare lidt kryptisk skrevet. Der står som jeg har skrevet, men jeg tror det skal læses som, at han kom til Rampen som 2-årige og voksede op der og blev boende der som voksen og kørte fragt indtil han med kone og børn flyttede til Voldby i 1920.

Nej, det er ikke Rampen ved Svenstrup, det er Rampes Mølle.

Og ja, Rampen ved Lillering er vist bare en læsserampe. jeg har lige kigget på et historisk kort og der er ikke noget, som hedder Rampen.

Jeg er meget glad for alle jeres input, bliv endelig ved

Gitte Johansen

#10
For at rode mig lidt ud af det vrøvl, jeg skrev, har jeg fundet Peder Sørensen Vissing konfirmeret i Århus, Galten, 1892-1926, opslag 157.

Der står så heller ikke noget om Rampen.


De er også i FT1890, Galten, opslag 10.

Og i ft1880, opslag 4.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Brodersen Cox

Tak for hjælpen. Jeg hælder til den tro at Rampen er et lokalt kaldenavn for en bestemt lokalitet. Jeg prøver at spørge i Galten ved lejlighed, mener de har et lokalhistorisk arkiv.
vh Kirsten Cox

Bettina Bendix Andresen

Hej Kirsten,

jeg har lige kikket på hans konfirmation:

AO KB Aarhus/Framlev/Galten 1892-1926, ops. 157

Der står at han opholder sig i Galten og forældrene på Galten Mark. Så Rampen kunne være noget en journalist (-elev?) har fået galt i halsen?

Vh
Bettina

Kirsten Brodersen Cox

tak for jeres input! Jeg mailede til Lokalhistorisk Arkiv i Galten i formiddag og har allerede modtaget følgende:
"Rampen" er navnet på en ejendom i Galten (matr. nr. 44h og 40f), der lå nord for Århus-Silkeborg Landevej på vejen op mod Galten Station (nu Søndergade 49, Galten).
I Århus Amt. topografisk Årbog 1949, IV,s. 285 står bl.a. følgende om ejendommen:
    "Michael Jensen overtog sin ejendom i 1918 efter Peter Wissing, der ejede den i mange år. "Rampen" er meget gammel. Ejendommen er opført i rødsten og tækket med strå. Arealet er på 2½ tdr. land mark og ½ td. land have."

vh Kirsten Cox

Gitte Johansen

Det var dejligt, at det blev opklaret.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bettina Bendix Andresen

Hej,

det var da godt de havde et svar til dig. Det var måske en smule for indforstået skrevet af journalisten på Stiften.

Vh
Bettina