Degne (Sjælland) og skoleholdere Præstø amt indtil 1830

Startet af Lars Find-Andersen, 16 Apr 2012 - 00:26

Forrige emne - Næste emne

Lars Find-Andersen

Jeg har et par bøger liggende med navne på personer.
Anders Petersen: Sjællands stifts degnehistorie - 1899.
Johs. C. Jessen: Præstø Amts skolehistorie indtil 1830.
Der er er hel del navne på degne og skoleholdere i disse bøger op til udgivelsesdata og i nogle tilfælde fra slutningen af 1500-tallet.
Så hvis nogen ønsker efterlysninger på degne og skoleholdere i disse stifter og sogne, slår jeg det gerne op.
Send evt. en mail. Der kan gå et par dage før svar indløber.

Lars

Søren Juul Mikkelsen

Hej Lars,

jeg er interesseret i Hans Holm ca.1731-1803, som var degn i Snostrup.

Mvh Søren

Tine Susanne Olsen

hejsa
jeg har en Johan Ernst Weismann, han dør i Dalby Fakse herred  Præstø amt  1802  kan du finde noget på ham.
har muligvis hans far  han hed Ernst Weismann han var væver of skoleholder.
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Lars Find-Andersen

Vedr.: ... jeg er interesseret i Hans Holm ca.1731-1803, som var degn i Snostrup.

Svar: Der er en Hans Rasmussen Holm, født 1730 - Student Roskilde 1757. Skoleholder i St. Rørbæk 1729. Beskikket degn 1771, men da degneboligen blev bortsolgt 12/1 1796 flyttede han tilbage til St. Rørbæk. Død 29/1 1803. begravet i kirken "med ceremoni." Det anføres han var skoleholder i 43 år, deraf tillige de 32 som degn. Gift 1 gang her 27/9 1761 med Ingeborg Larsdatter, begravet "med ceremoni" 30/4 1778. Gift 2. gang her (St. Rørbæk) 2/2 1780 med Kirstine Ambjørn, død i Hillerød 14/8 1804.
St. Rørbæk ligger i Snodstrup sogn.

Lars


Lars Find-Andersen

spørgsmål: ...jeg har en Johan Ernst Weismann, han dør i Dalby Fakse herred  Præstø amt  1802  kan du finde noget på ham.
har muligvis hans far  han hed Ernst Weismann han var væver of skoleholder.

Svar: Side 215 i Præstø Amts skolehistorie. Der står ikke meget - kun dette - Johan Weismann fh (??). Høsten, død 1802 af en langvarig sygdom. 59 år gammel. Han havde ikke undervist i skrivning og regning.
Skolen er Dalby kgl. skole - startet i 1724.
Ikke noget om far og bedstefar (måske skoleholder uden for Sjælland?)
Lars

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Søren Juul Mikkelsen

vedr: Hans Holm

mange tak for svaret, det er den helt rigtige Hans Holm, og det gav mig lidt ekstra data at arbejde med  :)

Mvh Søren

Alita Tind

Jeg søger oplysninger om Jens Braband-  eller Brabrand, navnet staves på flere måder!  - sognedegn og skoleholder i Gislinge (måske Wollerup?)

Han er født i 1755 og død i Røsnæs august 1827 - jeg ved at han var skoleholder i Gislinge i 1790, da han bliver viet til Mette Nielsdatter.

Hvis du kan finde yderligere oplysninger om Jens vil jeg blive meget glad  :)

Venlig hilsen

Alita Tind

Med venlig hilsen
Alita Tind

Simon Væth

Hej Lars

Jeg har to skoleholdere som du måske kan hjælpe mig med. Det drejer sig om:

Christian Høyer  - Født ca. 1734 ( Hvor og af hvem ved jeg ikke endnu )
Skoleholder i Holløse ( Sorø A. ) ca. 1762-1778
Han bliver i 1779 degn i Bindslev i Hjørring amt, frem til sin død i 1798.

Iver Johansen Dahl - Født 1745 i Karlby i Randers amt
Skoleholder i Fuglebjerg ( Sorø A. ) ca. 1788 - 1794
Han bliver i 1797 degn i Mørke-Hvilsager i Randers amt, frem til sin død i 1816

Håber dine bøger kan fremtrylle noget godt info :)

Venligst
Simon

Kenneth Knudsen

Hej Lars

Skulle der tilfældigvis stå noget om Jørgen Madsen, der både optrådte med tilnavnene Hoflund og Schioldan? Han var degn i Spjellerup sidst i 1600-årene.

På forhånd tak,
Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Lis B. Jensen

Hej

Jacob Christoffersen Bøgvad i Jungshoved, Præstø Amt - og Lauritz Jensen Juul i Øster Egesborg Sogn, Præstø Amt
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lars Find-Andersen

Skulle der tilfældigvis stå noget om Jørgen Madsen, der både optrådte med tilnavnene Hoflund og Schioldan? Han var degn i Spjellerup sidst i 1600-årene.

Sendt på mail: Spjellerup-Smerup sogne. Jørgen Madsen Schioldan født 1650. Student Næstved 1673. Koordineret 1688. Død i slutningen af 1711. Skifte 12/1 1712 (du må kunne se mere i skifteprotokollerne om dette).
Gift 1. gang i Jyderup 9/9 1690 med Anne Sophie Steendorph - begravet 7/1 1701 - datter af sognepræst i Stenmagle Damianus Steendorph. Gift 2. gang i Ejby 29/6 1702 med Elisabeth Sandbye, datter af sognepræst Axel Sandbye i Sandby-Vrangstrup.

Lars

Lars Find-Andersen

Jeg søger oplysninger om Jens Braband-  eller Brabrand, navnet staves på flere måder!  - sognedegn og skoleholder i Gislinge (måske Wollerup?)

Han er født i 1755 og død i Røsnæs august 1827 - jeg ved at han var skoleholder i Gislinge i 1790, da han bliver viet til Mette Nielsdatter.

Svar sendt på mail. Der er 2 Brabrand. Formentlig far og søn.


I Refsnæs sogn står Jens Brabrand født 1750 søn af degn i Asminderød, var først tjener/skoleholder i Gislinge 1790, i Vellerup 1796. koordineret 1805. Død 22/8 1827. Gift i Svinninge 27/10 1790 med Mette Nielsdatter død 25/7 1850.
Der er omtalt en anden Brabrand, formentlig hans far, - Hans Jacobsen Brabrand f. 1717, student Horsens 1736. Koordineret af "skolearkerne" 16/11 1744. Indsat nytårsdag 1745. (Asminderød-Grønholt sogne).
Lars

Kenneth Knudsen

Tak for opslaget, Lars!

Jeg ser i øvrigt nu, at Wikipedia faktisk har Sjællands Stifts Degnehistorie af Anders Petersen liggende: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=File%3ASj%C3%A6llands_Stifts_Degnehistorie%2C_et_Bidrag_til_de_svundne_Aarhundreders_Personal-_og_Kulturhistorie..pdf

Man kan både bladre i bogen online og downloade hele bogen som PDF.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Alita Tind

Tak Lars - oplysningerne giver anledning til fornyet gennemgang af Jens Brabrands aner!

Hilsen
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Lars Find-Andersen

Bravo Kenneth - tænk at den ligger på Wike..... osv. Det gør de andre stifter måske også!!

Søren Juul Mikkelsen

Der skal også lyde en tak til Kenneth herfra. Fantastisk hvad man kan finde online  :)

Mvh Søren

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Per Mathiesen

Jeg er intereseret i skoleholder Jens Christian Mathiesen 1743 til 1799 i Ringsbjerg skole Sædder sogn og
hans søn Mathias Mathiesen som efterfølger ham i 1799
Per Birkemose Mathiesen

Anne Elfengård

Jeg er interesseret i Birchedahl - uanset stavemåde.

mange hilsner
Anne,

Lars Find-Andersen

Sp. ... Jeg er interesseret i Birchedahl - uanset stavemåde.
Svar:
Der er en Lars Birchedal født i Herlufmagle 1. april 1737, søn af skomager Niels Larsen (født i Tybjerg sogn 1700 og begravet i Hammer 4/7 - 1781 - hustru Dorthe Jensdatter født 1712 begravet her?? = hammer herred?). Lars Birchedal student Frederiksborg 1761 Skoleholder i Skjelby 1769 - koordineret degn 1771, afstod embedet 1811 mod årlig pension på 200 Rd. Boede derefter i Hårlev, i Vigersted og til sidst i Nørrejernløse. Død 20/5-1830. Gift med Lovise Frederikke Parelius f. 1745  død 5/7 1802. Børn: En søn - Ludvig Harboe Birkedal (1772 - 1819) Godsinspektør på Nordfeld på Møn og far til valgmenighedspræst Vilhelm Birkedal (1809 - 1892) .
Flere slægter Parelius (hustruen) kendes fra området  - måske fader - Jens Schjelderup Parelius, født 1708, stud. Trondhjem 1731. Degn i Allerslev 1743 til 1762. Død i Holbæk 1785.
Pederstrup Skole - Skoleholder Peder Nielsen Birkedahl, ustuderet, efterfulgtes 1810 af sin søn Niels Petersen Birkedahl, der døde 1821 41 år gammel. Han assisterede i mange år sin gamle fader. Dannelsen fik han i 1812 i Kongsted. Ved visitatsen 1799 vidste børnene kun meget lidt. Bedst var boglæsning. Denne forhen gode skole er blevet til en af de slette. jeg (bispen) gjorde alvorlig erindring herom. Birkedahl kan meget vel undervise og katekiserer godt, men har måske tabl modet.
Visitats 1805. Vel fornøjet med oplæsning, nogle læser bibelhistorie og lærer salmer. 11 Skriver. Et par regner. Ære og lov den gode skoleholder. 1815 g.g.g.mg.mg. (hvad det så betyder lige her - disse karakterer - formentlig i forhold til et antal elever - men om det er regning eller noget andet fremgår ikke).

Lars


Lars Find-Andersen

Fouden Præstø amt er der lidt materiale om skoler (skoleholdere m.v.) i Sorø Amt - Alsted og Ringsted Herred. Altså 19 sogne.

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Lars

Står der noget om Gjødert Halling som skulle have været degn i Lyderslev på Stevns før 1750
Han var gift med Anne Margrethe Alter - som muligvis havde været gift med hans formand

Dem er jeg meget interesserede i

Forårshilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)

Lars Find-Andersen

Vedr. Står der noget om Gjødert Halling som skulle have været degn i Lyderslev på Stevns før 1750
Han var gift med Anne Margrethe Alter - som muligvis havde været gift med hans formand

Lyderslev-Frøslev Sogn.
Gødert Halling. f. 1672 Student Kbh. 1694 beskikket af Prins Carl på Vemmetofte i dec. 1721. Død 28/2 1750 (skriftebog). Gift med formda. (forgængerens mener jeg 90%) enke Anna Margrethe Alter, datter af præst ved Frelsers kirke. Hun dør 1767.
I skolehistorien står følgendeom Gjevnø degneskole:
Lyderslev og Gjevnø byer lå så tæt sammen, at de kunne synes som en by. Men degneboligen lå i Gjevnø, hvor degnen, srud. Gødert Halling, afgav et af sine værelser, 2x3 fag stort, til en skolestue der kunne rumme 30 børn. Der fastsættes en skoleløn på 6 Rd. plus et skovlæs brænde, og så begyndte Halling på skolen i 1741. Han var kaldet hertil af Prins Carl i 1721 og nu på støvets alder, så præsten tog selv katekisationerne med ungdommen, idet han om søndagen fra prædikestolen forklarede et stykke at Luthers katekismus, som repeteredes ved gudstjenestens slutning. Halling efterfulgtes 1750 af stud Johan Christian Find, som ægtede Gødert Hallings enke. Så måske er vi i familie!! - eller nok - vi har delvist fælles aner, hvis det passer. Det med Gøderts enke er nyt for mig.

Der er en Hans Hansen Halling, gartner, der efter bestået prøve som kirkesanger 1812 fik ansættelse på broby skole. der står mere, hvis du er interesseret.

Lars

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Lars

Tusind tak for nogle gode nye oplysninger

Elizabeth i Vermont

Jette Mejnertsen


Hej Lars.

Er der nævnt noget om en Niels fæster? Hvis jeg husker rigtigt, var han degn i et landsogn i nærheden af Skælskør.

mvh
Jette Mejnertsen
4340 Tølløse

Kristoffer Halling

Hej Lars Find-Andersen

I forlængelse til Brabrand degnene, har du så noget på Børge Svendsen Schoulund, degn i Asminderød og Grønholt? Og evt. en fader Svend NN?

mvh

Kristoffer

Lars Find-Andersen

sp. Er der nævnt noget om en Niels fæster? Hvis jeg husker rigtigt, var han degn i et landsogn i nærheden af Skælskør.

Der er nævnt en J. Jørgen Fæster. Beskikket degn i Nordrup-Farringløse (nu kaldet Nordrupøster + Farendløse)sogne, Ringsted Herred 1795. Forflyttet 1800 til Vollerslev-Gjørslev.
Jens Fæster, født 1697 af provst, Mag. Diderik Fæster i Sønderup. Jens Fæster stud Kbh. 1719. Skoleholder i Sønderrup, beskikket af Jomfru Diderica Elisabeth Grubbe til Gjerdrup 10/2 1731. Han dør 4/6 1747 (skiftebog). Gift 1730 med Formds. (forgængeren Christian Andersen Frost) datter Juliane Frost, død i Slagelse 17/10 1759. Eb søn, Didrik Chr. Fæster, født her i Boeslunde sogn 3/2 1732, død i Sorø 5/1 1811. han blev navigationsexaminator i Trondhjem og har udgiver flere matematiske skrifter. Han stiftede 2/6 1804 et legat, nu 6000 kr. (1899), hvoraf renter tilfalder degne og skoleholdere i Boeslunde sogn. (henvisning > Hjortz Lorentzen legater).

Notat underVollerslev-Gjørslev sogne (Bjæverskov herred) Jens Jørgensen Fæster født 1771, student Kbh. 1790, degn i Nordrup 1795 (= den først nævne efter forflyttelse) og 1800 i Vollerslev-Gjørslev. På grund af gæld pantsatte han 24/11 1801 sin tiende for 83 Rd. til sognefoged And. Petersen i Nordrup og efter dom af 15. oktober samme år, måtte han betale 185 Rd. til ritmester Freisleben i Ringsted. Han fik et lån på 400 Rd hos kromand Jacob Borrebye mod pant i alle sine ejendele deriblandt 4 heste og 2 køer. Obligationen aflyst 8/11 1810. Han dør 13/6 1812. Gift i Valløby 19/12 1796 med Frederikke Henriette Vilhelmine Schwensen f. 1778 - død i Kjæderup 25/4 1847. Søster til Spr. Biørnsens hustru Sophie Magdalene Schwensen (død 1/3 1831 63 år gl.)
En datter Lucie Jacobine Charlotte Fæster (død 9/8 1868) gift med lærer i Kjæderup Julius Theodor Hersom (f. 19/10 1795 død 6/11 1863).
I Præstø Amts skolehistorie er beskrevet samme Jens Jørgesen Fæster (side 270) - en mere uddybende kommentar. Jeg kan sende en kopi til dig, hvis du vil have det.

Lars     

Lars Find-Andersen

I forlængelse til Brabrand degnene, har du så noget på Børge Svendsen Schoulund, degn i Asminderød og Grønholt? Og evt. en fader Svend NN?

Der er nævnt en Jørgen Schoulund i Køge. Født 1730 - 1770 - død 11/3 1801. Gift 1. gang med Anne Schwartz f. 1740, begravet i kirken 13/3 1782.
Gift 2. gang 24/8 1785 med Hedevig Margrethe Willadsen - død 8/2 1816.
Jeg har ikke noget specifikt materiale om Frederiksborg Amt, Lynge-kronborg herred, Asmindrød og Grønholt sogne.
Lars

Jette Mejnertsen


Hej Lars.
Tak for din store hjælp. Jeg vil søge videre i familien, det er nemlig en Karen Fæster, jeg søger.
Hun kunne godt være en datter eller søster til ovennævnte.

mvh
Jette Mejnertsen