Så tæt på og så alligevel...

Startet af Anders M. Petersen, 14 Apr 2012 - 14:03

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Jeg har ganske få aner i min stamtavle, hvor jeg ikke har kunnet finde fødsel, ægteskab og død.

En af dem er Karen Jensen (født Mikkelsen). Hun blev født i Ugerløse 18. september 1840 og flyttede til København, hvor hun blev gift med værtshusholder Anders Jensen. Takket være folketællingerne og politiets registerblade (et gennembrud for mig!) kunne jeg spore hende rundt i København, indtil hun ved folketællingen 1925 er registeret på "klinikken" på Martinsvej 7 på Frederiksberg (opslag 8, linie 3) i en alder af 85 år. Hendes "hjemmeadresse" angives til Oehlenschlægersgade 32, København.

Klinikken på Martinsvej 7 var i 1925 både børneklinik og aldershjem, men fra omkring 1926-1927 afvikles aldershjemmet og klinikken bliver en ren børneklinik. Jeg har søgt i sognets (og nabosognenes) kirkebøger og det ser ikke ud til at Karen Jensen er død inden aldershjemmet blev afviklet. Hun er derfor med stor sandsynlighed blevet flyttet ud sammen med de andre ældre der ikke forsvandt ved "naturlig afgang". I folketællingen for 1930 står der kun nyfødte og deres mødre på Martinsvej 7.

Jeg har efterfølgende gennemlæst over 600 sider i kirkebøgerne for de omkringliggende sogne (både Martinsvej 7 og Oehlenschlægersgade 32) for perioden 1925-1935 i håbet om at finde spor efter hende, men uden resultat. Gennemsøgningen er hjulpet af at man kun skal kigge på døde over 85 år, men udsigten til at gennemgå alle Københavns sogne er nu lige overvældende nok!

Derfor vil jeg høre om der er nogen i forum der har en god idé til hvor de sidste ældre fra Matinsvej 7 kunne være blevet flyttet hen? Eller andre tips?

På forhånd tak!
Anders M.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Peter Kyhl

Det mest sikre er at finde hende i begravelsesprotokollerne på Stadsarkivet. Der står alle begravede, og det vil spare dig for en masse kirkebogs kiggeri. Der vil dødssognet stå.

Mvh. Peter Kyhl

Henrik Brandt

Hun kunne være flyttet til De Gamles By. Se kirkebøgerne Alm. Hospital/De Gamles By.

mvh Henrik

Anders M. Petersen

BINGO!

Alm. Hospital/De Gamles By 1927-1930, opslag 126, no. 231

I er bare for gode!

Takker :-)
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm