Hvorfor er det kun Valdemar, født i Viborg, der hedder Kabell som mellemnavn?

Startet af Hanne Rømer Poulsen, 13 Apr 2012 - 14:33

Forrige emne - Næste emne

Hanne Rømer Poulsen

Jeg slægtforsker for min svigerdatter, der har mellemnavnet Kabell. Hvordan finder jeg ud af hvorfra det stammer. Ifølge hendes mor (der er død), er familien i jylland, der kun hedder Kabell, en anden gren af familien.
Kabell dukker op med hendes oldefar, der hedder Valdemar Marinus Kabell Lundberg, der er født i Viborg 6 apr. 1882, men døbt i Hjørring 26.dec.1882-op.49. Der står kun født i Viborg. Jeg har ikke orket at gå hele Viborg amt igennem for at lede efter ham. Hvordan finder jeg ud af hvilket sogn? Hele familien er i FT 1890, C9670, Hjørring, Vennebjerg, Hjørring, Søndergade,, matr. 370(F4).
Valdemars far, Christian Johan Vilhelm Lundberg født 26. marts 1857, Århus, Skovby, op. 25, gift med Hansine Petrine Hansen, 1852 København. De får 8 børn, hvoraf de 2, Johanne og Johannes er fra Hansines første ægteskab, men ingen af de andre børn hedder noget med Kabell, heller ikke i navnene på faddere.
Christians far, Jacob Frederik Lundberg gift med Mariane Michelsen 1823, har jeg ikke kunne finde.
Så hvordan finder jeg ud af hvor "Kabell" stammer fra.
MVH Hanne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Sogn: Århus Domsogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Christian Johan Vilhelm  Lundberg    Opholdssted: Århus
Brud: Hansine Petrine  Hansen    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 3. Marts 1878
Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungkarl, Skræddersvend Christian Johan Vilhelm Lundberg, født i Skovby 26. Marts 1857, konf. 1871, Teglg. 36, 20 Aar
Brud: Enke efter 1. Ægteskab, Hansine Petrine Hansen født Hansen, født paa Fødselsstiftelsen i Kjbhvn. 22. Maj 1849, konf. i Ballerup 1863, Knudrisg. 26, 28 Aar
Forlovere: Arbmd. Chr. Hansen, Nygade 29 og Mursvend Anders Sørensen
Trolovelsesdag:
Vielsesdag: 3. Marts 1878
Arkiv: C 358-16    Folie: 395
Noter: Brudens 1. Mand, Sadelmager Frederik Hansen, døde i Aalborg 15-10-76
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Sogn: Århus Domsogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Christian Johan Vilhelm  Lundberg    Opholdssted: Århus
Brud: Ane Kirstine Marie  Michelsen    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: [Ingen vielse, 1877]
Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungkarl, Skræddersvend Christian Johan Vilhelm Lundberg, født i Skovby 26. Marts 1857, konf. 1871, Teglg. 36, 20 Aar
Brud: Pige Ane Kirstine Marie Michelsen, født i Øster-Vamdrup 30. Aug. 1857, konf. 1871, Hj. af Badstueg. og Klosterg. (hos Børstenb. Langvardt), 20 Aar
Forlovere: Børstenbinder P.H. Langvardt og Slagter M.F.M. Lundberg
Trolovelsesdag:
Vielsesdag:
Arkiv: C 358-16    Folie: 393
Noter: Forlovelsen hævet



Du skal også lige have det her. Den er meget sjov.


Begge fra www.folketimidten.dk
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Kjellerup

Jeg kan jo ikke vide, om det er forklaringen i dette tilfælde, men jeg har set nogle eksempler på, at man har anvendt navne fra ældre generationer.

En af mine aner antog f.eks. sin mormors pigenavn, selv om ingen af forældrene bar dette navn. En anden gav sin søn oldemoderens pigenavn. Hvis du kommer længere tilbage i anerækken, er det jo muligt, at navnet Kabell dukker op.

Venlig hilsen

Hanne Rømer Poulsen

Ja Kirsten det kan der være noget om, men alligevel undrer det mig, at det kun er Valdemar ud af 6 børn der får navnet Kabell. Har Hansine mon haft en affære, eller er det måske et plejebarn. Ja der er mange muligheder at gætte på.
Hanne

Gitte.
Tusind tak for hjælpen og alle de oplysninger jeg manglede,  Valdemars fødsel i Viborg havde jeg aldrig selv fundet.
Det var da pudsigt med brylluppet du fandt, der ikke fandt sted. Men med navnet Michelsen i 1857, er det mon så Christians far Jacobs kone, Mariane Michelsen 1823, hendes datter. Rent aldersmæssigt kan det jo godt passe. Så har Mariane måske fået hende før giftemålet med Jacob, ellers er hun jo søster til Christian.
Jeg har fået en masse gode oplysninger, men har stadig ikke fundet ud af navnet Kabell. Jeg må lede lidt videre. Men igen mange tak for hjælpen.
Hanne

Jens Bøgh

Jeg forsker også i denne slægt. Min svigerdatter er oldebarn af Valdemar Marius Kabell Lundberg.
Valdemars far, Christian Johan Vilhelm,   havde en yngre broder, født 02 april 1862 i Skovby S, Framlev H, Aarhus A.
Hans navn var Johannes Kabell Lundberg, Døbt 11 maj 1862.
Han findes også i FT-1880 for Skovby, som ugift lærling, 17 år gl.

Forældrene var Skræddermester Otto Frederik (Hagensen) Lundberg og Hustru (3) Mariane Mikkelsen i skovby. Ikke Jacob

Otto Frederik blev født i Aarhus Domsogn 20. juni 1805, som søn af Hagen Andersen Lundberg og Hustru Ytte Hansdatter.

Otto Frederik Lundberg boede i Ebeltoft og fik 30. marts 1835 borgerskab som Skræddermester i Aarhus. Han boede i 1940 Rosensgades vestre side.

Kantor og organist ved Domkirken Johannes Kabell født 1787 boede 1834- 1845 i gaden, Volden, Aarhus.

Man må antage at Skrædermesteren og Kantoren har kendt hinanden i den dengang Lille by Aarhus.

Deres fædre musketer Hagen Andersen Lundberg og tambour Christoffer Sørensen Kabell har formentlig også kendt hinanden.

Jeg formoder at Otto Frederik har ønsket at opkalde sin søn Johannes Domkirkens Kantor og at hans søn Christian Johan Vilhelm har opkalt sin søn Valdemar efter sin lillebror, som dengang var skomagerlærling i Århus.

Kilder: Kirkebøger og folketællinger samt  Nygårds Sedler og dette forum. Man kan google sig til mange oplysninger.

Håber ovenstående kan bringe dig videre.
Mvh. Jens Bøgh

niels pedersen


Hej

Har lidt mere til familien lundberg


Min morfar hed Niels Chr Haurum født i Skovby 19 Juni 1877
hans mor var Kirstine Marie Lundberg født 19 dec 1852 i Labingby
datter af Otto Fredrik Lundberg og Mariane Mikkelsen



Trolovet 5. søndag efter trefoldighed. Viet 27.7.1794.
Ungkarl Hagen Andersen Lundberg og pige Ytte Hansdatter.
Forlovere: tvende borgere i Århus Hans Nielsen og Vilhelm Jensen.


Hagen Andersen Lundberg. Død 1.8.1824 Århus Domsogn. 82 år. Tømmermand. Smedegyden. (C358-7, fol. 332 nr. 154).

Ythe Lundberg. Død 20.8.1844 Århus, Vor Frue sogn. 78 år. Enke. Døde i fattighuset. (C360A-5, fol. 341 nr. 24).

CHRISTIANE HAAGENSEN
Christening: 19 NOV 1794 Domsognet, Aarhus
Father: HAAGEN LUNDBERG
Mother: YTTE HANSDR2

ANDERS HAAGENSEN
Christening: 05 FEB 1797 Domsognet, Aarhus
Father: HAGEN ANDERSEN LUNDBERG
Mother: YTTE HANSDR

POUEL HAAGENSEN
Christening: 21 MAR 1798 Domsognet, Aarhus
Father: HAGEN LUNDBERG
Mother: YTTE HANSDR

MAGRETTE CHATRINE HAAGENSEN
Christening: 1802 Domsognet, Aarhus
Father: HAAGEN ANDERSEN LUNDBERG
Mother: YTTE HANSDR

CHRISTIAN HAAGENSEN
Christening: 1804 Domsognet, Aarhus
Father: HAAGEN ANDERSEN LUNDBERG
Mother: YTTE HANSDR

MIn tipoldefar:

OTTE FRIDERICH HAAGENSEN
Christening: 1806 Domsognet, Aarhus
Father: HAGEN ANDERSEN LUNDBERG
Mother: YTHE HENDRICHSDR

OLENA KIERSTINE HAAGENSEN
Christening: 28 JUL 1813 Domsognet, Aarhus
Father: HAGEN ANDERSEN LUNDBERG
Mother: YETTE HANSDR

Inge Nissen

Hej

jeg kan ikke hjælpe med hvorfor Kabell indgår i oldefaderens navn, men jeg kan give lidt om Lundberg-familien længere tilbage:

I Århus har vi noget der hedder Sejrs Sedler - mere end 120.000 - læs mere på www.aarhus.dk/stadsarkivet. Endnu kan man kun søge på emner, men da jeg har været med til at taste og læse korrektur kan jeg med lidt besvær søge i personregistret og kan se, at der i hvert fald er disse sedler vedr. skrædermester O. F. Lundberg:

Aarhus Stiftstidende 12 05 1835

O.F.Lundberg
Skrædermester

At jeg Undertegnede har etableret mig her i Byen som Skrædermester vil jeg ikke undlade at bekjendtgjøre for de Ærede som vil forunde mig deres Arbeide, lovende Enhver hurtig Expedition og reel Behandling.

O. F. Lundberg
Badstuegade Nummer 252
       
-----------------------------------


Aarhus Stiftstidende 25.07.1836

Efter at jeg under et Aars Ophold hos de første Mestere i Hovedstaden har søgt at vinde større Duelighed i Skræderprofessionen og isærdeleshed i Tilskjering, har jeg nu atter etableret mig her i Staden og anbefaler mig herved saavel til Dem, der forhen har ladet arbeide hos mig, som til enhver Anden

Aarhuus, den 11. Juli
1836

O. F. Lundberg
Skrædermester, boende i
Klostergade Nummer 807

--------------------------

der er sikkert flere sedler, måske også om andre i Lundberg-slægten og om Haagen og Haagensen. Vi er blevet lovet, at det fra en gang i december bliver muligt at søge på navne i databasen.

Venlig hilsen Inge