Dannebrogsmand

Startet af Sanne Andersen, 14 Feb 2012 - 09:55

Forrige emne - Næste emne

Sanne Andersen

Hej

Hvad er en dannebrogsmand? Det er en titel en af mine forfædre havde i midten af 1800-tallet.

Med venlig hilsen
Sanne Andersen


Sanne Andersen

Hej Egon

Ja, det burde jeg selvfølgelig have skrevet at jeg havde gjort.

Det virkede bare lidt forvirrende idet denne titel både kunne tildeles f.eks. sognefogeder men også blev tildelt krigsveteraner. Det kunne være at der var nogle som vidste hvad man typisk fik titlen for i midten af 1800-tallet.

Men, tak for dit svar.

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

Martin Henriksen

Generelt kan man vel sige, at det drejer
sig om personer, der har gjort det godt
i offentlig tjeneste.
F.eks. sognefogeder efter et bestemt antal
år.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Sanne Andersen

Hej Martin

Det har du nok ret i. Gad vide om man kan få yderligere oplysninger om disse personer og hvorfor netop de blev tildelt titlen. Er der nogen som har et bud?

Mvh Sanne

Else Skovbo Jensen

Hej
Modtagere af Dannebrogsordenen skulle skrive en levnedsbeskrivelse, men først fra 1904

Disse levnedsbeskrivelser ligger hos ordenskapitlet, Det gule palæ, postboks 2143, 1015 København K

Der findes en del levnedsbeskrivelser lagt på nettet.

mvh
Else

Lene Jørgensen

Hej Sanne

En Dannebrosmand er en person som har fået tildelt et sølvkors fx for en ædel dåd der har gavnet fædrelandet oftes var de soldater.

I treårskrigen, 1848-1850 og krigen i 1864 blev der uddelt ca. 2.200 sølvkors til tapre landsoldater.

Korset blev også givet til folk som var ansat fx. indenfor post- og befordringsvæsenet og DSB, underofficerer, skolelærere, folk fra redningsvæsnet, sognefogeder, sognerådsformænd osv.

Kvinder har først kunne modtage sølvkorset fra 1951, det blev dog allerede afskaffet i 1952.

Mvh
Lene Jørgensen

Sanne Andersen

Tak til Jer begge to.

Jeg må rode lidt med om han har været med i krigen.

Mvh Sanne

Sanne Andersen

En kæmpe stor tak til Jørgen Christiansen, som har været så venlig at sende mig en mail privat om hvordan man kan få oplysninger om Dannebrogsmænd.

Sanne

K. Thidemann

Hej Susanne

Du skriver ikke noget om hvem din ane er (navn og sogn)

http://ddd.dda.dk/dannebrog/soeg_dannebrog.html
mvh K.Thidemann 9000

Sanne Andersen

Hej K. Thidemann

Jeg har allerede søgt i den database og fandt ham ikke men nu har jeg, på opfordring fra Jørgen Christiansen, skrevet til Kongehuset og håber at få yderligere oplysninger.

Hans navn er Jens Truelsen og han er født i Præstø Amt, Damsholte Sogn, d. 16. maj 1817.

Mvh Sanne

K. Thidemann

#11
Hej Sanne

Ja, det er sikkert treårskrigen har har været med i. Fra 1848 - 1850

Præstø, Mønbo, Damsholte, Hjelms Bye, et Huus, 55, FT-1850, B9438
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Truelsen 33  Gift  Dannebrogsmand i Sognet
Ane Mag: Nielsdatter 33  Gift  hans Kone [Jens Truelsen] Phanefjord
Truels Nielsen 73  Enkemand  Aftægtsmand [Jens Truelsen og Ane Mag: Nielsdatter] i Sognet
mvh K.Thidemann 9000

Sanne Andersen

Hej med Jer

Jeg binder lige en sløjfe på denne tråd med følgende svar fra Ordenskapitlet:

Kære Sanne Andersen.
Så blev det endelig din tur. Jeg beklager, at det har taget så lang tid.

Jens Truelsen Hjelm blev udnævnt d. 9. September 1849 til Dannebrogsmand.

Men han var ikke så nem at finde. Det var den lille by Hjelm, der hjalp, idet han stod som du kan se af dokumentet under det navn. Han har været med i krigen i 1848 og her gjort sig fortjent til udmærkelsen. Men hvilken udmærkelse kan vi desværre ikke sige noget om. Det var ikke almindeligt, at en mening blev udnævnt til Dannebrogsmand. Vi har ikke yderligere dokumenter i Ordenskapitlet. Alle årstallene er beløb, han har modtaget efter ansøgning. Ordenen er tilbageleveret, som det fremgår øverst.

Med venlig hilsen
Asbjørn Thyssen Hansen arkivar

Ordenskapitlet
Det Gule Palæ
Amaliegade 18, DK-1256 København K
Tlf.: + 45 33 40 10 10 Dir.: + 45 33 40 24 94
E-mail: ath@kongehuset.dk Web: www.kongehuset.dk

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

[vedhæfting slettet af admin]