Svanholm pr. København. Hvilket sogn

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 09 Apr 2012 - 10:17

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Hej

Jeg vil lede efter en Marianne Bøgevad´s fødsel. Hun skulle være født Svanholm pr. Kbh.

Jeg har fundet følgende om Svanholm:
LOKALHISTORISK: Ejendommen, Svanholm, lå på den daværende Strandvej nr. 12, og var i en lang årrække et meget kendt traktørsted og desuden et større forlystelsesetablissement med tivoli. Der findes et skøde fra 1797, der siger, at det indtil 1819 var eget af vognmand Andreas Gad. Svanholms Tivoli havde skydebane, karrusel og lignende forlystelser. Der fandtes mange traktørsteder i Københavns nordlige omegn, og dette var et af de mere søgte.

Svanholm var nabo til Svanemøllen og inden opfyldningen til den nye Strandvej blev påbegyndt, strakte begges store haver sig helt ned til stranden. Den tidligere strandlinje lå omtrent hvor i dag vejen, Vesterled, ligger.

På Svanholmgrunden, Strandvejen 8-14, blev der i 1929-31 opført etageejendomme af byggematador og trælasthandler Harald Simonsen ved arkitekt Hans Dahlerup Berthelsen.


Hvilket sogn skal jeg lede i?
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Peter Kristiansen

Nu skriver du ikke hvornår Marianne Bøgevad er født - for det har nemlig have betydning for hvilket sogn du skal kigge i.

Idag ligger området i Sions sogn.
Sions sogn blev oprettet 1895, udskilt fra Skt. Jacobs sogn.
Skt. Jacobs sogn blev oprettet 1877, udskilt fra Skt. Johannes sogn.
Skt. Johannes sogn blev oprettet 1861, udskilt bl.a. fra Trinitatis sogn.
Trinitatis blev oprettet 1660 - og så er det vel ikke aktuelt at gå længere tilbage.
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Bøjesen Jensen

Hej Peter

Hun er født ca 1815, så det må jo være Trinitatis sogn, som jeg skal søge i.

Mange tak for hjælpen.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk