Christoffer og Maren Sørensen, Hun f. 7. april 1843 i Randbøl Vejle

Startet af Nadja Skovgaard Sørensen, 23 Nov 2010 - 23:09

Forrige emne - Næste emne

Nadja Skovgaard Sørensen

min tip tip oldemor hedder Maren Sørensen, født. 7 april 1843 i Randbøl Vejle.
min tip tip oldefar hedder Christoffer Sørensen . mere ved jeg ikke.

håber at nogle af jer kan hjælpe :)

mvh. Nadja Skovgaard
tak på forhånd

Karin Andersen

Hej Nadja.

Jeg kender ikke dem du søger efter, men når du kender fødselsoplysningerne på Maren Sørensen (Sørensdatter), så kan du jo slå hende op i kirkebogen.

http://www.sa.dk/ao/

et andet godt søgelink er:

http://www.familysearch.org/eng/search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true

...og så Nadja - så skal du gå tilbage til dit første indlæg tryk på rediger i øverste højre hjørne og rediger din overskrift. Alle her på forum søger tip - tip eller tip, tip, tip oldeforældre.... det bedste der kan ske for dig er at nogen der interesserer sig for Ranbøl eller de samme personer som du søger ser din forespørgsel og det gør de ikke hvis du ikke laver en ordentlig overskrift. Skriv f. eks. i overskriften:

Christoffer og Maren Sørensen (Hun f. 7 april 1843 i Randbøl Vejle).

og en god ide er det også at læse moderators indlæg. Det er nemt at finde. Brug tilbagepilen og kik efter det lyseblå indlæg.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Alice Oppenheim

#2
Hej Nadja,

Jeg tænker 3 ting:

1) Du har ikke læst Moderators indlæg, om hvordan man skriver et godt indlæg. Det kan man se alene på din overskrift.
2) Dette ligner en frem-lysning. Ikke en efter-lysning. Hvad er det, du vil vide om dine tip2forældre??? Du må formulere et spørsmål.
3) Du har næppe slået noget som helst op selv. I så fald ville du vide, at den pige, der er født 7. april i Randbøl, ikke er døbt MAREN. Du ville også kende hendes forældres navne.

Et minimum af egendeltagelse vil blive påskønnet af de, der skal hjælpe dig  :-X


Dette er den pige, der bliver født 7. april 1843:

Vejle, Tørrild, Randbøl, Almstok, en Gaard, 7, FT-1845, C0928
Chresten Thomsen 40  gift  gaardmand Nørup sogn
Ane Margrethe Jensdatter 39  gift  hans kone Bredsten sogn
Poulsine Sørensdatter 7  -  deres børn her i sognet
Niels Sørensen 5  -  deres børn her i sognet
Karen Sørensdatter 2  -  deres børn her i sognet
Niels Olesen 69  enkemand  aftægtsmand Grindsted sogn, Ribe amt
Karen Mathiasdatter 39  enke  indsidder og væver Lønborg sogn, Ringkøbing amt

KAREN SØRENSEN blev døbt 7. maj 1843. Samme dag som hendes far, SØREN NIELSEN blev begravet. Han dør kun 32 år gammel.
I januar 1844 gifter hendes mor sig igen. Det er hendes 3. ægteskab.


Tilføjet: Pigen, der er født 7. april 1843, er i FT-1855 13 år gammel og bor hjemme. Derefter kan hun følges i diverse af- og til-gangslister fra Randbøl til Egtved til Vorbasse og Verst Sogn. Hun gifter sig i 1862 i Verst (opslag 141) med HANS LAUGESEN  



MVH
Alice Oppenheim

Karin Andersen

Hej igen.

...og så glemte jeg jo lige linket til folketællingerne:

http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp?sit=2

Med venlig hilsen

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Nadja Skovgaard Sørensen

Karin Andersen, tak for hjælpe :)

Alice Opperheim.

1: jeg er ny her inden

2: jeg oprettede min profil lige inde, jeg skulle på arbejde, så jeg nået ikke helt.... lige at læse det, for jeg nået kun at se det var en "roman" jeg glemt at om det indlæg da  jeg var kommet hjem.

jeg har søgt på ddd.dda.dk kirkebøger og der kunne jeg ikke finde noget, måske er det fordi jeg LIGE er
så god til søgningen eller bare fordi jeg er dårlig til det og lære det med tiden.  + jeg er ordblind, så undskyld jeg ikke er verdens bedst til at formulere mig.

men tak fordi du hjalp. men hvad jeg ikke forstår er at hun hedder Maren og ikke Karen.
også noget andet når man søger på folk og det er en Sørensen, og en kvinde skal man så skrive Sørensdatter når man søger? men tak.

Hans Poulsen



Hej Nadja

"..når man søger på folk og det er en Sørensen, og en kvinde skal man så skrive Sørensdatter..".

Det er det, der hedder et godt spørgsmål, og så er det lige med at få formuleret et godt og gyldigt svar.

Generelt vil jeg sige, at hvis jeg på DDD søger en kvinde med patronymet/efternavnet Sørensen helt frem til ca. 1870, vil jeg først forsøge mig med Sørensen, og er der ikke det ønskede resultat med det samme, prøver jeg straks med Sørensdatter.

Jeg har lige på DDD eksperimenteret med et helt tilfældigt valgt sogn, der vistnok ligger et sted i Vendsyssel:

Aalborg amt
Kær herred
Hvorup sogn
og kun holdt mig til = ft. 1834

Sørensdatter giver 16 kvinder/piger med det patronym i ft. 1834

Sørensen giver 11 resultater, der fordeler sig på 10 mænd/drenge og én  kvinde/pige i ft. 1834

Sørensen med sorteringen udelukkende kvinder: Ingen i ft. 1834
Sørens%% med sorteringen udelukkende kvinder: Ingen i ft. 1834

Sørensen, både kvinder og mænd: 27 i alt, heraf 17 kvinder/piger og 10 mænd/drenge i ft. 1834

- og så er det vist her, at afdøde skuespiller Gotha Andersen ville have spurgt: "Hvad kan vi så lære af det?"

Mit svar må være: Prøv dig lidt frem hver gang og se, om du kan lirke en god oplysning ude af cyberspace.

=====

Går man fra DDD til FamilySearch har jeg på fornemmelsen, at man står sig bedst ved kun at søge på -sen-navnet og ikke -datter, men andre har muligvis andre fornemmelser.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karin Andersen

#6
Hej Nadja :).

Jeg skal se om jeg kan hjælpe dig.

Allerførst så skal du gøre dig selv nogle store tjenester :D.

Punkt 1. Du skal læse det lyseblå indlæg også selv om det er "en hel roman" - det er skrevet for at hjælpe "begyndere" som dig.

Punkt 2. Du skal lave din overskrift om i dit første indlæg til f. eks. Christoffer og Maren Sørensen (Hun f. 7. april 1843 i Randbøl Vejle).

Det skal du gøre både for din egen skyld, men også for dine hjælperes skyld. Slægtsforskere kender og interesserer sig for de SOGNE de har slægt i.

Punkt 3. Alice har ret i, at mange af os gerne vil hjælpe dig til at finde din slægt, men vi vil ikke lave din slægtsforskning for dig.

(Vi er mest interesseret i at arbejde med vores egen slægt - men vi vil gerne hjælpe dig igang - så du selv kan arbejde med din egen slægt).

Når du igen skal søge i folketællingerne bør du også læse vejledningen FØR du går igang.

En god idé er det også at lege lidt med skemaet.

Alice nævner at hun hedder Karen og ikke Maren.
http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp?sit=2

Udfyld med
Amt = Vejle
Herred = Tørrild
Sogn = Ranbøl

i navnefeltet skriver du %aren (% = alle bogstaver)

Prøv igen men skift % ud med M
Prøv igen men skift % ud med K

Sørensen/ Sørensdatter kan skrives som Søren% (det vil dække både -sen og -datter).

Tilbage til dem du leder efter:

Lad os undersøge slægten før dine tip - tip - oldeforældre, så vi kan finde ud af om vi leder efter en Karen eller en Maren. Om hun er født Sørensen eller om hun har giftet sig til navnet?

Du må have oplysninger om mindst et af og Christoffer Sørensen. Skriv oplysningerne her.
Barnets navn.
Fødested og dato + årstal.

Men start med at ændre din overskrift!

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen


(Til Hans P. Når du søger på familysearch er det helt ligegyldigt om du søger på  -sen eller -datter, det er en super søgemaskine de har og den kører på soundex - så den klarer også f.eks. en søgning på Soren)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Inger Toudal

#7
Hej Nadja

Nu fik du ændret emnelinjen/overskriften  :)

CitatNadja
jeg har søgt på ddd.dda.dk kirkebøger og der kunne jeg ikke finde noget

- Det er fordi der ikke er særlig mange kirkebøger der er blevet indtastet. Hvis du ikke finder en kirkebog på ddd.dda.dk, skal du søge på https://www.sa.dk/ao/. Tryk på ny bruger og opret en brugerprofil. På Arkivalieronline ligger der scannede eller affotograferede billeder af originale kirkebøger og folketællinger. Hvis du ikke umiddelbart kan finde ud af at slå op i kirkebøgerne, så læs Vejledninger (tryk på knappen i venstre side).

Når det gælder folketællinger, er der straks meget mere at hente i de indtastede folketællinger på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp, især i FT-1880 og de ældste folketællinger til og med FT-1850.

Her finder du en god introduktion til slægtsforskning:

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/igang/index.htm


CitatKarin
Du må have oplysninger om mindst et af og Christoffer Sørensen.

-  ???


Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Andersen

Hej Nadja :).

Godt at du fik lavet overskriften om.

UPS ::).
(Tak Inger)Der skulle selvfølgelig have stået:

Du må have oplysninger om mindst et af Maren og Christoffer Sørensens børn, nemlig din tip oldeforælder. Skriv oplysningerne her.
Barnets navn.
Fødested og dato + årstal.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Alice Oppenheim

#9
Jeg gentager lige, hvad jeg har skrevet tidligere:

Pigen, der er født 7. april 1843, er i FT-1855 13 år gammel og bor hjemme. Derefter kan hun følges i diverse af- og til-gangslister fra Randbøl til Egtved til Vorbasse og Verst Sogn. Hun gifter sig i 1862 i Verst med HANS LAUGESEN.

Hun dør i Verst Sogn i 1869. Hun hed KAREN. Var gift LAUGESEN.

Det er altså en anden end din tip2Oldemor, der er født 7. april 1843 i Randbøl. — Hvorfra havde du den oplysning?


MVH
Alice Oppenheim

Inger Toudal

#10
Hej Alice og Karin

Prøv at se denne tråd i det gamle forum

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,610644

hvor Nadja bl.a. skriver:

"Laura Martine Petersen ... blev født i 1875 d. 11 december kjerte/kjærte sogn.

... hun blev gift i 1898 d. 30 august ... i Ålborg vor frue.

hun blev gift med Søren Marius Sørensen, han er født d. 2 april 1874, Randbøl, vejle."

Så mon det ikke er denne familie, som jeg allerede havde kig på tidligere, men lod ligge, fordi hustruen ikke hedder Maren:

Vejle, Tørrild, Randbøl, Dalover By, et Huus, 4F2, FT-1880, C4395
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kristoffer Sørensen 35  Gift Huusfader, Fabriksarbeider  Borris Sogn, Veile Amt
Karen Sørensen 36  Gift Hans Hustru  Skjold Sogn, Vejle Amt

Elise Marie Sørensen 10  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Søren Marius Sørensen 5  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Jens Alfred Sørensen 3  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Udøbt Drengebarn under 1 Aar  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
------------------------------------------------------------------------------------------------


Hej Nadja

Det er altid en god idé at skrive hvor man har sine oplysninger fra. Ifølge ovennævnte folketælling er Karen født i Skjold/Skjolde sogn, Vejle Amt.

Mht. Kristoffer, så findes der ifølge http://www.krabsen.dk/stednavnebase/ ikke noget sogn eller sted, der hedder Borris i Vejle Amt. Sønder Borris sogn findes i Ringkøbing Amt, og Nørre Borris sogn i Viborg Amt. På Arkivalieronline kaldes begge disse sogne Borris.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Andersen

Hej på tråden :).

Jeg så godt dit indlæg Alice.

Desværre ved vi ikke hvad Nadjas tip- oldeforælder hed (altså Maren og Christoffers barn).

Der må jo være sket en fejl i Najas forskning. For at rette op på den var det godt at vi vidste lidt mere, ellers er det som at hjælpe i blinde.

Jeg har fundet en familie der har en Kristoffer og en - ganske vist Karen og ikke Maren. (Jeg har før set de to navne forvekslet).

Hvis Naja er rigtig - rigtig heldig så genkender hun nogle af navnene på børnene - men det er et skud i tågen. ::)

Vejle, Tørrild, Randbøl, Dalover By, et Huus, 4F2, FT-1880, C4395
Kristoffer Sørensen 35  Gift Huusfader, Fabriksarbeider  Borris Sogn, Veile Amt
Karen Sørensen 36  Gift Hans Hustru  Skjold Sogn, Vejle Amt (Kirkebog: Skjolde sogn 1839 - 1963. opsl. 60)
Elise Marie Sørensen 10  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Søren Marius Sørensen 5  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Jens Alfred Sørensen 3  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Udøbt Drengebarn under 1 Aar  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Inger Toudal

Hej Karin

Nej, det er ikke et skud i tågen - se mit ovenstående indlæg.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Andersen

Hej Inger :).

Altså -det må du undskylde, det havde jeg overset. Det kører ikke rigtigt for mig lige nu  :o

Vi vente og se hvad Naja siger.

Med venlig hilsen

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hans Poulsen



Det var først efter at have skrevet et længere indlæg i denne tråd, at det gik op for mig, at jeg havde overset en bemærkning, Nadja var kommet med, nemlig at hun er ordblind.

For mange appeller om at læse vejledninger, moderator-indlæg, gamle tråde etc. er nok ikke lige sagen i den konkrete situation, selvom jeg normalt henviser til den slags stof.

Én af mine mange nevøer er ordblind i svær grad - alligevel præsterede han at blive cand. med. fra Århus Universitet som 24-årig, men der lå en ufattelig hård kamp bag.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal

Hej Hans

Jeg henviser til en tråd, hvor Nadja selv har skrevet indlæg i går og i dag.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hans Poulsen



Hej Inger

Mine ord havde ikke adresse til nogen konkret slægstforsker i denne tråd - måske rettede jeg dem mest af alt til mig selv.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karin Andersen

#17
Hej igen.

Nu håber jeg at jeg har "fanget" det hele.

Jeg har kikket i den gamle tråd og kan se at personen Nadja interesserer sig for er Søren Marius Sørensen f. d. 2. april 1874 i Randbøl i Vejle A.

Vejle A., Tørrild H., Randbøl sogn. 1850-1878. Opsl. 38.
1874. Nr. 3. (Født) 1874 d. 2. april Søren Marius Sørensen, døbt i kirken d. 12. juli 1874. Indsidder og arbejdsmand Christoffer Sørensen og Karen Sørensen af Randbøldals fabrik.(30 Aar).
Faddere: Barnets moder, Pige Laustsine Karoline Sørensen Barnets moster og Barnets fader alle af Randbøldals Fabrik.

Søren Marius Sørensens mor Karen:
Vejle a., Bjerre H., Skjolde sogn. 1839 – 1863. Opsl. 60.
Ægte. D. 17.de feb. 1844. I kirken d. 28. april. Karen Sørensdatter. Husmand Søren Jensen og hustru Birthe Marie Didriksdatter af Skjold. Faddere: Gaardk. Bodil Marie Pedersd. Af Skjold. Pigen Marie Nielsd. Seieth (Sejet??) huusm. Laurs Peders. i do (Seieth) Julius....(mellemrum)...Skjold, Gaardm. Søren Stofers?? i do.
Alm. Lev. Reg. 325-10 (= opsl. 290)
(Henviser til født 61 – 4 og konfirmeret 153-60 = opsl. 137)

opsl. 137. Konfirmeret
1858. Nr. 6. Karen Sørensen. Huusmand Søren Jensen af Skjold og hustru Birthe Marie Didriksd.

Nu håber jeg at jeg har fået styr på den ene af dem?

Med venlig hilsen

Karin Andersen



Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Inger Toudal

#18

Søren Marius Sørensens mor er faktisk døbt Karen Sørensen (der er en krølle over s'et).

Henvisningen i Skjold kirkebog er til det almindelige Jevnf.-Register (jævnførelsesregister).

Nu tror jeg jeg ved, hvorfor Nadja skriver, at hendes tiptipoldemor hedder Maren Sørensen. Denne fejlagtige oplysning kunne stamme fra vielsesoptegnelsen for Søren Marius Sørensen 1898 (henvisning fundet i tråden i det gamle DIS-Forum):

- Ålborg Vor Frue 1892-1915, opslag 80, nr. 54.

Men Nadja - det er altså en fejl, og som du kan se af Søren Marius' fødselsoptegnelse hedder hans mor Karen. Og folketællingen 1880 fortæller os, at hun er født i Skjold sogn.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Andersen

#19
Hej igen :).

Et check af den originale FT (Opsl. 51 og 52) viser at indtaster har læst forkert Kristoffer er født i Barrit sogn (Vejle Amt)

Derfor:

Vejle, Tørrild, Randbøl, Dalover By, et Huus, 4F2, FT-1880, C4395
Kristoffer Sørensen 35  Gift Huusfader, Fabriksarbeider  Barrit Sogn, Veile Amt

Alderen er for Kristoffer korrekt indtastet til 35 og for Karen korrekt 36 år. Meeeeen  det kan jo tænkes at skriveren har byttet om på tallene. Folketællingen er foretaget d. 1. feb. og Karen fylder først 36 år d. 17. feb. så hun er altså kun 35 år da tællingen foregår.

Er der byttet om på tallene så det er Kristoffer der er 36 år så er der et bud på hvem Kristoffer kunne være:

Vejle, Bjerre, Barrit, Breeth mark, 42, et Huus, 88, FT-1850, D2027
Søren Jensen 44  Gift  Huuseier, lever af sin Jordlod, Huusfader Vinding Sogn, Skanderborg Amt
Else Marie Kristoffersdatter 34  Gift  hans Kone Skjold Sogn, Veile Amt
Maren Sørensdatter 12  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Ane Marie Sørensen 10  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Kristoffer Sørensen 7  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Mette Kirstine Sørensen 4  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Mariane Sørensen 1  Ugift  deres Børn Her i Sognet

Han findes i
Vejle A., Bjerre H., Barrit sogn. Opsl. 13.
1843. No. 19. d. 12te. Novbr. Christopher Sørensen. i kirke d. 26. Decbr. Huusmand Søren Jensen og Hustru Else Marie Christophersdatter paa Breth.
Faddere: huusmand Peder Pedersens hustru Ane Christophersdatter af Glud, huusmd. Erich Jensen ibid. Tjenestekarl Mikkel Christophersen af Schjerrildgaard. Ungkarl Jens Møller Martinsen?? af Breth, Mejersken Maren Nielsdatter paa Schjerrildgaard.
Alm. Lev. Reg. 350.

Jeg finder ikke umiddelbart andre med navnet Christopher/Kristoffer født i et passende tidsrum.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Inger Toudal

#20

Christoffers og Karens vielsesoptegnelse ville kunne give endelig svar på spørgsmålet om, hvor og hvornår de er født. Men hvor findes den?

Datteren Elise Marie er i hvert fald født i Horsens 10 august 1869, se hendes konfirmation:

Randbøl, Tørrild, Vejle 1879-1891, opslag 91, sept. 1883, nr. 1


Det er måske lidt ved siden af emnet, men har fundet at sønnen Søren Marius Sørensen flytter fra Aalborg til København i 1916:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1919154&limitstart=0


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal