Vesterbro i Aalborg, Staggemeier og FT 1870/1880

Startet af Stine S.-Christensen, 06 Apr 2012 - 13:58

Forrige emne - Næste emne

Stine S.-Christensen

Hej DIS-brugere

Og glædelig påske!

Jeg er ramlet ind i et problem i forbindelse med folketællingerne for Vesterbro i Aalborg hhv. 1870 og 1880.

I 1870 er det lykkedes mig at finde den familie, jeg søger (Staggemeier) på Vesterbro 62, men da jeg vil finde dem igen i 1880 FT'en, findes Vesterbro(gade) pludselig kun til og med nr. 54, og det samme gælder i 1890, hvor gaden atter hedder Vesterbro - hvilket i sig selv er lidt sært.

Da jeg meget gerne vil finde ud af, hvem der boede på matriklen i 1880 sammen med Staggemeier familien for at forhåbentlig opklare et lille familie-mysterium, nager det mig, at jeg ikke kan finde Vesterbro 62.

Er der nogen, der kan hjælpe mig og evt. forklare, hvordan jeg finder frem til flere oplysninger om Vesterbro 62 og Staggemeier'ne?

KH og på forhånd tak
Stine

Anne Mortensen

I 1870 er det lykkedes mig at finde den familie, jeg søger (Staggemeier) på Vesterbro 62,

Oplys hvor den kan se - listen og opslagsnr.

Så vi kan se hele navnet på den familie du søger.
-------------------------
Der er flere med det navn i FT 1880 når man søger %% stag%% på andre adresser.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stine S.-Christensen

Hey Anne

Og tak for dit svar. Jeg er lidt ny i det her (og grøn), så håber, det her er det rigtige, ellers må du lige sige til:

Altså, jeg har været vi arkivalieronline og fundet opslaget i FT 1870 under Ålborg Købstad, Gade: Ålborg 1, n.r 1-107. På opslag 177 finder man Vesterbro 62 og familien Staggemeier. Var det det, du mente?

Jeg er både interesseret i at finde ud af, hvor faderen i familien, Axel Valdemar Staggemeier, bor omkring 1880 (og hvem der arbejder i hans husstand, så jeg kan finde ud af, om der måske var en Bolette Emilie Birch ansat der), det er ham, der bor i nr. 62 ved folketællingen i 1870. Og så er jeg interesseret i at vide, hvad der sker med hans søn, Frederik Christian Valdemar Staggemeier (da det er ham, jeg mistænker for at spille hovedrollen i familiegåden sammen med førnævnte Bolette).

Hvor søger du med %% omkring, det var jeg ikke klar over, man kunne?

Kh, god påske og tak for hjælpen
Stine


Anne Mortensen

#3
Nu blev det lettere at søge da du har opgivet navnene.
Søgt med %% stag%% - se under Søgetips


http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Jernbanegade 17, mat.501e, Forhus, 2. Sal, 6, FT-1880, C4436
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Axel Valdemar Staggemeyer 49  Gift Husfader, Capitain i Hæren  Kjøbenhavn
Anna Elisabeth Staggemeyer 45  Gift hans Hustru  Flensborg
Peder Georg Staggemeyer 14  Ugift deres Barn  Aalborg
Anthon Emil Staggemeyer 9  Ugift deres Barn  Aalborg
Johanne Christine Christensen 25  Ugift Tyende  Hasseris, Aalborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------



aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Algade 727, nr. 31, Forhus, 1, FT-1880, C4436
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Balthazar Worm 42  Gift Husfader, Kjøbmand  Aalborg
Erasmine Hansine Marie Worm, født Amnitzbøll 35  Gift Husmoder  Uttrup By, Nørretranders
August Sophus Worm 10  Ugift Søn  Aalborg
Ulrikke Worm 9  Ugift Datter  Aalborg
Hans Balthazar Worm 7  Ugift Søn  Aalborg
Udøbt Pigebarn 1  Ugift Datter  Aalborg
Mariane Andrea Jacobsen 25  Ugift Tjenestepige  Aalborg
Andrea Kirstine Larsen 23  Ugift Tjenestepige  St. Hans Sogn, Hjørring
Ane Marie Jacobsen 28  Ugift Tjenestepige  Aistrup Sogn, Aalborg Amt
Harald Valdemar Luytkis 24  Ugift Handelscommis  Aalborg
Carl Hans August Bie 21  Ugift Handelscommis  Horsens Sogn, Aalborg Amt
Jens Christian Schibby 17  Ugift Handelselev  Hjørring
Frederik Chr.Valdemar Staggemeier 18  Ugift Handelselev  Aalborg
Jens Christian Hjorth 17  Ugift Handelselev  Aalborg
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stine S.-Christensen

TUSIND tak, som sagt - jeg er ret ny i det her, så al hjælp og gode råde modtages med kyshånd, som dit lige blev!

Håber du får en dejlig påske!  :)

Bedste hilsner
Stine

Stine S.-Christensen

Hov, lige et dumt spørgsmål mere - hvor finder man søgetips henne, har kigget både her og på DDD, kan ikke umiddelbart se noget sted, der skulle hedde "søgetips" på siderne?

KH
Stine

Anne Mortensen

http://www.ddd.dda.dk/soeg_person_selv.asp

se til højre - Søgetips.
---------------------

Søg Anthon's konf. i ca. 1885 og du får måske en ny adresse på familien.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stine S.-Christensen

Tusind tak - og tak for tippet!

Jeg fandt faktisk Antons konfirmation i Aalborg, Fleskum, Aalborg Budolfi (1865-1886), han bliver konfirmeret 10.oktober 1886 (opslag 142), men desværre står der ikke, hvor forældrene bor. Jeg tror i øvrigt, familien flytter kort efter (faderen er kaptajn i hæren, så der er en god chance for, han flytter rundt generelt), for jeg kan ikke finde dem i folketællingerne i Aalborg fra 1890 og frem. Til gengæld har jeg fundet sønnen i København i en FT 1885, takket være dit tip, så det styrker min teori.
Igen tak for hjælpen.

KH  :D
Stine