Ane Christensen Schmidt, Mammen

Startet af Jonas Schmidt, 03 Apr 2012 - 23:57

Forrige emne - Næste emne

Jonas Schmidt

Hej

I min søgning på at finde tilbage til mine rødder, så håber jeg at der er nogle der kan hjælpe mig her inde.
Jeg søger hjælp til at finde en fødsels,-konfirmations,-dødsdato på Ane Christensen Smidt (Schmidt), så jeg kan finde hendes forældre og komme vidre. Min slægt skulle stamme fra kartoffeltyskerne, men kan ikke rigtig bevise det endnu.
Hun fik en søn - Søren Kristensen Schmidt f. 02.10.1860 - Mammen KB 1847-1867 opsl. 24.
Håber i kan hjælpe :)

Hilsen Jonas Schmidt

Jonas Schmidt

PS: Jeg er hel ny her, så hvis mit emne ikke er til at forstå...så spørg endelig så kan jeg prøve at forbedre det.

Jens-Christian Emborg

#2
Hej Jonas

Ved Sørens fødsel er oplyst at moderen opholder sig i sognet 10 md. før fødslen, det er lige der hvor folketællingen i 1860 er foretaget.
Ser du i FT-1860 for Mammen sogn, opslag 3 i højer side, finder du Ane Christensen Smidt, 22 år, født i Ring sogn i Viborg Amt (er Sønder Rind sogn). Hun bor sammen med Ane Marie Nielsdatter på 38 år, det er hende som Søren er plejebarn hos i FT-1870.

Slår du op i kirkebogen for Sønder Rind sogn, Viborg Ant, KB 1827-1880, opslag 32, finder du Ane Christensen Schmidt født den 5. feb. 1839.

Her er Ane i FT-1845 med forældre og søskende:

Viborg, Middelsom, Sønder Rind, Rind, Et huus, 42, FT-1845, b8047
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Stephansen 50  Gift  Smed Bjerring sogn
Regine Jensdatter 49  Gift  Hans kone Veirum sogn
Johanne Elisebeth Christensen 27  Ugift  Deres børn Heri sognet
Peder Christensen 25  Ugift  Deres børn Heri sognet
Katrine Christensen 11  Ugift  Deres børn Heri sognet
Niels Christensen 9  Ugift  Deres børn Heri sognet
Ane Christensen 6  Ugift  Deres børn Heri sognet
Christine Christensen 3  Ugift  Deres børn Heri sognet
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Jeg kan tilføje at Ane Christensen Smidt, som sypige i Mammen, 25 år, bliver gift den 23. april 1864 i Mammen kirke med Laurs Jacobsen, 27 år. KB 1862-1867, opslag 12.

I FT-1880 bor ane igen i Mammen med mand og 3 børn:

Viborg, Middelsom, Mammen, Mammen, , 21, FT 1880, A8329
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Laursen 48  enke indsidder  her i sognet, Viborg Amt
Laurs Jacobsen 42  gift husfader og huseier  Mammen
Ane Christensen 40  gift husmoder  Rind
Christen Laursen 11  ugift Børn  Elsborg
Ane Marie Laursen 9  ugift Børn  Mammen
Laurids Anton Laursen 5  ugift Børn  Mammen



Ane er også i Mammen i FT-1890:

Viborg, Middelsom, Mammen, Mammen, , 30, FT 1890, A8324
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurits Jakobsen 53  gift Husfader Veimand Mammen
Ane Krestensen 51  gift Husmoder  Rind
Ane Marie Lauersen 19  ugift Pige sypige Mammen
Jakob Lauersen 8  ugift barn  Mammen



Ane er også i Mammen i FT-1901:

Viborg, Middelsom, Mammen, Mammen, , 5, FT1901, A8325
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurits Jacobsen 03-04-1837  gift arbejdsmand  Mammen
Anna Christine Smith 03-02-1839  gift husmoder  Rind



Ane Kristensen Schmidt dør i Mammen sogn den 28. feb. 1909, KB 1906-1915, opslag 61.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jonas Schmidt

Mange tak for hjælpen!

Men nu er jeg virkelig på herrens-mark, for troede at Schmidt stammede fra hende...men kan nu se at det gør det ikke. For hun hedder jo Christensen.
Men hun giver Schmidt vidre til Søren Christensen Schmidt hendes søn.
Kunne noget tyde på at hun blevet gift meget ung og manden er død eller blevet skilt?
Jeg har prøvet at at lede efter i giftemål om hun skulle være blevet gift, men klan ikke finde noget på det, er der evt. en der kan hjælpe mig lidt på sporet.

Jens-Christian Emborg

Hej Jonas

Jeg skrev tidligere:

Slår du op i kirkebogen for Sønder Rind sogn, Viborg Amt, KB 1827-1880, opslag 32, finder du Ane Christensen Schmidt født den 5. feb. 1839.

Hun er døbt Schmidt i fgl. kirkebogen ved hendes dåb. Prøv lige at slå hendes dåb op igen.

Ved hendes konfirmation i samme kirkebog, opslag 185, står hun som Ane Christensen Smidt.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jonas Schmidt

Hej Jens-Christian

Ups, det var vist mig der ikke havde kikket ordenlig efter. tak for din store hjælp! Undre mig nu bare stadig over hvorfor hendes forældre ikke hedder Christensen Schmidt. Men så skulle der jo gerne stå noget om at hun var plejebarn eller kan der være en anden forklaring på det.
Har snakket med min fars faster og hun siger at Schmidt stammer fra kartofffeltyskerne på heden, men hun kan selvfølge ikke huske hva han/de hed, så man kan gå den vej frem.

Jens-Christian Emborg

Hej Jonas

Hvis du er ude efter hvorfor Ane er døbt med navnet Schmidt, vil jeg mene at det blot er fordi hendes far er smed i byen.

Her har du hendes far som bysmed i FT-1834:

Viborg, Middelsom, Sønder Rind, Rind Bye, et Huus, 46, FT-1834, C5001
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Stefansen 39  Gift Bysmed, hvoraf han lever 
Regine JensDatter 38  Gift  hans Kone 
Johanne ChristensDatter 17  Ugift  Deres Børn 
Jørgen Christensen 15  Ugift  Deres Børn 
Dorthe Kirstine ChristensDatter 14  Ugift  Deres Børn 
Peder Christensen 13  Ugift  Deres Børn 
Jens Christensen 11  Ugift  Deres Børn 
Stefan Christensen 9  Ugift  Deres Børn 
Margrethe Christensen 6  Ugift  Deres Børn 
Ferdinant Christensen 2  Ugift  Deres Børn



Hvis du slår deres ældste barn's dåb op i kirkebogen:
- Johanne Elisabet Christensdatter, født 12. april 1818 i Sønder Rind sogn, opslag 20.
Her står at Christen Stephansen er Smed i Rinds Bye, men hun er ikke døbt med Schmidt-navnet.

Hvis du slår deres næste børn op i kirkebogen , ser du at de heller ikke er døbt Schmidt, men er børn af en smed:
- Jørgen Christensen, født 17. sep. 1819 i Sønder Rind sogn, opslag 23.
- Dorthea Kirstine Christensdatter, født 24. jan. 1821 i Sønder Rind sogn, opslag 28.
- Peder Christensen, født 24. dec. 1822 i Sønder Rind sogn, opslag 35.
- Jens Christensen, født 2. nov. 1824 i Sønder Rind sogn, opslag 38.
- Stefan Christensen, født 4. dec. 1825 i Sønder Rind sogn, opslag 40.
- Jenshansen Christensen, født 28. jan. 1827 i Sønder Rind sogn, opslag 5.
- Margretheelisabeth Christensdatter, født 29. juni 1828 i Sønder Rind sogn, opslag 8.

Fra 1829 bliver deres børn døbt med navnet Schmidt:
- Katrine Marie Schmidt, født 24. sep. 1829 i Sønder Rind sogn, opslag 10.
- Niels Christensen Schmidt, født 27. marts 1831 i Sønder Rind sogn, opslag 14, her står faren med efternavnet Schmidt.
- Ferdinant Selmer Christensen Schmidt, født 21. okt. 1832 i Sønder Rind sogn, opslag 18.
- Katrine Marie Christensen Schmidt, født 23. feb. 1834 i Sønder Rind sogn, opslag 21.
- Niels Christensen Schmidt, født 11. aug. 1835 i Sønder Rind sogn, opslag 25.
- Christine Christensen (Schmidt), født 23. april 1837 i Sønder Rind sogn, opslag 28. Her har der været skrevet Smidt på faren, men det er streget igen.
- Ane, som du kender
- Christine Christensen Schmidt, født 29. sep. 1842 i Sønder Rind sogn, opslag 40.


Christen Stephansen er født i Bjerring sogn og hjemmedøbt 15. feb. 1796, opslag 40 og dør 58 år gammel i Sønder Rind sogn den 22. nov. 1854, opslag 309. Bortset fra at der ved et af hans mange børns dåb står med efternavnet Schmidt, finder jeg ikke at han skulle hedde Schmidt, men han var smed.
Regina Jensdatter er født i Vejrum og døbt 25. søndag efter Trinitatis 1796, opslag 35, hun dør 84 år gammel i Sønder Rind sogn den 20. marts 1881, opslag 99. Jeg finder heller ikke at hun har noget Schmidt i sig.

Her der Ane's forældre som børn i FT-1801:

Viborg, Middelsom, Bjerring, Bierring Bye, , 22de, FT-1801, B5467
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Stephan Christensen 37  Gift Mand Huusmand med Jord og Væver 
Johanne Andersdatter 38  Gift Hans Kone   
Christen Stephansen 5  Ugift Deres Søn Holdes til lære 
Anders Stephansen 1  Ugift Deres Søn   
Maren Stehphansdatter 9  Ugift Deres Datter Holdes til lære 
Cathrine Marie Stephansdatter 7  Ugift Deres Datter Holdes til lære



Viborg, Sønderlyng, Vejrum, , , 27, FT-1801, B7043
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Pedersen 52  Gift Mand Husmand med jord og er skrædder 
Magrethe Jensdatter 49  Gift hans kone   
Niels Jensen 17  Ugift Søn af 2 ægteskab Skrædderdreng 
Niels Jensen 8  Ugift barn af 3 ægteskab   
Rejner Jensdatter 5  Ugift barn af 3 ægteskab


Jeg kan lige tilføje at Regina's forældre Jens Kieldmand og Margrethe Elisabeth Jensdatter er trolovet/gift i Vejrum sogn i 1789, opslag 4/9.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

At det først er børnene fra 1829 får efternavnet Schmidt skyldes sikkert at Kongeriget får en dåbsforordning i 1828.

Nedenstående er kopieret fra denne hjemmeside:
http://geneablog.kilokilokilo.dk/2006/dansk-navnelovgivning-gennem-tiderne/

Indtil videre havde myndighederne ladet kongerigets indbyggere være i fred, men i 1828 udsendte Frederik VI en dåbsforordning, hvor det bl.a. fremgik af § 18, at ethvert barn herefter skulle døbes "ei alene med fornavn, men og med det familie- eller stamnavn, som det i fremtiden bør bære." Det begrundes ikke, hvorfor det var vigtigt med familienavne, men mon ikke motiverne var de samme som i de slesvigske reskripter.

I § 18 pålægges det også præsterne at se til, at børnene ikke døbes "upassende navne." Efter sigende var denne bestemmelse foranlediget af en sag med en mand, der havde ønsket at hylde den danske akvavit ved at kalde sin datter Snapsiana ...

Dåbsforordningen af 1828 gav dog intet svar på, hvem der skulle bestemme, hvad børnene skulle hedde. Derfor fulgtes den op af et cirkulære, der foreskrev at såfremt familien ikke i forvejen havde et slægtsnavn, var det op til faderen at bestemme barnets efternavn. Fædrene fik oven i købet en række valgmuligheder, når de skulle vælge efternavne til poderne:
1.Faderens eget efternavn
2.Faderens fornavn efterfulgt af et -sen (patronym)
3.Et stednavn som familien havde tilknytning til.

I cirkulæret fremgik det også at alle søskende skulle bære det samme efternavn. For kvinderne betød dette i praksis et farvel til skikken med faderens fornavn efterfulgt af -datter.

Det var ikke problemfrit at indføre love, der gik imod århundreder gamle traditioner. Særligt i landsognene var holdningen den, at myndighederne med deres navneregler stak deres næse i noget, der ikke ragede dem. Det var spiseligt, at alle børn skulle have samme efternavn, og efter 1828 forsvinder de kvindelige patronymer lige så stille. Værre var det med de faste slægtsnavne og, at børnene dermed ofte ville få faderens efternavn, der jo egentligt var farfaderens patronym.

Mange steder valgte man at tolke cirkulæret sådan, at hver generation selv måtte bestemme deres slægtsnavn. Og dermed gik hele idéen med navneloven tabt.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jonas Schmidt

okay, kan for din forklaring! Kunne godt tyde på at smed er blevet til Schmidt. TAk for din hjælp!