Familien Maas fra Flensborg

Startet af Torben A. Sørensen, 01 Apr 2012 - 19:30

Forrige emne - Næste emne

Torben A. Sørensen

Jeg er i gang med at søge på min svigerdatters aner med tilknytning til Flensborg. Det drejer sig om familien Maas, som også har relationer til Kirkehørup, Als Sønder, Sønderborg Amt.

Hvilke muligheder har jeg for at find oplysninger på hendes aner i Flensborg / Tyskland, jeg har følgende oplysninger om familien:

Far. Snedker Carl Albert Maas. Begravet i Flensborg, 3.7.1933.
Mor. Johanna, gift Maas.

Deres børn:

1. Erna Johanna Maas. F. 1.7.1905 i Flensborg. Død 1974, Hørup, Sydals Kommune.
Gift i Hørup i 1923, med Jørgen Jørgensen f. 7.8.1901, Lambjerglund, Hørup, Als. Sønder, Sønderborg Amt.

2. Marie Maas. F. Flensborg.
Gift med Hans Henrik Zastrow, f. 7.8.1901. Hørup, Als. Sønder, Sønderborg Amt.

3. Dora Maas.

4. Barber Herman Maas. F. Flensborg. Havde barbersalon i Flensborg i mange år.
Gift med Marie

5. Albert Maas. F. Flensborg.
Gift med Maria f. Flensborg.
Børn: Albert Maas og Johanna Maas.

6. Frederik Maas.
Gift med Marie.
Datter Ulla Maas gift med læge Manfred i Kiel

7. Karl Maas. F. Østtyskland.
Gift med Alma.

Venlig hilsen
Torben A. Sørensen

Vivi Winther

Hej Torben, kender du denne side

http://www.alsnissen.dk/default.asp?side=1

håber der hjælp at hente der  :)


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Inger Buchard

Du kan hente hjælp på Stadtarchiv Flensburg
http://www.stadtarchiv-flensburg.findbuch.net/php/main.php?ar_id=3663,
der har de civile fødsels-, vielses- og dødsregistreringer fra 1874 og frem

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Torben A. Sørensen

Tak for Jeres svar og gode råd, jeg vil starte søgningen både herhjemme på Als og lige over grænsen.

Jeg havde regnet med at der var en af vores slægts-kollegaer der havde Tyskland som speciale og hurtig fandt nogel data, jeg kunne starte eller forfølge med det samme.

På samme måde som når vi søger på Svenske aner, hvor der er der en kollega der har abonnement eller en del materiale / CDer på Sverige, men et sådan system findes måske ikke i Tyskland...?

Hilsen
Torben
Sønderborg

Cay-Erik Geipel

Flensborgs byarkiv har følgende dokumenter:
Fødsler ældre 110 år (dvs. 1912 og før)
vielser ældre 80 år  ( 1932 og før)
begravelser ældre 30 år (1982 og før)
Hvert år afhændes den nye af Stadesamt frigivne årgang til Stadtarchiv, fks i år 1912/1932/1982.

Alt hvad der er yngre kan man få hos: Standesamt Flensburg,Rathausplatz 1, D-24931 Flensburg
dog kun hvis man er direkte efterkommer af personen.

Carl Albert Maas`dødsattest kan fås på Stadtarchiv Flensburg, adressen som foroven. Den giver oplysninger om forældrene og hustru. I forbindelse med adressebøger kan man finde ud af hvornår hustruen er død og hendes data - hvis hun er død i Flensborg. Det vil være første skridt at rekvirere dem og derefter kan man prøve at finde anerne.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

matthias lassen

Hi Torben,

1933 er ikke dödt en Carl Albert Maas i Flensborgs byarkivs dödesregister,
men kun en Georg Friedrich Maaß/Tischlergeselle, + 28.6.1933 (Eintrag 1933/Nr.507).

I was there last week and looked it up, but perhaps there is more to find there, for example in the many adress-books (nearly every year at least till second world war), they have there.


med venlig hilsen
matthias

Torben A. Sørensen

Tak Mathias for dit svar og dit besøg på Byarkivet. Så er de eneste brugbare data nu på:

Erna Johanna Maas, f. 1.7.1905 i Flensborg.

Jeg vil se om jeg ikke kan aflægge et besøg i Flensborg snarest. Skulle du ved anden lejlighed komme før mig, vil det glæde mig hvis du kunne se om der var bedre held denne gang og du kunne finde Erna i arkivet?

Hilsen
Torben

Cay-Erik Geipel

I vil ikke kunne finde Ernas fødsel 1905 på byarkivet. Der ligger (se mit 1. svar) fødselsattester til og med 1901.
Hivs du er i direkte linie til Erna kan du få fødselsattesten hos Standesamt Flensburg, samme adresse som byarkivet.

Hilsen
Cay-Erik
(medarbejder ved byarkivet)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Torben A. Sørensen

Hej Cay-Erik!

Tak for oplysningerne, fra manden på stedet.....

Jeg har ikke prøvet det med arkivbesøg endnu. Møder man bare op i åbningstiden eller skal jeg skrive først?

Skal der noget legimation med, så man kan se slægtsforholdet?


Det er ikke  mig der er i lige slægt med familien Maas, det er min svigerdatter, så hun skal vel med eller kan det klares med en fuldmagt?

Koster det noget?


Venlig hilsen

Torben A. Sørensen
Sønderborg

Inger G. Rasmussen

Hej.
Jeg vil bare gøre opmærksom på, at Maas er et meget almindeligt navn. Jeg forsker selv i navnet, men i Stormarn.
Hilsen
Inger Rasmussen

Cay-Erik Geipel

Hej Torben

så først nu dit spørgsmål.
Du kan bare møde op på arkivet onsdag-fredag kl 08:00-12:30. Det er gratis og du skal ikke legitimere dig udover at skrive dit navn i listen over besøgende. Du vil sagtens kunne finde noget om familien Maas, der er adressebøger, kirkebøger, civile personregistreringer (for de tider jeg allerede nævnte) og meget andet.
Hvis du siger besked hvornår du kommer, kunne jeg muligvis komme og hjælpe dig. Jeg er derinde hver mandag.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de