slagterfamilien Breuninger, København og Sydslesvig?

Startet af Brian Horst Sørensen, 29 Mar 2012 - 21:13

Forrige emne - Næste emne

Brian Horst Sørensen

Kender nogen noget til disse to mænd?

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 11, 36, FT-1801, A5030
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Friderich Breininger 38  Gift Huusbond Svineslagter 
Karen Sørensen 32  Gift hans Kone   
Michael Breininger 6  Ugift deres Søn   
Friderich [Breininger] 3  Ugift deres Søn   
Andreas [Breininger] 2  Ugift deres Søn   
Cathrine Breininger 4  Ugift deres Datter   
Philip Waldholt 25  Ugift Tienestefolk Slagtersv. 
Søren Hansen 19  Ugift Tienestefolk Læredreng 
Elisabeth Schals 16  Ugift Tienestefolk Tjenestepige 
Hedevig Pedersen 25  Ugift Tienestefolk Tjenestepige

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 110, 639, FT-1801, A5030
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Breininger 29  Gift Huusbond Slagtermester 
Anne Dorthea Schneider 25  Gift hans Kone   
Johan Mathias [Breininger] 1  Ugift deres Søn   
Anne Margrethe Olsdatter 15  Ugift Tjenestepige

Jeg antager, at de er brødre, og at oplysninger om hvilken som helst af de to vil kunne føre mig på sporet af den anden.
Min personlige interesse ligger i at få flest mulige oplysninger om den øverste familie, idet Johann Friderich Breuninger og Karen Sørensdattter er mine 4xtip-oldeforældre gennem deres søn Johann Friderich (i FT-1801 kaldet Friderich).
Johann Andreas Breuningers (i FT-1801 blot kaldet Johan Breininger) alder og håndtering stemmer godt med at han kunne være Johann Friderichs bror. En tredje bror, hvis alder falder imellem de to andres, findes måske hér:


Sydslesvig, , Kappeln Flække, Mühlenstraße, 22, 226, FT-1803, C0216
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johann Lorenz Breuninger 36  Verheir. Hausvater Schlachter 
Sophia Magdalena Freudenreich 22  Verheir. dessen Frau   
Johann Hinrich Breuninger 2  Unverheir. ihre Kinder   
Peter Christian Breuninger 1  Unverheir. ihre Kinder   
August Freudenreich 18  Unverheir. Lehrbursche lernt die Schlachter-Profession 
Magdalena Schramm 17  Unverheir. Dienstmagd

Hvis nogen kender noget til familien vil jeg blive meget glad for enhver oplysning der kan gives.
Forslag til hvordan jeg kan komme videre i eftersøgningen modtages også meget gerne...

På forhånd tak!

vh Brian Horst Sørensen

Inger Buchard

Du kan se kirkebøgerne for Kappeln på nærmeste statslige arkiv.
Navnet Breininger/Breuninger peger dog længere mod syd -prøv selv en Metasuche på www.genealogienetz.de

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Brian Horst Sørensen

Hej Inger

Tak for forslagene.
Jeg må prøve landsarkivet ved lejlighed.

Metasuche gier mig ikke noget. Måske søger jeg forkert!?

Hvordan ved du at navnet Breinnger/Breuninger peger længere mod syd end Slesvig?

vh Brian

Thestrup-Bjørn

Hej Brian!

Ang. Johan Breininger 29  Gift Huusbond Slagtermester (FT1801)

Da han er slagtermester i København, skulle han løse borgerskab.

Prøv borgerskabsprotokollen
- der vil meget ofte være anført præcis, hvor ansøgeren er født (måske endda også fødselsdatoen).


Det kræver blot, at du tager en tur på Rigsarkivet (eller måske på Københavns Stadsarkiv).
Af og til bliver man jo nødt til at rejse sig fra pc'en for at finde guldkornene.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Brian Horst Sørensen

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 03 Apr 2012 - 17:00
Af og til bliver man jo nødt til at rejse sig fra pc'en for at finde guldkornene.

Det har du da ret i.  :D

Tak for tippet!

vh Brian

Brian Horst Sørensen

http://www.slagterlauget.dk/historie%20side%202.htm findes følgende:

"I 1771 begyndte politiet at registrere antallet af slagtermestre, svende og lærlinge i København, et tal som i de efterfølgende 70‑75 år svingede meget. Fra 26 til 90 mestre og fra 41 til 123 svende."

Er der nogen der ved hvor sådan en liste findes? På Rigsarkivet? Hvad kan den hedde?

vh Brian


Thestrup-Bjørn

Så vidt jeg husker er de københavnske laugsbøger på Københavns Stadsarkiv (på Københavns Rådhus).

Derinde har de sandsynligvis også borgerskabsprotokollerne
- desuden skattelister, begravelsesprotokoller og utrolig meget andet, du garanteret kan have god brug for i din søgen.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lisa Kisling-Møller

Hej.

Har først set din forespørgsel nu og du har måske allerede fundet de oplysninger du mangler - men her er lidt.
Slagtermester Johan Andreas Breuninger blev viet til Anna Dorthea Schneider i Skt. Petri kirke i Kbh. den 8. juni 1798.  Slagtermester Johan Friedrich Breuninger var forlover - han er også fadder ved børn af Johan Andreas.
Johan Andreas blev begravet fra Skt. Petri kirke 10. sep. 1807. (Min 2xtip er Anna Dorthea Schneiders søster).

Slagtermester Johan Fridrich Breuninger blev viet til Caren Sørens Datter 5. dec. 1800 i Skt Petri kirke i Kbh. (1795-1814 ops 42)

Med venlig hilsen
Lisa


Brian Horst Sørensen

#8
Hej Lisa.

Tak for dit svar.

Det tidligste spor jeg har af brødrene Brüninger (kært barn har mange navne) er Johann Fridrichs vielse til Catharina Peters tochter i maj 1793  (AO Skt Petri 1767-1795 opslag 223). Derefter får de 4 børn (de, der er med i FT-1801) inden Catharina dør i juli år 1800 - og Johann Fridrich, som du skriver, gifter sig med Caren Sørens tochter i december år 1800. Deres sidste barn, Johann Friderich, som fødes i april 1809 (en måned inden hans far slachtermeister Johann Fridrich Breuninger dør i maj 1809) og døbes i juni 1809, er min 3xtip-oldefar.

Jeg må som nævnt tidligere i tråden til Rigsarkivet (og Københavns Stadsarkiv - TAK for dén Thestrup-Bjørn :)) for at komme længere tilbage i tiden med den slægtsgren.

vh Brian