Udlagt fader 1841 Åbenrå: Fr. Ferdinand Henningsen

Startet af Inger G. Rasmussen, 28 Mar 2012 - 10:36

Forrige emne - Næste emne

Inger G. Rasmussen

I KB Åbenrå 1831-1864 opslag 131 er Friedrich Ferdinand Henningsen, Tabakspinnergeselle, aus (ulæseligt), udlagt fader til Lorenz Friedrich Henningsen, uægte søn af Johanna Christine Holm.
I FT 1845 bor mor og barn hos hendes forældre, og der er ingen spor af Fr. F. Henningsen hverken nord eller syd for den nyværende grænse. Johanna Holm gifter sig 1852 med en anden mand. Sønnen udvandrer til New York og bliver gift 1871 og 1878 amerikansk statsborger.
Hans udvandring har jeg ikke fundet. Er der nogen, der kan finde den?
Er der nogen, der har en ide om, hvor Fr. Ferdinand Henningsen kan søges ?
Med venlig hilsen
Inger

Svend Jacobsen

Hej Inger.

Uden at være 100% sikker, mener jeg, der står "aus Assens" ved Lorenz Friedrich Henningsen, så måske kan det bruges. Har du undersøgt, om han senere bliver gift i Aabenraa ? - gør han det, vil hans forældre stå i kirkebogen. På Landsarkivet i Aabenraa er der et maskinskrevet register til kirkebøgerne - hvis du har lidt tålmodighed, kan jeg slå ham op for dig, når jeg kommer derned i næste måned.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg.

Inger G. Rasmussen

Hej.
Tak for dit svar.
Jeg har i mellemtiden undersøgt, om Fr. Ferd. Henningsen skulle være født i Assens. Jeg søgte på familysearch med batch nr. og fandt ham ikke, men i mine ører er hans navn hjemmehørende i hertugdømmerne. Derfor tager jeg med glæde i mod dit tilbud. Jeg kender LA Å med de overskuelige registre, men der er så langt for mig.
Hvis du kunne nå at se efter, om der døbes et barn, Peter Henningsen, i Åbenrå købstad, som det ugifte par Lorenz Fr. Henningsen og Anna Østerby er forældre til. Parret bliver gift sept. 1871 i N.Y., og i census 1880 N.Y. har de en søn Peter på 11 år.
Jeg kommer i hvert fald til LA Å senere på året, så jeg vil gerne slå noget op for dig til gengæld.
Venlig hilsen
Inger (Stubbekøbing)

Hans Segalt Hansen

Der står desværre ingen af de nævnte navne i navneregisteret. Jeg tror nu også, at der i din tekst står Agtrup, som ligger syd for den nuværende grænse.

Hilsen Hans

Inger G. Rasmussen

Hej.
Jeg skulle lige orientere mig, hvor Agtrup ligger. Og det gør det altså i Nordfriesland.
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Inger