Er min Tiptipolderfar en huguenot?

Startet af Heidi Nielsen, 29 Mar 2012 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Heidi Nielsen

Hej.

Jeg er igang med slægtsforskning om min mormors slægt. Min tip tip oldefar Carl Heinrich Grebe Hudlebusch, født 5/2/1827, kom i 1851 til Danmark ifølge hans borgerskabsbrev, som han fik i Rødby. Den præcise dato for hans ankomst til Danmark har jeg ikke.

Jeg har flere steder i familien uafhængige af hinanden hørt fortællinger om, at familien efter sigende skulle stamme fra Elsass-Lothringen eller Alsace-Lorraine og at de flygtede pga. de var Huguenotter. Da jeg rigtig gerne vil finde ud af om dette kan være rigtigt, om ikke andet så den del om de flygtede til DK pga. de var Huguenotter, så håber jeg på i kan hjælpe.

Jeg ANER nemlig ikke hvor jeg finder dette henne. Er der evt nogle lister med navne over de mennesker der flygtede til danmark, som jeg kan kigge igennem?

Jeg ved det ikke er sikkert at jeg finder noget, men et andet sted fandt jeg at d. 1/2/1855 Bor han og hans danske kone Ane Marie Christine Franch i Nakskov og at de er begge opførte som værende lutheranere. Så han/de kan da ikke have lagt religionen helt på hylden ;)

Håber at i kan hjælpe og at i ellers får en fantastisk dag!  :D

Mvh Heidi.

Vibeke Weilby Bach

Hej

I følge FT 1860 er han født i Mecklenburg og hans hustru født i Oldenburg

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, Nørre Qvarter, Bredgade 196 Ab huus, 707, FT-1860, C7467
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Hendrik Hudlebusch 33  Gift Huusfader. Mursvend  Mecklenburg Schwerin
Anna Marie Christine født Frank 26  Gift hans Kone  Oldenburg
Emilie Frederikke Charlotte Hudlebusch 5  Ugift Deres Datter  Nakskov
Mathilde Louise Hudlebusch 3  Ugift Deres Datter  Nakskov
Alida Johanne Hudlebusch 1  Ugift Deres Datter  Nakskov
 
--------------------------------------------------------------------------------
Hilsen Vibeke

Alice Oppenheim

- og vi er allesammen "lutheranere", sålænge vi ikke har meldt os ud af folkekirken. Om vi tror eller ej :)

Heidi Nielsen

Det der forvirre mig, er at han ifølge forloverprotokollen i Nakskov 1853 og hovedministerialbogen ved hans 3.vielse 1874 i Rødby; er han oplyst til at være født i Rostock.

Heidi Nielsen

Nå for søren Alice, det vidste jeg ikke  ;D

Vibeke Weilby Bach

Hej

I FT 1870

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Fuglse, Fuglse, Huus, 95, FT-1870, C7760
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Heinrich Hudlebusch 42  Gift Huusfader Murer. Indsidder Mechlenburg
Ane Marie Christine født Frank 35  Gift Huusmoder  Oldenburg, Holsteen
Charlotte Frederikke Emilie H[udlebusch] 14  Ugift Barn  Nakskov
Mathilde Louise H[udlebusch] 12  Ugift Barn  Nakskov
Alita Mariane Rasmine H[udlebusch] 10  Ugift Barn  Nakskov
Dagmar Sophie H[udlebusch] 8  Ugift Barn  Nakskov
Carl Heinrich Jens Peter H[udlebusch] 4  Ugift Barn  Nakskov
Magnus Gulian H[udlebusch] 1  Ugift Barn  Fuglse
 
--------------------------------------------------------------------------------
I FT 1880

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Rødby Købstad, Østergade, Matr. No 6a, 137, FT-1880, C7584
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Heinrich Hudlebusch 52  Gift Huusfader, Muurmester  Rostok
Karen Hudlebusch født Jørgensen 32  Gift hans Kone  Rødby
Carl Jens Peter Henrich Hudlebusch 14  Ugift deres Søn, Muurdreng  Nakskov
Julius Magnus Hudlebusch 10  Ugift deres Søn  Fuglse Sogn, Maribo Amt
Marius Christian Hudlebusch 5  Ugift deres Søn  Rødby
Hans Jørgen Theodor Hudlebusch 4  Ugift deres Søn  Rødby
 
--------------------------------------------------------------------------------
Så det er der åbenbart forvirring om.

Hilsen Vibeke

Carsten Hansen Eeg

ifølge denne tråd som må være efterkommere som dig: 

http://www.anetavlen.dk/discus/messages/2/67.html?1246231349   

  er Carl Heinrich Grebe Hudlebusch født 5/2-1827 i Rostock

vh Carsten

Heidi Nielsen

#7
Vibeke: Ja, jeg er selv stødt på det - ved du noget om hvilket kanaler jeg skal gå, for at finde hans forældre? - Da jeg tror det er dem der er flygtninge :-)

Carsten: Ja, den tråd kender jeg godt - det er mig der har skrevet som den sidste (står skrevet øverst) om min mormor Lise Hudlebusch tilbage i 2009.  :) - Peter kender jeg godt, og jeg har også set det flotte arbejde han har lavet om familien. Men dette arbejde han har lavet har desværre ikke kunnet besvare mit spørgsmål omkring hvorvidt familien var huguenotter eller ej.

Carsten Hansen Eeg

Nantes-ediktet, som blev ophævet af Ludvig d. 14. i 1685 og gjorde at Huguenotterne flygtede til bla England,Holland, Tyskland og nogen videre til København omk. 1685 og Fredericia omk 1720 ligger jo en del år tilbage fra 1827, om han er af nogle af disse familier kan jeg ikke svare på?, hans farmilie har i så fald levet over 150 år, udenfor Frankrig og så være blevet i Tyskland?, mens en del tog til Fredericia fra Merkleburg omr. jeg har selv en lille gren fra Fredericia som også er kommet over Brandenburg berlinområdet, hvor de først opholdte sig en generation eller mere.

Du må nok finde nogle tyske sider?


mvh Carsten

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

At han i FT 1860 står som født i Meclenburg - og i FT 1880 i Rostock er nu ikke ligefrem modsigende.

Meclenburg-er en tysk egn, Meclenburg - Vorpmmern en af de federale stater i Tyskland

Rostock er en af de største byer i Staten Meclenburg

Så han har nok bare været mere præcis da han angav sit fødested i 1880

Venlig hilsen

Elizabeth i Vermont (USA)


Kim Melchior

Hej,

Saa vidt jeg forstaar saa er Rostock hovedstaden i Mecklenburg men tag det med forbehold da jeg kender ikke meget til tyske forhold.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Peter Kristiansen

Hovedstaden i Mecklenburg-Vorpommern i dag er Schwerin. Schwerin har desuden været hovedstad i Storhertugdømmet Mecklenburg (fra Napoleons-tiden) - og vel også i hertugdømmet Mecklenburg-Schwerin siden 17.årh.

Rostock er en stor by og en hansestad - men har næppe været hovedstad i Mecklenburg-området.
M.v.h. Peter Kristiansen