Axel Palmdal från Sverige

Startet af Ewa Palmdal, 03 Apr 2012 - 18:38

Forrige emne - Næste emne

Ewa Palmdal

Hej!

Jag försöker hitta min farmors farfars bror Axel Palmdal som ska ha flyttat till Danmark omkring år 1887. Han var född i Förslöv, Kristianstad län i Sverige den 22 september 1864. Stannade han kvar i Danmark? Gifte han sig? Fick han barn?
(kanske denna fråga kunde ha ställts på det danska forumet, jag blev lite osäker)

Jag är tacksam för all hjälp.

Med vänliga hälsningar
Ewa Palmdal, Sverige

Martin Bjarklev

Hej Ewa,

Den är svår. Det finns inga Palmdal i Danmark i dag, alls.
Invandrar/utvandrar databas håller inga Palmdal alls...
Polisens register (motsvarar HFL) bara en enda Palmdal och det är inte Axel.

Kan det stavas med h, Palmdahl... ? Då finns det flera levande i dag.

Mvh
Martin

Ewa Palmdal

Hej Martin!

Palmdal kan säkert stavas med h;  Palmdahl. Jag hittade vid en sökning för något år sedan att det skulle kunna finnas Palmdahl i Danmark, men jag kommer inte ihåg var de här personerna i så fall skulle bo. Kanske att sökningen inte var helt tillförlitlig heller. Kan du hjälpa mig?

Ewa

Lissa Pedersen

Hej Ewa,

http://www.degulesider.dk finder du ved søgning under person 11 stk. med navnet "Palmdahl".

Hilsen Lissa

Paul Londahl-Smidt


Paul Londahl-Smidt

Hej Ewa,

Axel Johansson, son of Johannes Palmdal, born on 28 Sep 1864 in Viarp, Tørsløf, Sweden married Ellen Marie Jensen, daughter of Jens Hansen, born 31 Oct 1861 Asminderød, Lynge-Kronborg, Frederiksborg.  They were married on 7 Feb 1890 in Grønholt, Lynge-Kronborg, Frederiksborg, opslag 71 nr 1.

There is a record of a birth in Grønholt on 24 Jul 1892, opslag 5 nr 11, but I can't read the record.

Med venlig hilsen
Paul

Lissa Pedersen

Hej,

The child died shortly after its birth. Parents: Axel Johansson and Ellen Marie born Jensen, 30 yrs. old

Lissa

Paul Londahl-Smidt

Hej Ewa,

Jørgen Peter Johansson born 3 Mar 1889 in Grønholt to the unmarried Ellen Marie Jensen and Axel Johansson, opslag 22 nr 3.

Med venlig hilsen
Paul

John Wrenholt

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Grønholt, Lønholt By, , Et Hus, 17, FT-1890
Anders Hans Larsen 62  Gift Husfader  Grønholt
Else Pedersen 71  Gift Husmoder  Lønholt
Jørgen Mortensen 25  Ugift  Skomagermester Grønholt Sogn
Ellen Marie F. Jensen 28  Ugift   Asminderød Sogn
Jensine Christine Frederikke Johansen 2  Ugift Barn  Hillerød
Jørgen Peder Johannessen under et aar 3/3-89  Ugift Barn  Grønholt Sogn

Paul Londahl-Smidt

More information

Emmy Johanne Mathilde Johanson born in Asminderød, Lynge-Kronborg, Frederiksborg on 9 Jun 1894, opslag 107 nr 20.

The family is in the 1906 Grønholt census, opslag 69, family nr 8.

Elonora born 25 Aug 1898, no place of birth listed
Karl born 5 Jun 1901, no place of birth listed.

Med venlig hilsen
Paul

John Wrenholt

#10
Sorry posted in error.

Ewa Palmdal

Tack, så mycket för all hjälp. Nu är det bara frågan om hans efterkommande kallade sig Johansson/sen eller Palmdahl och om de som nu heter Palmdahl i Danmark i så fall är ättlingar till Axel.

Paul Londahl-Smidt

Hej Ewe,

I think that Axel Palmdal went by the name Axel Johansson in Denmark.  I have found the birth of Jensine Kristine Frederikke Johansen to the unmarried Ellen Marie Jensen and Axel Johansen on 7 Oct 1887 in Hillerød, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg, opslag 123 nr 24.

Med venlig hilsen
Paul

Paul Londahl-Smidt

Hej Ewa,

I think this is Axel in the 1890 census
All persons in the household

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Rørtang By, , Hanelgaard, 3, FT-1890
Name:    Age:    Marital status:    Occupation in household:    Occupation:    Birth place:
Peter Mortensen   34    Gift   Husfader   Landbruger   Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Oline Christine Mortensen   28    Gift   Husmoder      Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Else Magrete   6    Ugift   Datter      Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Sofus Andreas   4    Ugift   Søn      Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Sven Peter   3    Ugift   Søn      Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Johannes Christian   2    Ugift   Søn      Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Lars Mortensen   41    Ugift         Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Ana Juliane Jørgensen   18    Ugift   Tyende      Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Marie Christine Christensen   14    Ugift   Tyende      Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Axel Johannesson   15    Ugift   Tyende      Sverige

The original is on opslag 184 nr 25.  I think his age could be 25 in the census.

Med venlig hilsen
Paul

Ewa Palmdal

Hej Poul!

Du kanske har rätt ,att namnet blev Johan(ne)sen/son, fast i födelseboken för Asminderöd 9 jun 1894 för dottern Emmy Johanne Mathilde (opslag 107 nr 10) står det att fadern heter Axel Palmdal Johanson.
Jag försöker nu att leta efter var barnen Eleonora och Karl kan vara födda som finns med i Folketaellinger 1906 Grönholt opslag 69 familj nr 8. Men det verkar inte vara i Asminderöd, Grönholt eller Hillröd där de andra barnen är födda. Jag prövar att gå igenom alla föddeböckerna för Lyng-Kronborg i alla fall.
Förresten, hur kunde du hitta familjen i Folketaellinger 1906?

Vänliga hälsningar
Ewa

Paul Londahl-Smidt

Hej Ewa,

I 1890 folkräkningen Ellen Marie Jensen bodde i Grønholt, Lønholt, så jag gick igenom 1906 census för Grønholt, Lønholt och fann familjen.

Vänliga hälsningar
Paul

Ewa Palmdal

Hej igen Poul!

Jag hade dock inte samma tur när jag letade igenom folkräkningen 1901 för Grönholt, Lönholt. Jag fann dem inte. :-\

Vänliga hälsningar
Ewa

Paul Londahl-Smidt

Hej Ewa,

Jag sökte också 1901 folkräkningen utan lycka. Jag är säker på att familjen i 1906 folkräkning.

Vänliga hälsningar
Paul

Eva Morfiadakis


Eleonora Martine Johansen är född den 25 aug. 1897 i Asminderöd (opslag 40 1892-1898).
Familjen bor på Asminderöd mark.
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Du hittar familjen i Asminderöd 2/2 i FT 1901 opslag 1269.

Eva M
Eva M

Ewa Palmdal

Tack Eva!

Jag letade på 1898 1899 och 1900.
Nu måste jag genast se efter.

Vänliga hälsningar
Ewa

Eva Morfiadakis

Sonen Carl Christian Viggo är också född i Asminderöd 4 juni 1900 (1899-1909 opslag 20).

Dottern Eleonoras konfirmation finner du i Grönholt (1892-1921) opslag 93. Det var den som ledde mig till familjen. I Danmark är konfirmation viktig vid släktforskning.

Eva M
Eva M





Ewa Palmdal

Hej!

Vad är politietsregistret? Har det med arbete att göra?

undrar Ewa


Eva Morfiadakis


Det är dåtidens folkbokföringsregister i Kbh.

Eva M
Eva M

Ewa Palmdal

Tack så mycket för all hjälp!

Vänliga hälsningar
Ewa