Marianne Christence Jørgensdatter Conradi født Agersborg, Nibe, 1724-1786

Startet af Niels Marius Conradi, 27 Mar 2012 - 17:06

Forrige emne - Næste emne

Niels Marius Conradi

Det søkes om foreldrene til Marianne Christence (Christense) Jørgensdatter Conradi født Agersborg.

Hun er født i Nibe ca 1724.  Hun giftet seg med Johan David Conradi døpt i København 10. august 1709 og de fikk 13 barn, alle født i Nibe. Det første barnet ble født 1744,- det siste 1760. Hun ble begraved i Nibe 14. juli 1786. 
Han var byfoged i Nibe og herredsfogd i Fleskum og Hornum herreder i Jylland. Han døde i Nibe 28. sept. 1771. Hans foreldre var militær Gottfried Conradi og Karen Andersdatter Blangstrup.

Hennes foreldre kjenner jeg ikke og ber om hjelp. Ved å anta hennes fars navn til Jørgen Agersborg  finner jeg ved å søke på "Nygaards sedler" at borger i Nibe:  Jørgen kristensen Agersborg og Ektefelle Marie Lukasdtr Weidemann den 30. juli  1734 undertegner  kontrakt om at lengstlevende må sitte i uskiftet bo.  JY. Reg 29.334   (nr 131).
Jørgen synes å ha levet: 1690- 1743
Maria synes å ha levet:   1689- 1753 
Kan det være foreldrene ?


Med vennlig hilsen
Niels Marius Conradi, Ålesund, Norge

Else Skovbo Jensen


www.brejl.dk har jeg fundet nogle familiemedlemmer, især FM(formynder) Lukas Aggersborg Weidemann , købmand i Nibe er interessant for dig


32 Christoffer [Lauridsen] Weidemann, præst i Øster og Vester Assels. 2.9.1761, fol.121, 134B, 138B.
E: Elisabeth Andersdatter. LV: Henrik Wulff Klein, byfoged i Nykøbing. B:
1) Anders Weidemann 29 i København
2) Urban Weidemann 25, student
3) Poul Weidemann 23, student
4) Laurids Weidemann 19, i Christiania i Norge
5) Maren Elisabeth Weidemann 21
6) Conrad Weidemann 15
7) Anne Kirstine Weidemann 13
8) Ulrikke Augusta Weidemann 10.
FM:
1) Lukas Aggersborg Weidemann, købmand i Nibe
2) Christen Aggersborg i Nibe.
[Afdøde begravet 24.2.1759].

   Du kunne også prøve at kontakte Lokalarkivet i Nibe, hvis hjemmeside du finder her:
http://www.nibemuseum.dk/nibe_lokalhistorisk_arkiv.htm


med venlig hilsen
Else


Niels Marius Conradi

Hei Else, takk skal du ha,- jeg har henvendt meg til Lokalarkivet i Nibe.
Hvilket år fremkommer den oversikten du sender ? Er det folketelling 2. sept 1761 ?
Hvem er den avdøde begravet 24. febr 1759
Vennlig hilsen
Marius

Else Skovbo Jensen

Hej

Det drejer sig om skifte, altså fordeling af afdødes efterladenskaber.  Skiftet efter præsten i Øster og Vester Assels på Mors, Thisted amt fandt sted 2. september 1761. Der er desværre ikke folketællinger så langt tilbage. Det er altså præsten, der er den afdøde. Hvorfor der først blev skiftet mere end 2 år efter hans død, ved jeg ikke.
Selve skiftet findes på Landsarkivet i Viborg, men jeg bemærkede formynderen , der sikkert er far til din efterlyste  Marie Lukasdatter Weidemann.

Den side jeg henviste til www.brejl.dk har en oversigt over rigtig mange skifter, men ikke fra Nibe. Derfor kan en person i Nibe jo godt være nævnt og det er det, der er tilfældet her.
Der eksisterer skifteprotokol i Nibe fra 1745, men den findes på landsarkivet i Viborg. Evt. kunne du bede om hjælp til opslag, idet der normalt er et register til protokollen og Weidemann  og Agerskov skulle være let at finde


Jeg synes du skal vente og se, hvad Nibe arkivet svarer dig. Disse lokalarkiver kan have kopier af forskelligt materiale.


med venlig hilsen
Else