Gorm den Gamle - Christoffer 2 og Thøger Løvenbalk

Startet af Therese Stamer Pedersen, 26 Mar 2012 - 18:03

Forrige emne - Næste emne

Jens Yde

#60
Såvel dannede som veluddannede mennesker har tilsyneladende aldrig hørt om Thøger Jensen (Løvenbalk), og en årsag kan jo være, at han aldrig har været nævnt i hverken skoler eller medier. Han er kun kendt blandt slægtsforskere. Det manglende offentlige kendskab til munken hr. Thøger, der blev gift med en nonne, kan jo undre, idet han er omdrejningspunktet i opklaringen af, om "det halve Danmark" nedstammer fra Gorm den Gamle og Thyra Dannebod.

Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 27 Dec 2013 - 22:48
. . . Mogens Lauridsen Løvenbalk, der var gift med skotske Genete Craigengelt. De fik sønnen Erik Mogensen Løvenbalk, der overfor Erik Skram skulle bevise, at hans forældre var gift. Knud Mogensen fremlagde derpå et brev fra sognepræ­sten, hr. Jens Lauridsen, der vidnede, at hr. Mogens to gange overfor ham havde aflagt ed på, at Genete var hans ægtehustru for Gud og verden.
http://skeel.info/showmedia.php?mediaID=5531

Hvem er denne Erik Mogensen Løvenbalk egentlig?  Knud Mogensen var født 1526 og hans far Mogens Lauridsen døde i 1536, og som 10-årig blev Knud smidt ud af Tjele, ifølge Wikipedia, der siger, at "Knud i 1554 fremlagde en række dokumenter".

Men ellers må enhver Jens, der kan være født i Viborg-området cirka 1470, absolut være interessant som en mulig far til Thøger Jensen (Løvenbalk), født cirka 1500.
   
En unavngiven person erindrede i 2007 om, at landsdommer og herremand Jens Nielsen Løvenbalk i 1405 myrdede  Jens Jensen Brock til Clausholm, og som bod måtte han betale for andres pilgrimsrejser til både Rom, Jerusalem og Santiago de Compostela. Jens Nielsen (Løvenbalk) og hustru fik en stor hvid ligsten, i 1442, der senere kom til at stå et halvt århundrede på Hinge Kirkegård, før den i 1836 blev købt tilbage til Viborg og fik plads i haven Hans Tausens Minde. For 10 år siden fik viborgenserne den ide at samle en million kroner ind, så københavneren Bjørn Nørgaard  kunne udsmykke ligstenen.

Et byrådsflertal i Viborg bestående af socialdemokrater, radikale, SF og konservative gav derefter grønt lys for byggeri af almene boliger i Hans Tausens Minde.

Det er altså i dette område, hvor det vil være en umulig opgave at finde Thøger Jensen (Løvenbalk), hans søn og sønnesønner, forstår man.
http://www.waymarking.com/waymarks/WM31WE

Annette Damgaard Hansen

#61
Kære alle.

Jeg har tidligere haft et indlæg om Abildgaards tegninger af våbenskjolde på et epitafium i Jellinge kirke, hvor i der indgår en række våbenskjold samt en gravsten med teksten "Her JørgenPedersen Lemvig sogneprest i Jellinge oc Hover Sogner, som døde Anno 16.. den ... oc hans kiere Kone Maren Jensdatter"

Peter Kristiansen knækkede koden til våbenskjoldene som værende et epitafium over Jacob Eriksen Hardenberg og Maren Skram. De, der har en særlig interesse i de to, er velkomne til at skrive til mig, da jeg har mailet lidt med Vejle Museum og har lidt nyt om dette.

Gravstenen er desværre meget medtaget og giver ikke nogen løsninger på noget.

vh Annette Damgaard

Annette Damgaard Hansen

#62
Kære Jens Yde

Beklager at jeg først har set dit spørgsmål nu.

Jeg skrev:
Citat. . . Mogens Lauridsen Løvenbalk, der var gift med skotske Genete Craigengelt. De fik sønnen Erik Mogensen Løvenbalk, der overfor Erik Skram skulle bevise, at hans forældre var gift. Knud Mogensen fremlagde derpå et brev fra sognepræ­sten, hr. Jens Lauridsen, der vidnede, at hr. Mogens to gange overfor ham havde aflagt ed på, at Genete var hans ægtehustru for Gud og verden.

Du spurgte:
CitatHvem er denne Erik Mogensen Løvenbalk egentlig?  Knud Mogensen var født 1526 og hans far Mogens Lauridsen døde i 1536, og som 10-årig blev Knud smidt ud af Tjele, ifølge Wikipedia, der siger, at "Knud i 1554 fremlagde en række dokumenter".

Der skulle naturligvis have stået Knud begge steder:
Citat. . . Mogens Lauridsen Løvenbalk, der var gift med skotske Genete Craigengelt. De fik sønnen Knud Mogensen Løvenbalk, der overfor Erik Skram skulle bevise, at hans forældre var gift. Knud Mogensen fremlagde derpå et brev fra sognepræ­sten, hr. Jens Lauridsen, der vidnede, at hr. Mogens to gange overfor ham havde aflagt ed på, at Genete var hans ægtehustru for Gud og verden.

Noget helt andet er, at jeg i Diplomatarium Viborgese har fundet et mageskifte over Tjele fra 1529, skrevet af Mogens Lauridsen på hans og hans søskende Marine (Maren) og Jørgen Lauridsen vegen. Den hypotetiske halvbror Jens Lauridsen (Thøger Jensens mulige far) nævnes ikke i det skifte, hvilket kan betyde to ting:

1. Han er ikke bror til dem
3. Han har afskrevet sig sine rettigheder og helliget sig præstestanden.

Jeg hæfter mig stadigvæk ved, at Thøger Jensens oldebarn Peder Villadsen nævner sin oldefar og morfar med navnene Theogarum Løwenbalch og mag. Petrus Theodgari Løwenbalchii filius. Det kan man ikke se bort fra. Men jeg begynder at tro, at slægtskabet til Løvenbalkerne kan være via en kvinde evt. en søster til Laurits Mogensen Løvenbalk til Tjele. Dermed giver det mening at Thøger ikke har brugt navnet Løvenbalk, og det giver mening at Jens Lauridsen har haft  tilknytning til og ydet juridisk bistand til Løvenbalk familien, hvilket han jo i en eller anden grad har. Det fremgår også i nogen grad af  Diplomatarium Viborgese.

VH Annette Damgaard

Peter Kyhl

Hej Annette med flere.

Kannikken eller præsten Jens Lauridsen kan vel næppe være fader til Tøger Jensen. Vi er jo i det katolske Danmark. Er der beviser på, at Jens Lauridsen hørte til Løvenbalk-slægten?

Mvh. Peter Kyhl

Annette Damgaard Hansen

#64
Kære Peter Kyhl.

Det er nemlig et rigtig godt spørgsmål, som jeg også har spekuleret på. Jens Lauridsen skal have været verdslig præst - en såkaldt seculares, hvilket vil sige, at han virkede uden for klostrets mure, modsat præster, der var bundet af klostrets regler. Men jeg har ingen idé om, hvorvidt verdslige præster i katolsk tid kunne gifte sig og få børn, eller om det er en and?

Det er jo en ret afgørende oplysning at få viden om, da kanniken/sognepræsten Jens Lauridsen, omtales som Thøger Jensens mulige far mange steder bl.a. i Personalhistorisk Tidsskrift. 15. række, 1. bind. 1966.

Så der er mange spørgsmål og meget at undersøge. I princippet er Jens Lauridsen vel heller ikke et ualmindeligt navn, så fortidens slægtsforskere kan måske også have blandet et par stykker af slagsen sammen. Det er så det jeg prøver at finde ud af, men det er en vanskelig opgave.

vh. Annette





.

Annette Damgaard Hansen

#65
Hej igen Peter.

Så fandt jeg svaret:

De sekulære kanniker har egen bolig "ude i byen", og de "går på arbejde" i domkirken. I middelalderen og senmiddelalderen stiftede de ofte også familie.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kannik

vh Annette

Søren Agersnap

Jeg er ikke sikker på, at Wikipedia har helt ret. I hvert fald fandtes der uordinerede (ikke-gejstlige) kanniker (ligesom der også var helt verdslige regnskabsprovster). Kannikerne bestyrede meget kirkegods og havde brug for talentfulde forvaltere; det var et godt bijob for driftige adelsmænd (for andre bare et "ben"). Derfor kunne disse kanniker have familier i fuld offentlighed. Der var intet pres om cølibat for dem.

Med hensyn til "Hans Tausens minde" i Viborg er det en noget overraskende oplysning, at et byrådsflertal i Viborg skulle have ladet almene boliger opføre på stedet. Jeg er for nylig flyttet ind ca. 200 m derfra og har ikke set dem. Jeg gik forbi i formiddags på vej fra kirke, og haven var ligeså stor, som da jeg boede der i min barndom og tidlige ungdom. Jeg tror heller ikke, at der er nogen fare for, at der sker noget i den retning. Er selve området ikke fredet, er omgivelserne i hvert fald: Gråbrødre kloster, landsretten, Morvilles gård og nabohusene på Sankt Mogensgade.

Bedste hilsner. Søren


Annette Damgaard Hansen

#67
Mange tak for de fine oplysninger Søren.

Det begynder at give mening det hele, uden at der af den grund er endelige beviser på at Jens Lauridsen er Thøger Jensens far og søn af Laurids Mogensen Løvenbalk, så synes jeg, det hele åbner op for at muligheden i lang højere grad foreligger. At det til og med var et bijob for driftige adelsmænd åbner i høj grad muligheder.

Jens Lauridsen er vidne i retssager, der vedrører Løvenbalkslægten flere gange. Dertil kommer at både han og Thøger Jensen omtales omkring retssager, der vedrører Læsø, som hørte under  Viborg Domkapitel på den tid.

Dette er nok bedre end wikipedia:
http://www.jmarcussen.dk/historie/Religion/orden/romerkirken.html

vh. Annette


Annette Damgaard Hansen

#68
Kære alle.

Jeg vælger at lægge nedenstående link ind på denne gamle tråd, som Therese Stamer Pedersen har oprettet, for ikke at sprede oplysninger om de samme personer for meget. Men på linket ligger resultatet af min forskning vedrørende Thøger Jensen og Jens Lauridsen (Løvenbalk).

Jeg er meget interesseret i kommentarer og spørgsmål.

http://issuu.com/annette_damgaard/docs/th__ger_jensen_l__venbalk

vh. Annette Damgaard

Annette Damgaard Hansen

#69
NB!

Måske jeg lige skal gøre opmærksom på, at ovennævnte hæftet kan downloades som pdf.
Det gøres ved at klikke på de to diagonalrettede pile nederst i højre hjørne under hæftet.
Herefter fremkommer en værktøjslinje ovenover hæftet. Her klikker man på firkanten med en pil (næstsidste ikon til højre), hvorpå man klikker på download. - pdf'en er tydeligere.

http://issuu.com/annette_damgaard/docs/th__ger_jensen_l__venbalk

Vh. Annette

Bjørn Marcher

Hej Annette,

Tak for linket til dit arbejde - det ser jo ud til at være en rigtig fin bearbejdning af hele problemstillingen - og nærmere end vurderinger kommer vi nok ikke. Det ser jo ikke ud til at kildemateriale har overlevet op til vore dage. Jeg glæder mig til at studere den i detaljer!

Lige for min egen slægt kan jeg gentage et tidligere indlæg:

"Jeg har Hersleb slægten blandt mine aner, og her er "stamfaderen" den tidl. munk fra korsbroderordenen Jens, der blev den første præst efter reformationen i Herslev.... han blev gift med søster Bodil.

Bodil var i følge Giessing en Søsterdatter af Tøger Løvenbalk og havde tidligere været Nonne. "


Er du i din forskning stødt på denne søster af Thøger Løvenbalk  (eller Thøger Jensen) , og måske oplysninger om hvem ægtemanden kan have været?

bedste hilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Annette Damgaard Hansen

Kære Bjørn.

Jeg er desværre ikke stødt på søsteren til Thøger Jensen. Desværre mangler der kildehenvisning i det materiale, jeg har kunnet finde, bl.a. her:

Bodil var nonne før ægteskabet med Jens. Hun var iflg. Giessing søsterdatter af broder Thøger af Korsbrødreordenen. Jens døde 1561.2 Var munk af korsbrødreordenen i Viborg og blev undervist i den lutherske lære af broder Thøger; sognepræst til Herslev mellem Fredericia og Kolding 1537-61. Kaldtes altid Broder Jens. Kilde:??

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?x=&person=110461

Jeg spekulerer på, om der kunne stå noget i N. Lachmanns optegnelser. Jeg ved, at der står noget om Thøger Løvenbalk i hans optegnelser, men det afsnit jeg har haft fat i var afsnittet om Tjele.

vh. Annette


Bjørn Marcher

Kære Annette,

Tak for dit svar - vi har vist haft fat i de samme kilder.... Giessing har jo refereret til kilder, der var flere hundrede år gamle allerede på hans tid, så de er jo ikke nødvendigvis rigtige....

Vi kommer nok ikke nærmere..... men det skulle lige prøves.

mange varme hilsener


Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Annette Damgaard Hansen

Kære alle.

Jeg har lavet nogle enkelte opdateringer i fig. 10 og tavle 1 i nedenstående link, hvis det skulle have interesse. Jeg er stadigvæk interesseret i korrektion og nye oplysninger, hvis nogen har det?

http://issuu.com/annette_damgaard/docs/th__ger_jensen_l__venbalk

vh. Annette Damgaard

Christian Falck

Jeg har med stor interesse læst Annette Damgaard's studie om broder Thøger Jensen (måske Løvenbalk):
https://issuu.com/annette_damgaard/docs/th__ger_jensen_l__venbalk

Jeg er ligesom Annette, næsten overbevist om, at han er en Løvenbalk, men der er en enkelt detalje som jeg ikke kan få til at passe på faderen...

Hvis Thøger's fader er Jens Lauridsen og denne JL er den samme JL, som kanniken i Viborg, som kærer om Hevringholm møllen med alle sine fætre i 1471, så må JL være myndig på det tidspunkt dvs født senest 1446-1451.

Men...

...JL's mors (Anne J. Flemming) 1. mand, Anders Ebbesen Galt, er først død i perioden mellem 1460 og 1466? Ifølge Finn Holbek's noter, så er Anders E. Galt nævnt i 1460 i stadfæstelsen af hans morbror's gave til Mariager kloster og hans enke afstår noget gods til Erik Ottesen i 1466, så han må være død 1460-66.

Hvis det er korrekt, så kan AJF først være gift med Laurids Mogensen tidligst 1461 og så kan JL tidligst være født 1462, og ville kun være 9 år gammel ved Hevringholm mølle sagen?

Der er selvfølgelig flere mulige forklaringer på dette:

A) AJF er ikke hans mor. Han har en helt tredje mor - udenfor ægteskab måske? Og af denne grund kommer han i kloster og bliver ikke tildelt arvelod til Tjele godset sammen med sine andre søskende...?

B) At JL Løvenbalk og JL Kanniken i Viborg er to forskellige personer.

C) Eller noget helt tredje....

Håber der er nogen der kan belyse dette lidt mere ;-)

Mvh Jens

Annette Damgaard Hansen

#75
Hej Jens

Som jeg skriver i analysen, må man antage at kannik Jens Lauridsen på et givet tidspunkt er blevet foreslået som værende den manglende Jens Løvenbalk, men det er jo langt fra sikkert, at de er én og samme person.

Tilsvarende har man på et tidspunkt også har antaget, at Jens Løvenbalks far var Laurits Mogensen Løvenbalk. Men i virkeligheden kan Laurits Mogensen Løvenbalk forældre Jens Nielsen Løvenbalk, til Aunsbjerg og Odsgaard og Else Udsen have haft flere sønner, som er gået bort i glemslen, grundet bortkommen, vandskadet eller brændt dokumentation. Skulle det være tilfældet, bliver det vanskeligt at komme videre.

En sådan potentiel søn kunne i teorien have været Jens Løvenbalk / kannik Jens Lauridsens.

Men hvis Kannik Jens Lauridsen / Jens Løvenbalk faktisk er søn af Laurits Mogensen Løvenbalk, så hælder jeg mest til, at han har haft en hustru før Anne Joachimsdatter Flemming, der måske er død tidligt?


Èn ting er sikkert, der for mange indikationer, der peger i retningen af at Thøger Jensen er en Løvenbalk, som man ikke kan overse:

Det mest troværdige bevis på Thøgers forbindelse til Løvenbalkerne, synes at være oldebarnet biskop Peder Villadsens beretninger. I Kirkehistoriske samlinger III, 4 side 503 og 506 skal der stå, at Peder Villadsen, der var biskop i Viborg, holdt en tale i 1672 ved indsættelsen af magister Peder Reenberg som konrektor i Viborg, hvori han gav en oversigt over Viborgskoles historie fra reformationen indtil 1660. Blandt dens rektorer omtaler han sin oldefar og morfar som Theogarum Løwenbalch og mag. Petrus Theodgari Løwenbalchii filius.

VH
Annette

Finn Holbek

Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 17 Feb 2017 - 18:46
Èn ting er sikkert, der for mange indikationer, der peger i retningen af at Thøger Jensen er en Løvenbalk ...

Men der er stadigvæk ingen beviser  ;)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk