2. Forstærknings Jægerkorps' opholdssted den 1. feb. 1850?

Startet af Jørgen Pedersen, 24 Mar 2012 - 20:50

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Christen Sørensen født den 30. dec. 1826 i Batum (Rødding sogn, Nørlyng herred, Viborg amt) var fra den 5. jan 1850 indkaldt til krigstjeneste i 2. Forstærknings Jægerkorps 4. kompagni, hvor han fik nr. 84. 

Jeg har ikke set lægdsrullen, og jeg ved ikke, hvor han opholdt sig ved indkaldelsen.

Jeg kan ikke finde ham i folketællingen 1850, men de indkaldte soldater er vel også registreret i det sogn, hvor deres korps opholdt sig?

Derfor: er der nogen der ved, hvor 2. Forstærknings Jægerkorps opholdt den 1. feb. 1850? 

mvh
Jørgen Pedersen

Karsten Jacobsen

Der er en pæn chance for, at du kan finde svaret i dette værk:

Den dansk-tydske Krig i Aarene, 1848-50: Udarbejdet paa Grundlag af officielle Documenter og med Krigsministeriets Tilladelse udgivet af Generalstaben, 1867

- og ellers er der jo arkivalierne på Rigsarkivet.

Mange hilsner
Karsten

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jørgen Pedersen


Mange tak for interesse og hjælp.

Wadschier har desværre ingen oplysninger om 2. forstærknings jægerkorps´opholdssteder, så der er nok ingen vej uden om Den Dansk-Tydske krig. Jeg bestiller det eller de relevante bind hjem.

mvh
Jørgen

Kenneth Waldhauer Pedersen

Citat fra: Jørgen Pedersen Dato 24 Mar 2012 - 20:50

Christen Sørensen født den 30. dec. 1826 i Batum (Rødding sogn, Nørlyng herred, Viborg amt) var fra den 5. jan 1850 indkaldt til krigstjeneste i 2. Forstærknings Jægerkorps 4. kompagni, hvor han fik nr. 84. 

Jeg har ikke set lægdsrullen, og jeg ved ikke, hvor han opholdt sig ved indkaldelsen.

Jeg kan ikke finde ham i folketællingen 1850, men de indkaldte soldater er vel også registreret i det sogn, hvor deres korps opholdt sig?

Derfor: er der nogen der ved, hvor 2. Forstærknings Jægerkorps opholdt den 1. feb. 1850? 

mvh
Jørgen Pedersen

Lis Holm

Hej Kenneth,

jeg havde det samme problem for et par måneder siden og fik et godt råd af en god slægtsforsker-kollega:

Hof og Stats kalender under Krigsministeriet!

Jeg fandt i hvert fald det, jeg skulle bruge.

Mon ikke den findes på de fleste store biblioteker, - jeg tror det!

Venlig hilsen
Lis Holm 2730 :)